دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

احتمال زنده‌بودن تعدادی از خدمه نفتکش ایرانی وجود دارد

سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: این احتمال وجود دارد که تعدادی از خدمه نفتکش حادثه دیده در آب های جنوب شرقی چین در موتورخانه این نفتکش محبوس شده باشند و تلاش برای نجات آنان همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 249763

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محسن بهرامی در نشستی خبری افزود: آتش سوزی در نفتکش سان چی ادامه دارد اما آتش به سمت جلو و راست کشتی محدود شده است.


وی ادامه داد: آنگونه که ما انتظار داشتیم طرف چینی به علت ریسک بالای اطفای این نفتکش اقدامات کافی برای اطفا را انجام نداده و آنان دست به عصا در این زمینه گام برداشته اند.


بهرامی درباره آخرین وضعیت نفتکش ایرانی گفت: با وارد شدن آب به بخشی از مخازن سمت چپ کشتی این نفتکش به حالت متوازن درآمده و به نظر ما شرایط آن اکنون بهتر از دیروز است چرا که تصاویر دیروز این کشتی نشان می داد که سمت راست کشتی 25 درجه پایین رفته است.


سخنگوی شرکت ملی نفتکش افزود: در هنگام برخورد کشتی چینی به نفتکش ایرانی، دو جداره کشتی شکاف برداشته و با وقوع انفجار‏، آتش سوزی در سمت راست کشتی گسترش پیدا کرده است.


بهرامی تصریح کرد: نفتکش سان چی یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین نفتکش ها در نوع خود در جهان است و از جدیدترین امکانات روز دریانوردی برخوردار است. این کشتی 158 هزار تنی، 115 هزار تن میعانات گازی حمل می کرده و به دلیل فرار بودن میعانات گازی بلافاصله پس از تصادف، این نفتکش دچار آتش سوزی شده است.


وی با اشاره به ادامه عملیات جستجو برای نجات سرنشینان این کشتی گفت: با یک شرکت ژاپنی توافق کردیم تا در عملیات اطفا شرکت کند و همین امروز قرار است تجهیزات ویژه برای اطفا کشتی به منطقه از طرف این شرکت ژاپنی اعزام شود.


بهرامی همچنین افزود: یک مهندس با تجربه ایرانی هم اکنون روی یک کشتی آتشخوار چینی مستقر شده تا نظارت بهتری بر عملیات اطفا صورت گیرد.


سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: کشتی مقابل که یک کشتی چینی است امروز به بندر زوهان چین خواهد رسید و بلافاصله پس از پهلوگیری این کشتی مراحل بررسی دلایل برخورد دو کشتی از خدمه کشتی چینی صورت می گیرد.


وی درباره نوع عملیات اطفا تصریح کرد: در بحث اطفای حریق نوعی اختلاف میان طرف ایرانی و چینی وجود دارد‎، چینی ها با وجود مواد منفجره و قابل احتراق در نفتکش ایرانی خیلی با احتیاط عمل می کنند اما ما با توجه به تجربه جنگ، این موضوع را چندان وارد نمی دانیم بخصوص که اکنون حجم آتش بسیار کاهش یافته است.


بهرامی افزود: ما بویژه در بحث انسانی خیلی اصرار داریم که چینی ها تلاش بیشتری کنند چرا که احتمال زنده ماندن تعدادی از خدمه کشتی وجود دارد.


وی درباره احتمال استفاده خدمه کشتی از قایق نجات گفت: قایق نجات سمت چپ کشتی با توجه به عکس های موجود کاملاَ‌ سوخته اما این احتمال وجود داد که تعدادی از خدمه از قایق سمت راست استفاده کرده باشند که البته استفاده از این نوع قایق های نجات زمان بر است و با گذشت زمان از بروز حادثه، این احتمال کم شده است.


بهرامی درباره حضور آمریکایی ها در عملیات اطفا نیز افزود: یک شرکت آمریکایی پیشنهادی را برای مشارکت در عملیات اطفا مطرح کرد اما با توجه به اینکه تجهیزات این شرکت در نزدیکی منطقه وجود نداشت حضور این شرکت در عملیات منتفی شد البته ما در اینگونه حوادث نگاهی به مسائل سیاسی نداریم و بیشتر مسائل انسانی مورد توجه ماست.


سخنگوی شرکت ملی نفتکش درباره احتمال غرق شدن نفتکش ایرانی نیز گفت: از فاصله دور نمی توان اظهار نظر قطعی کرد اما با توجه به فیلم ها و عکس هایی که منتشر شد غرق شدن کشتی از نظر ما غیرمحتمل است بخصوص که هم اکنون کشتی به امواج جواب می دهد.


بهرامی افزود: نفتکش ایرانی دارای 12 مخزن است که حداقل به نظر می رسد که شش مخزن سمت چپ این کشتی سالم است.


وی درباره دلایل بروز تصادف میان نفتکش ایرانی و کشتی فله بر چینی گفت: هنوز خیلی زود است که درباره دلایل این تصادف نظر قطعی داد اما هر دو کشتی دارای جعبه سیاه هستند که باز شدن این جعبه های سیاه می تواند راهگشا باشد.


بهرامی درباره بررسی دلایل بروز این حادثه نیز افزود: نفتکش ایرانی دارای چند لایه بیمه ای است و علاوه بر ما شرکت های بیمه ای که باید خسارت های کلانی را بپردازند قطعاً درباره دلایل این حادثه تحقیق مفصلی خواهند کرد.


وی گفت: نفتکش سان چی ساخت سال 2008 در شرکت هیوندایی است که دو گواهینامه معتبر از شرکت توتال فرانسه و مکث کام ایتالیا دارد و بازرسی های ادواری آن به صورت جامع و کامل انجام شده است.


بهرامی درباره بیمه نفتکش سان چی افزود: بیمه شخص ثالث و آلوده سازی این نفتکش با یک شرکت انگلیسی است، بدنه آن را یک شرکت ایتالیایی بیمه کرده و محموله آن نیز از طرف کره ای به صورت خریدار بیمه شده است البته تعدادی از شرکت های بیمه ای ایرانی نیز در قراردادهای بیمه ای این نفتکش مشارکت دارند.


وی درباره خسارت های احتمالی کشتی سان چی گفت: محموله این شرکت حدود 60 میلیون دلار و خود کشتی هم حدود 40 تا 50 میلیون دلار ارزش دارد البته باید بررسی در مورد میزان خسارت در این کشتی صورت بگیرد.


بهرامی آخرین حادثه برای نفتکش های ایرانی را تصادف یک نفتکش ایرانی در سنگاپور دانست و افزود: این حادثه در سال 2006 اتفاق افتاد و خسارت آن به مراتب کمتر بود و صدمه جانی هم به همراه نداشت.


سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: پیکر پیدا شده از خدمه نفتکش سان چی با بررسی های به عمل آمده قطعاً‌ ایرانی است اما به دلیل سوختگی صورت وی هنوز هویت او مشخص نشده است.


وی در پایان افزود: با توجه به اصرار شرکت ملی نفتکش و خانواده های ناپدید شده خدمه کشتی احتمال تشکیل کمیته ای ویژه با حضور وزرای نفت و امور خارجه با دستور رئیس جمهور وجود دارد تا عملیات بهتر پیگیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته