دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انتقاد نمایندگان مجلس از بی‌توجهی رئیس‌جمهور به جلسه با روسای کمیسیون‌ها؛

دولت از بهارستان عبور کرد/ مردم یا تولید، کدام یک نیازمند سهام‌عدالت‌

رئیس سازمان خصوصی‌سازی دیروز از آغاز پرداخت سود سهام عدالت به حساب مشمولان خبر داد و گفت «مشمولانی که دارای یک‌میلیون سهم هستند برای عملکرد سال ۹۵ معادل ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از این رویه گفت رئیس‌جمهور قول ارائه لایحه به مجلس را داد اما عکس آن عمل شد.
کد خبر : 250075

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا- احمدکریمی، دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی از آغاز پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان خبر داد و گفت: برای آن دسته از مشمولانی که دارای یک‌میلیون سهم هستند یعنی یا مشمول تخفیف بوده‌اند که نباید الباقی را پرداخت می‌کردند و یا کسانی که خودشان مابه‌التفاوت را واریز کرده بودند، عملکرد سال مالی ۹۵ معادل ۱۵۰ هزار تومان سود واریز می‌شود اما افرادی که کمتر از یک‌میلیون تومان دارند، کمتر از ۱۵۰ هزار تومانی سود دریافت خواهند کرد.






میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش سازمان خصوصی‌سازی با رئیس‌جمهور در روز گذشته گفت: همه مقدمات برای ارائه سود سهام عدالت فراهم شده و رئیس‌جمهور با آغاز پرداخت آن موافقت کرده است و فعلاً یک‌سوم از سود به‌حساب مشمولان واریز می‌شود.


پوری حسینی تصریح کرد: برای سال مالی ۹۵ از ۴۹ شرکتی که مالکیت آنها به‌صورت قطعی به مالکان منتقل شده و مجامع‌شان خود را نیز برگزار کرده‌اند، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود از طرف این شرکت‌ها تصویب شده که حدود ۴۰۰میلیارد تومان از این مبلغ به افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص یافته و ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از آن باید به مشمولان پرداخت شود.


وی با بیان اینکه هر شرکتی ۴ ماه پس از پایان سال مالی اجازه دارد تا مجمع خود را برگزار کند و تا هشت ماه پس‌ازآن باید سود را به سرمایه‌گذاران بپردازد، تصریح کرد: بر این اساس شرکت‌های سهام عدالت تا اسفند سال جاری فرصت دارند سود خود را به‌حساب مشمولان سهام عدالت واریز کنند که اکنون حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود شرکت‌های متعلق به مشمولان سهام عدالت به‌حساب کلی مشمولان واریز شده و سازمان خصوصی‌سازی دستور پرداخت آن را به تک‌تک مشمولان صادر خواهد کرد.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه به‌صورت تدریجی سود دیگر شرکت‌ها نیز وصول می‌شود، ادامه داد: بر این اساس برای آن دسته از مشمولانی که دارای یک‌میلیون سهم هستند یعنی یا مشمول تخفیف بودند که نباید الباقی را پرداخت می‌کردند و یا کسانی که خودشان مابه‌التفاوت را واریز کرده بودند، عملکرد سال مالی ۹۵ معادل ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد ولی افرادی که کمتر از یک‌میلیون دارند کمتر از ۱۵۰ هزار تومانی سود دریافت خواهند کرد.


به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، درحالی‌ رئیس سازمان خصوصی‌سازی از سود ۱۵۰ هزار تومانی مشمولان دارای یک‌میلیون تومان سهام عدالت خبر می‌دهد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سامانه سهام عدالت، مبالغی کمتر از این رقم به‌حساب این افراد منظور شده که البته شخص به شخص نیز مبلغ ان متفاوت است.


البته به گفته پوری حسینی، فعلاً یک‌سوم از این مبلغ به‌حساب بانکی مشمولان واریز می‌شود؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد مشمولانی که ۷۳ هزار و ۸۰۰ تومان سود به‌حساب آنها منظور شده است نیز حدود یک‌سوم از این رقم، معادل ۲۴هزار و ۶۰۰تومان از طریق حساب بانکی معرفی شده در سامانه دریافت می‌کنند.




تکلیف سود سهام متوفیان چه می‌شود؟


پوری حسینی گفت: متوفیان این سود برای آنها شارژ و محاسبه شده است ولی چون هنوز اقدام به وراث قانونی متوفیان نکرده‌ایم، هنوز امکان واریز سود متوفیان نیست اما اگر بتوانیم به لحاظ هماهنگی فنی شناسایی وراث را انجام دهیم، دو ماه آینده سود متوفیان را هم ارائه خواهیم کرد.


وی اظهار کرد: سامانه‌ای طراحی خواهیم کرد تا وراث مستندات را به ما ارائه کنند و البته بعدازآن سود را به وراث پرداخت خواهیم کرد.


او گفت: این سود صرفاً مربوط به سال مالی ۹۵ است که امیدواریم در سال ۹۷ هم سود سهام عدالت برای مشمولان مجدد پرداخت شود که در این راستا ممکن است سود از ۱۵۰ هزار تومان افزایش و یا کاهش یابد.






طرح‌های اشتغال‌زای نیمه تمام در گرو سود سهام عدالت


محمدرضا پورابراهیمی رئیس کیمسیون اقتصادی مجلس که یکی از مخالفین پرداخت نقدی سهام عدالت است، به خبرنگار اقتصادی آنا تاکید کرد:در شرایط کنونی اقتصادی کشور، پرداخت سهام عدالت قطعا به صلاح اقتصاد نخواهد بود چراکه به ایجاد یک مسیر انحرافی از اصل ایجاد چنین طرحی منجر می‌شود.


وی افزود: در جلسه‌ای که روسای کمیسیون‌های مجلس با رئیس‌جمهور برگزار کردند نیز توافق شد تا پرداخت و آزادسازی سهام عدالت در قالب لایحه به مجلس ارسال شود اما تصمیم دولت مبنی بر توزیع سود سهام در مقطع فعلی در تضاد ارائه لایحه در این رابطه است.


پورابراهیمی با اشاره به آمار و ارقام سود سهام عدالت نیز گفت:‌ براساس محاسبات، مجموعا ۴هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت خواهد بود که اگر این سود در شرکت‌ها باقی بماند، به قیمت سهام عدالت اضافه شده و این افزایش قیمت سهام بیش از اثر ارائه سود به دارندگان سهام، که مردم هستند، انتفاع می‌رساند.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ طرح‌های اقتصادی کشور که امروز معوق مانده نیازمند تسهیلات بوده تا از رکود خارج شده و اشتغال‌زایی صورت بگیرد و از همین رو اگر این ۴ هزارمیلیارد تومان توزیع نگردد و با ضریب سرمایه‌گذاری ۵ روبرو شود، حدود ۱۶ الی ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز می توان تسهیلات به این میزان منابع اضافه کرد.


قدر و قیمت سهام عدالت گرفتار رکود اقتصادی شد


همچنین سید ناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در همین خصوص به آنا گفت: سهام عدالت بر مبنای عدالت برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه تعریف شد تا این افراد درآمد جزئی تحت عنوان عدالت داشته باشند.


وی تاکید کرد: برای پرداخت نقدی سهام عدالت، باید توجه کرد که افراد ثروتمند جزو این لیست نباشند.


موسوی لارگانی افزود: سهام عدالت از نظر ارزش ریالی، سود نسبی پیدا کرد اما با رکودی که در کشور با آن مواجه هستیم، قدر و قیمت سهام عدالت کاهش پیدا کرد.


نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به طرح آزادسازی سهام عدالت، بیان داشت: رکود اقتصادی در کشور باعث شد به سمت آزادسازی سهام عدالت برویم تا خانواده هایی که از طبقه ضعیف جامعه بتوانند با فروش سهامشان نیاز معشیت خود را تامین کند.


وی گفت: خریداران سهام عدالت قطعا ثروتمندان هستند تا در آینده درآمد جزیی داشته باشند، اما این نگرانی وجوددارد که خانواده های ضعیف برای تامین تنها ۲ تا ۳ میلیون تومان به سمت سهام فروشی بروند در آینده مجدد با مشکل برخورد کنند، در حال حاضر شاهد هستیم برخی افراد برای دریافت وام ۲ میلیونی به بانک ها مراجعه می کنند و با آزادسازی سهام عدالت، قطعا با فروش سهامشان می توانند این نیاز را برطرف کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته