توسعه علم و فناوری و حل چالشهای پیچیده کشور ماموریتهای نظام پژوهش
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسعود برومند در اجلاس روسای دانشگاههای کشور با اشاره به مقوله توسعه پایدار اقتصادی گفت: این توسعه براساس اصول اقتصاد مقاومتی در دو محور صنعت و کشاورزی برنامهریزی میشود و در این میان توسعه علم، فناوری و نوآوری نقش بنیادین در استحکام پایههای اقتصادی کشور داشته و خود به عنوان منشا اصلی اقتصاد دانشبنیان یک محور اصلی در توسعه تلقی میشود.
وی افزود: پژوهش و فناوری باید در بهبود و ارتقای سطح رفاه جامعه و مردم نقش اساسی ایفا کند و چناچه این مهم رخ دهد پژوهش و فناوری در جامعه ارزش تلقی میشود و همه ارکان جامعه خود نسبت به ایفای نقش سازنده و گسترش تحقیق و توسعه در کشور اقدام خواهند کرد.
برومند درخصوص ایجاد اکوسیستم نوآوری گفت: ماموریت اول با ایجاد و توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور حاصل میشود که به مفهوم پایهریزی یک اقتصاد سیستمی است که در این سیستم نشانهها و عوامل پیروزی ارائه میشود و دولتها به جای سیاست مداخله جویانه و تصدیگری سعی میکنند فرآیندگرا عمل کرده و شرایط و بستر را برای رشد و نوآوری و خلاقیت آماده کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به نقشآفرینان در اکوسیستم نوآوری گفت: همه مردم و ارکان جامعه، دولت، مجلس و حتی قوه قضائیه کشور در ایجاد اکوسیستم نوآوری کشور نقش ایفا میکنند و الگوهای فکری، فرهنگ، جامعه، اقتصاد، سیاست و محیطزیست به شدت در موفقیت و یا شکست طرحها در کنار دانشگاهها و پژوهشگاهها و مناطق ویژه علم و فناوری نقش دارند.
وی با اشاره به فرآیند حاکم در اکوسیستم نوآوری افزود: شاخص ایجاد یک اکوسیستم هماهنگ و موثر و پویا آن است که فرآیند نوآوری که همان فرآیند ایده تا محصول است به سهولت اجرا شود.
وی به مسیر فرآیند اکوسیستم نوآوری اشاره کرد و گفت: شکلگیری ایده، تثبیت مفهوم، اجرای پایلوت، صحهگذاری، دانش فنی، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، توسعه بازار، تولید، طراحی محصول نهایی، تشکیل شرکت و طرح کسب و کار مسیر فرآیند ایده تا محصول را مشخص میکند.
برومند در ادامه گفت: مسئولیت ایجاد اکوسیستم نوآوری در کشور با شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شورای عالی عتف، وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و در نهایت با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری است که شورای انقلاب فرهنگی نهاد تدوین کننده این چشمانداز است و وزارت علوم مسئول ایجاد اکوسیستم نوآوری و شورای عتف مسئول هماهنگیها و انسجام عملیاتی و وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی بهرهبرداران این سیستم و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به شکل یک ستاد اجرایی اکوسیستم نوآوری را حمایت میکند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به نقش اجرایی وزارت علوم در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت علوم برای تبدیل شرایط کنونی نظام نوآوری کشور به شرایط ایدهآل که بتواند شاخصهای هدف در نقشه جامع علمی کشور را محقق سازد به سه عنصر نیروی انسانی، امکانات و منابع لازم و روش اجرای امور تمرکز دارد.
برومند با اشاره به برنامههای اجرایی وزارت علوم گفت: ارتقای سطح ذکاوت، توانمندی و اشتغالپذیری نیروی انسانی فعال، بهبود و ارتقای فرآیندهای توسعه پژوهشهای علمی و فناورانه، بهبود زیرساختها و امکانات زیستبوم نوآوری کشور، باز مهندسی ساختارهای اجرایی، توسعه سازمانهای یاد گیرنده در زیستبوم نوآوری کشور و برنامه اجرایی برای حل چالشهای ملی کشور از جمله اصلیترین برنامههای وزارت عتف به شمار میرود.
در ادامه این نشست یک روزه که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و تعدادی از معاونان وزیر و نیز حدود ۵۰ نفر از روسای دانشگاههای کشور در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر حسین عسکریان ابیانه معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم توضیحاتی درخصوص موضوع بودجه دانشگاهها و مراکزآموزش عالی ارائه کرد و دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی نیز به بیان دیدگاههای خود درباره راهکارهای تقویت دیپلماسی علمی و توسعه تعاملها و همکاریهای علمی بینالمللی پرداخت.
همچنین دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از ساخت خوابگاههای دانشجویی با استفاده از وام بانکی و مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: در سه سال اخیر پیگیر اجرای طرح مدیریت جامع خدمات رفاهی دانشجویان بودیم تا باری از دوش روسای دانشگاهها برداشته شود.
دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز با تشکر از روسای دانشگاهها برای ایجاد محیطی آرام و در عین حال با نشاط در دانشگاههای کشور، بر همکاری مستمر مسئولان دانشگاهی با تشکلهای دانشجویی در زمینههای مختلف تاکید کرد.
دکتر محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در این نشست پاسخگوی ابهامات حقوقی روسای دانشگاهها بود و دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص سطحبندی و ماموریتگراشدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و همچنین اجرای طرح آمایش آموزش عالی سخن گفت.
روسای دانشگاههای حاضر در این نشست نیز دیدگاههای خود در خصوص موضوعاتی همچون "افزایش اختیارات هیئتهای امنای دانشگاهها"، "تشکیل شورای آموزش عالی در استانها با مسئولیت رئیس یکی از مراکز آموزش عالی استان به عنوان نماینده وزیر علوم"، "تهیه و ارائه مدل دانشگاه کارآفرین"، "توجه بیشتر دولت به انجام امور پژوهشی در دانشگاهها"، "ایجاد فضاهای متناسب با معماری ایرانی اسلامی در بناهای دانشگاهی" و بررسی دقیقتر در نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی" و... را با وزیر علوم و دیگر مسئولان این وزارتخانه در میان گذاشتند.
انتهای پیام/