دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1394 - 13:17
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر:

قانون آیین دادرسی کیفری جدید چالشی بزرگ برای مبارزه با مواد مخدر/ کشف 135 تن از انواع مخدر در سه ماه اولیه امسال

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حذف ماده 32 مبارزه با مواد مخدر در قانون آیین دادرسی کیفری جدید راه را برای قاچاقچیان باز کرده است گفت: در طول 35 سال گذشته هرگز چنین فرصتی برای قاچاق چیان مواد مخدر به وجود نیامده بود؛ این قانون یک چالش بزرگ برای مبارزه با مواد مخدر است.
کد خبر : 24968

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، در نشست خبری خود ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و شهدای راه مبارزه با مواد مخدر و امام شهدا به تشریح گزارش عملکرد سه ماهه ابتدایی سال 1394 توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: در راستای اولویت‌های سردار فرماندهی ناجا که یکی از اولویت‌های ایشان مبارزه با واردات مواد مخدر است تدابیر ویژه‌ای در آغاز سال اندیشیده شد و عملکرد امسال پلیس مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته از بعد کیفیت و کمیت افزایش قابل توجهی پیدا کرد تا رضایتمندی نیز در بین شهروندان مشاهده شود.


وی با بیان اینکه نیروی انتظامی اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی را در خصوص بحث ورود مواد مخدر لحاظ کرده است، عنوان کرد: اولین اولویت تمرکز در شرق کشور است که درگاه ورودی مواد مخدر سنتی به داخل کشور است. با استقرار نیروهای کیفی و متخصص و یگان‌های رزمی توانستیم این عرصه را بر قاچاقچیانی که قصد ورود مواد به داخل کشور را داشتند تنگ کنیم.


وی ادامه داد: در سه ماهه گذشته در این مسیر کارنامه خوبی داشتیم و اولویت دوم ما برخورد با خرده فروشان و جمع آوری آنها در محلات، شهرها و روستاها به منظور پاکسازی چهره شهرها از این افراد بوده است.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر جمع آوری معتادین در سطح شهرها را یکی دیگر از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: جمع آوری معتادان جزء مطالبات مردم به ویژه در کلان‌شهر تهران بوده است البته این اولویت‌ها مشروط به فراهم کردن فضای مناسب توسط دستگاه‌های ذیربط است. ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه گام‌های خوبی را برداشته است به ویژه شهرداری تهران نیز در این زمینه برای فراهم کردن فضای مناسب برای نگهداری از معتادان تلاش قابل تقدیری را داشته است که اگر این فضاها تکمیل و به بهره‌برداری برسد بخش اعظمی از مشکلات تهران بزرگ برطرف می‌شود.


کشف 135 تن از انواع مخدر در سه ماه گذشته


این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در سه ماه ابتدایی سال 94، 135 تن از انواع مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف شده است، یادآور شد: این آمار نسبت به سه ماه گذشته سال جاری 25 درصد افزایش داشته است.


عمده توفیقات کشف در راستای اجرای فرماندهی ناجا در شرق کشور و در حاشیه مرز کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده است و بخش اعظمی از مواد در این مسیر قبل از ورود به داخل کشور کشف شده است.


دستگیری 92 هزار قاچاق چی در سه ماه گذشته


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه طی سه ماه گذشته 10 نفر از قاچاقچیان مسطح در عملیات‌ها به هلاکت رسیدند، افزود: در این میان 25 نفر زخمی شده و در طول سه ماه گذشته بیش از 92 هزار نفر قاچاق چی در سراسر کشور دستگیر شدند.


سردار مویدی با بیان اینکه در طی سه ماه گذشته 525 عملیات که به صورت رزمی بوده است در کشور و شرق کشور انجام شده است، گفت: در سه ماه گذشته 41 درصد عملیات‌ها در شرق کشور افزایش داشته است.


وی با بیان اینکه دستگیری‌ها نسبت به مدت مشابه دو درصد افزایش داشته است، گفت: در این مدت 80 هزار پرونده در سطح کشور تشکیل شده است که در این زمینه شاهد رشد 4 درصدی بودیم.


کشف 50 آشپزخانه تولید شیشه در سه ماه گذشته


سردار مویدی ادامه داد: طی سه ماه گذشته موفق به کشف 50 کارگاه تولید شیشه در منازل که به صورت آشپزخانه بوده است شدیم و البته 650 باند در سطح کشور متلاشی شده است. همین طور طی سه ماه گذشته دو نفر از همکاران ما در امر مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند.


این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضائی در راستای مطالبات مردم در امر مبارزه با مواد مخدر گام‌های بلندی را برداشته است، عنوان کرد: بحث پاکسازی محلات در دستور کار است که خوشبختانه در سطح کشور محلات فراوانی پاکسازی شده‌اند و افرادی مرتبط با این محلات که آلودگی محیط را در امر مواد به دنبال داشتند دستگیر شده و تحویل مقامات قضائی شدند.


رئیس مبارزه با مواد مخدر در راستای صحبت‌های سردار اشتری مبنی بر اینکه اگر امکانات لازم فراهم باشد معتادان را 10 روزه می‌توان جمع آوری کرد، گفت: اگر زیر ساخت‌های لازم برای جمع آوری معتادان به صورت کلان فراهم شود و همکاری لازم از طرف دستگاه‌های مرتبط با پلیس انجام شود ما توان پاکسازی محلات را در کمتر از 10 روز نیز داریم. البته این بدین معنا نیست که اگر زیر ساخت‌های لازم برای جمع آوری معتادان و خرده فروشان فراهم نباشد پلیس از وظیفه خود سرباز زند.


وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد از مواد مخدر کشف شده سنتی هستند، عنوان کرد: طی سه ماه گذشته توانستیم فردی را دستگیر کنیم که 21 تن مواد مخدر از او کشف شد و همین طور فردی را دستگیر کردیم که یک گرم مواد همراه داشت برای پلیس فرقی نمی‌کند و پلیس به وظیفه خود عمل می‌کند.


سردار مویدی فرار تمساح خلیج فارس از زندان را تکذیب کرد و گفت: این خبر صحت ندارد و او به زودی به اشد مجازات می‌رسد.


این مقام ارشد انتظامی در خصوص همکاری قوه قضائیه با پلیس در امر مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: به لحاظ کار بزرگی که انجام می‌شود قوه قضائیه در سطوح مختلف درگیر بحث مبارزه با مواد مخدر هستند و در این میان قضات دلسوزی هستند که پا به پای پلیس مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند ما در مجموع از عملکرد قوه قضائیه در امر مبارزه با مواد مخدر به سهم خودمان تقدیر و تشکر می‌کنیم البته در عملکرد قوه قضائیه در همکاری با پلیس همانند سایر دستگاه‌ها اشکالاتی وارد است اما من در جایگاهی نیستم که این اشکالات را مطرح کنم این دستگاه‌ها خود تیم‌های نظارتی و همین طور سخنگو دارند و باید خودشان پاسخگو باشند.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اعتبارات ویژه‌ای در حوزه مرزبانی تامین شده است، عنوان کرد: با اعتباراتی که در اختیار ما قرار دارد می‌توانیم تا چند سال دیگر انسداد کامل مرزها را تکمیل کنیم.


به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر متاسفانه اعتیاد در خانم‌ها نسبت به گذشته رو به رشد است و این موضوع نگران‌کننده است.


این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه معتادان بخشی از محلات را ناامن کرده‌اند، عنوان کرد: مردم در این زمینه با پلیس همکاری ویژه‌ای انجام می‌دهند و با فشاری که از ناحیه ماموران به معتادین وارد می‌شود آنها ناخود آگاه به سمت بزرگراه‌ها کشیده می‌شوند و به دلیل اینکه برای توقف و برخورد با این افراد بزرگراه‌ها فضای مناسبی ندارند امکان مقابله کمی سخت می‌شود اما با اقدامات خوبی که شهرداری انجام داده است امیدواریم بتوانیم طی چند ماه آینده با یک حرکت ابتدایی همه آنها را جمع کنیم.


قانون آیین دادرسی کیفری جدید راه را برای قاچاقچیان آسان کرده است


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ضعف قانون آیین دادرسی کیفری جدید در امر مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: قوانین وضع شده در آیین دادرسی کیفری جدید نه تنها برابر خواسته‌های مردم که خواستار تشدید مبارزه با مواد مخدر هستند نیست بلکه مخالف اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام که بر تشدید مجازات با مواد مخدر تاکید داشته است نیز هست.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آیین‌نامه در بخش مبارزه با مواد مخدر دارای اشکالاتی است، عنوان کرد: نگرانی فراوانی در بین کسانی که در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند به دلیل وضع این قانون جدید به وجود آمده است و ما امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات را جمع آوری کرده و در آن تجدید نظر کنند.


سردار مویدی ادامه داد: این آیین دادرسی کیفری فرصتی را برای قاچاقچیان فراهم کرده است تا از این فضا بتوانند استفاده کنند.


این مقام ارشد انتظامی افزود: اگر هم اکنون به حوزه‌های قضائی مرتبط با مواد مخدر مراجعه کنیم در خصوص این قانون جدید نگرانی‌ها را مشاهده می‌کنید و من متاسفم که این قانون نه تنها به عزم مبارزه با مواد مخدر کمک نمی‌کند بلکه چالشی بزرگ برای مبارزه با مواد مخدر است.


وی ادامه داد: در طول 35 سال گذشته چنین فرصتی برای قاچاقچیان فراهم نشده بود و من به عنوان یک سرباز کوچک که با مردم در ارتباط هستم در این فرصت نگرانی خود را اعلام می کنم.


وی با تاکید بر اینکه ماده 32 قانون مبارزه با مواد مخدر در قانون جدید آیین دادرسی کیفری حذف شده است عنوان کرد: این موضوع مسیر مبارزه با مواد مخدر را کاملا عوض کرده و مسیر قاچاقچیان را برای فرار باز کرده و ما طی ماه‌های آینده شاهد اثرات زیان‌بار این موضوع خواهیم بود.


وی خاطر نشان کرد: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را به همه کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند تبریک می‌گویم و نیروی انتظامی در این روز با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌هایی دارد البته ما در حوزه اجتماعی خود هم برنامه‌هایی در جهت آگاه‌سازی مردم داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته