دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1396 - 15:46
نگاهی به وضعیت بازار جنگ افزار در جهان؛

تاجران مرگ + اینفوگرافی

طبق بررسی موسسه پژوهشی صلح بین‌المللی استکهلم، میزان فروش 100 شرکت برتر تسلیحاتی جهان در سال 2016 نسبت به سال 2015، نزدیک به 2 درصد رشد داشت، از این میان بیش از 57 درصد از کل فروش تسلیحاتی و خدمات نظامی جهان مربوط به شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی است.
کد خبر : 249950

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- محمدرضا پارسا؛ به گزارش موسسه پژوهشی صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) فروش تسلیحات و خدمات نظامی به وسیله بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده جنگ‌افزار و ارائه دهنده خدمات نظامی جهان در سال 2016 میلادی، به رقم حیرت‌انگیز 374/8 میلیارد دلار رسید.


گزارش اخیر سیپری بر اساس بررسی میزان فروش 100 شرکت برتر تولید تسلیحات و ارائه کننده خدمات نظامی، منتشر شده است. این آمار، حدود ۱/۹ درصد افزایش را نسبت به سال 2015 میلادی و حدود 38 درصد رشد را نسبت به سال 2002، نشان می‌دهد. پس از پنج سال پیاپی کاهش، سال 2016 فروش تسلیحات، روندی صعودی پیدا کرد و به نظر می‌رسد این روند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.


افزایش سهم شرکت‌های آمریکایی از میزان کل فروش تسلیحات در سال 2016


شرکت‌های آمریکایی حاضر در فهرست 100 شرکت برتر فروشنده تسلیحات، روی هم توانستند در سال 2016 میلادی، 217/2 میلیارد دلار سلاح بفروشند. این میزان فروش، حدود 4 درصد رشد را نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد. افزایش عملیات‌های نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان و همچنین بالا رفتن میزان خریدهای تسلیحاتی کشورهای دیگر از شرکت‌های آمریکایی، این رشد را رقم زد.


فروش تسلیحات از سوی شرکت لاکهید مارتین (بزرگترین تولیدکننده تسلیحات در جهان) در سال 2016 میلادی، ۱۰/۷ درصد رشد داشت. این میزان فروش از سوی شرکت لاکهید مارتین، نقش زیادی در افزایش سهم شرکت‌های آمریکایی حاضر در جمع 100 شرکت برتر تسلیحاتی جهان داشت و باعث شد آمریکا سهمی ۵۷/۹ درصدی از مجموع فروش تسلیحاتی 100 شرکت برتر جهان در سال 2016 داشته باشد.


بالا رفتن تقاضا از شرکت سیکورسکی - شرکت تولید کننده بالگرد که در سال 2015 از سوی لاکهید مارتین خریداری شد - و همچنین افزایش فروش جنگنده های (F-35)، در بالا رفتن میزان فروش لاکهید مارتین، نقش مهمی داشت.


از سوی دیگر، افزایش شمار شرکت‌های ارائه کننده خدمات نظامی در آمریکا و همچنین افزایش تقاضا برای خدمات نظامی آنها، به بیشتر شدن سهم آمریکا از بازار تسلیحات و خدمات نظامی در سال 2016 میلادی، کمک کرد.


برخی شرکت‌های ارائه کننده خدمات نظامی آمریکا توانستند با ارائه خدمات به شرکت‌های تسلیحاتی بزرگ، سهم خود را از بازار، افزایش دهند. برای مثال شرکت لایدوس - یک شرکت دفاعی آمریکایی - توانست کسب و کار فناوری اطلاعات و خدمات فنی لاکهید مارتین را در سال 2016 به دست بیاورد.



فروش پایدار تسلیحات از سوی شرکت‌های اروپای غربی


شرکت‌های تسلیحاتی اروپای غربی حاضر در فهرست 100 شرکت برتر، روی هم حدود ۹۱/۶ میلیارد دلار در سال 2016 میلادی، فروش کردند. این میزان، تنها دو دهم درصد (۰/۲) بیشتر از میزان فروش سال 2015 بود.


البته میزان فروش بزرگترین تولید کنندگان تسلیحاتی اروپای غربی یعنی: فرانسه، ایتالیا، انگلستان و آلمان، متفاوت بود. شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی به طور کلی کاهش فروش را تجربه کردند اما میزان فروش شرکت‌های انگلیسی و آلمان، در مجموع افزایش پیدا کرد.


برای مثال، میزان فروش شرکت‌های تسلیحاتی آلمانی در سال 2016 میلادی نسبت به سال قبل، حدود 6/6 درصد رشد داشت. این میزان رشد، به خاطر افزایش تقاضا از سوی بازارهای اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی بود.


به نظر می‌رسد تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا بر فروش شرکت‌های تسلیحاتی این کشور، تاثیر چندانی به جای نگذاشته است. شرکت‌های انگلیسی در سال 2016 توانستند نسبت به سال قبل، حدود 2 درصد فروش خود را افزایش بدهند.



رشد فروش شرکت‌های روسی اما کند شدن سرعت رشد آن


فروش کل شرکت‌‌های تسلیحاتی روسی که در جمع 100 شرکت برتر قرار داشتند، در سال 2016 میلادی نسبت به سال قبل، ۳/۸ درصد افزایش پیدا کرد و به حدود ۲۶/۶ میلیارد دلار رسید. شرکت های تسلیحاتی روسی در مجموع توانستند ۷/۱ از سهم بازار جنگ افزار را، به خود اختصاص بدهند.


به گفته کارشناسان سیپری، دچار شدن روسیه به مشکلات اقتصادی بزرگ در سال 2016 میلادی، باعث کند شدن سرعت رشد فروش شرکت‌های تسیلحاتی روسیه شده است. عملکرد شرکت‌های جنگ افزار روسیه هم یکسان نبوده است.


از 10 شرکت تسلیحاتی روسی حاضر در فهرست 100 شرکت برتر، 5 شرکت افزایش فروش و 5 شرکت هم کاهش فروش داشتند. شرکت روسی یونایتد ایرکرافت کورپوریشن، از لحاظ میزان فروش، سیزدهمین شرکت برتر جهان در سال 2016 بود.


میزان فروش این شرکت روسی در سال 2016 نسبت به سال قبل از آن، 15/6 درصد رشد داشت. این رشد چشمگیر به خاطر افزایش میزان فروش به نیروهای مسلح روسیه و همچنین بالا رفتن صادرات به دیگر کشورهای جهان، به دست آمد.


پیشتازی کره‌جنوبی در میان تولیدکنندگان تسلیحاتی نوظهور


بررسی کارشناسان سیپری نشان می‌دهد شرکت‌های تسلیحاتی کره جنوبی در مقایسه با شرکت‌های کشورهای برزیل، هند و ترکیه، عملکرد بهتری داشته‌اند. میزان فروش شرکت‌های جنگ افزار کره جنوبی در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن، در مجموع ۲۰/۶ درصد رشد داشت.


میزان فروش شرکت‌های جنگ افزار کره‌جنوبی، در سال 2016، در مجموع به رقم قابل توجه ۸/۴ میلیارد دلار رسید. به هم خوردن وضعیت امنیتی شبه جزیره کره، میزان تقاضای داخلی نیروهای مسلح کره‌جنوبی را بسیار بالا برده است.


از سوی دیگر، نیروهای مسلح کره جنوبی به این سو رفته‌اند که نیازهای خود را از صنایع تسلیحاتی داخلی تامین کنند. همچنین کره جنوبی به شدت به دنبال آن است که سهم خود را از بازار تسلیحاتی جهان افزایش بدهد و به یکی از مهمترین صادرکنندگان جنگ افزار تبدیل بشود


کاهش فروش چشمگیر شرکت‌های تسلیحاتی ژاپنی


کارشناسان سیپری با بررسی میزان فروش شرکت‌های تولیدکننده جنگ افزار در: ژاپن، استرالیا، اسرائیل، لهستان، سنگاپور و اوکراین - دیگر تولیدکنندگان برتر جهان - به این نتیجه رسیدند که کاهش فروش شرکت‌های ژاپنی در سال 2016، در پایین آمدن فروش مجموع این تولیدکنندگان، موثر بوده است.


شرکت‌های تسلیحاتی این شش تولید کننده جنگ‌افزار، در مجموع در سال 2016 نسبت به سال 2015، حدود ۱/۲ کاهش فروش داشتند. در این میان، شرکت‌های تسلیحاتی ژاپنی، به تنهایی کاهش فروش ۶/۴ درصدی را تجربه کردند.


آمارها نشان می‌دهند به طور کلی، فروش شرکت‌های بزرگ تولید کننده جنگ افزار ژاپن در سال 2016 بسیار افت داشت. کاهش فروش صنایع سنگین میتسوبیشی ۴/۸ درصد، صنایع سنگین کاوازاکی ۱۶/۳ درصد و شرکت میتسوبیشی الکتریک ۲۹/۲ درصد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب