دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1396 - 16:54
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران:

نظارت‌ها بر ساختمان‌های پرخطر تهران آغاز شد/ اختصاص 21 دستگاه نردبان بلند به آتش‌نشانی تهران تا سال آینده

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آغاز نظارت بر ساختمان‌های میان و پرخطر تهران با همکاری شهرداری و قوه‌قضاییه خبر داد و گفت: به ساختمان‌های پرخطر اخطاریه ارسال خواهد شد که در صورت عدم‌توجه مدیران و مالکان به اخطاریه، با همکاری قوه‌قضاییه ساختمان پلمپ می‌شود.
کد خبر : 249473

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه درباره برنامه‌های سازمان برای سال آینده گفت: با تاکیدات شهردار تهران درخصوص پایداری شهر و ایمنی شهری، اصلی‌ترین برنامه خود را در سال آینده به این حوزه اختصاص داده‌ایم. براساس مصوبات شورای شهر یکی از وظایف سازمان آتش‌نشانی نظارت بر ایمنی اماکن عمومی، اصناف و منازل مسکونی و... است که ما در راستای تاکیدات شهردار تهران و اولویت‌های خود از سال آینده، نظام بررسی از این اماکن را در اولویت خود قرار خواهیم داد.


وی آموزش شهروندی را دومین برنامه مهم سازمان شهرداری تهران برای سال آینده عنوان کرد و گفت: ارتقای سطح دانش مردم نسبت به ایمنی و شناسایی خطر بسیار مهم است که ما این مساله را از جمله وظایف خود می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری‌ سازمان‌های مربوطه در این راه گام‌های موثری برداریم.


داوری با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع مشارکت شهروندی افزایش آگاهی و عمل به آن است، یادآور شد: مردم باید بیاموزند که به آگاهی‌های خود عمل کنند، زیرا صرفا داشتن دانش و آگاهی از خطر در کاهش بروز آن تاثیر ندارد.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه گفت: به‌روزرسانی تجهیزات سازمان آتش‌نشانی از دیگر برنامه‌هایی است که برای سال آینده در نظر داریم. زیرا ما معتقدیم که سازمان آتش‌نشانی با تجهیز بودن به امکانات روز دنیا می‌تواند در برابر حوادث مقابله کند، البته سعی می‌کنیم از نگاه افراطی به سخت‌افزار جلوگیری کنیم و در این راستا آموزش آتش‌نشانان را نیز دنبال کنیم زیرا صرفا مجهز بودن به تکنولوژی از وقوع حوادث و یا انتشار آن پیشگیری نمی‌کند، بنابراین ضروری است آموزش آتش‌نشانان نیز در اولویت قرار بگیرد.


داوری تصریح کرد: سازمان آتش‌نشانی با همکاری شهرداری و قوه‌قضاییه 7300 ساختمان را از نظر پرخطر و میان‌خطر بودن مورد بررسی قرار داد که نتایج این بررسی‌ها نشان داد 243 ساختمان پرخطر بودند و در وضعیتی مشابه پلاسکو قرار داشتند که با همکاری سازمان‌های عنوان شده اخطاریه‌هایی به آنها ارسال شد.


وی افزود: اگر مدیران یا صاحبان ساختمان‌های پرخطر به اخطاریه‌های سازمان آتش‌نشانی توجه نداشته باشند، با همکاری قوه‌قضاییه ساختمان پلمپ خواهد شد که تاکنون 7 ساختمان پلمپ شده است.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان‌های مناطق 11 و 12 در اولویت بازرسی‌های ما قرار دارند، گفت: البته در تلاش هستیم سایر مناطق استان تهران که همانند مناطق 11 و 12 از پراکندگی برخوردار هستند را نیز مورد بررسی قرار دهیم.


وی با توجه به آثار مثبت بازرسی‌های سازمان آتش‌نشانی، شهرداری و قوه‌قضاییه بر ساختمان‌های میان و پرخطر گفت: خوشبختانه نظارت‌های ما آثار مطلوبی بر جای داشته به گونه‌ای که برخی ساختمان‌ها به صورت داوطلب برای ایمنی اقدام کرده‌اند.


داوری در بخش دیگری از سخنانش از خرید دو نردبان 56 و 64 متری برای سازمان آتش‌نشانی تهران خبر داد و گفت: این دو نردبان تهیه شده و در حال‌حاضر در گمرک است که پس از انجام مراحل اداری وارد ناوگان آتش‌نشانی خواهد شد که امید است تا هفته آینده بتوانیم از نردبان‌های تهیه شده استفاده کنیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه آیا سازمان آتش‌نشانی برای تهیه نردبان‌های بلند برنامه‌های دیگری نیز در نظر دارد، عنوان کرد: در نظر داریم سال آینده 19 دستگاه نردبان دیگر نیز به ناوگان آتش‌نشانی تهران اضافه کنیم.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه آیا آتش‌نشانی تهران برای خاموش کردن آتش صرفا به آب متکی خواهد بود، بیان کرد: در تمام دنیا آب جزو مهم‌ترین، ارزان‌ترین، اثربخش‌ترین و در دسترس‌ترین خاموش‌کننده‌ها است و زمانی که آب برای خاموش کردن آتش اثربخش نباشد، از سایر خاموش‌کننده‌ها مانند پودر و کف استفاده می‌شود.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نظارت سازمان آتش‌نشانی بر ساختمان‌های در حال تاسیس و بهره‌برداری گفت: تمام ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه (تجاری و مسکونی) باید طبق قانون ساخته شوند. بنابراین نظارت‌های کنونی ما صرفا بر روی ساختمان‌های قدیمی است و تلاش می‌کنیم تا ساختمان‌هایی که اخیرا ساخته خواهند شد با ایمنی بیشتری ساخته شوند.


داوری با بیان اینکه تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی 50 برابر حوادث ناشی از حریق است، گفت: سالانه 15 تا 20هزار نفر براثر حریق ساختمان جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین ضروری است ما نظارت‌های خود را بر ایمنی فضاهای عمومی و ساختمان‌ها افزایش دهیم تا اطفای حریقی صورت نگیرد و یا بتوانیم از آسیب‌های ناشی از آن پیشگیری کنیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه آیا تهیه 21 نردبان پاسخ نیازهای سازمان آتش‌نشانی تهران را خواهد داد، گفت: ما معتقدیم با تهیه این تعداد نردبان و سایر تجهیزاتی که در اولویت قرار دارد، نیازهای اصلی‌ ما تا حدود زیادی برطرف می‌شود، اما به روز‌رسانی تجهیزات در آتش‌نشانی ضروری است و باید همواره به آن توجه داشته باشیم. برای مثال ما علاوه بر نردبان، قصد خرید خودروی اطفای حریق بزرگ و ماشین‌های سبک برای اطفای حریق را نیز در دستور کار داریم، بنابراین نمی‌توان نیاز سازمان آتش‌نشانی را صرفا در تهیه نردبان خلاصه کرد.


وی افزود: برای مثال در تهران ساختمان‌های بلندمرتبه بیش از 150 متر بسیار زیاد است، این در حالی است که در هیچ‌کجای دنیا نردبان 150 متری وجود ندارد، بنابراین ما باید علاوه بر نردبان، بر تهیه سایر تجهیزات و امکانات که شرایط ورود آتش‌نشان به کانون حریق را فراهم می‌سازد را نیز توجه داشته باشیم که این امر در اولویت برنامه‌های سال آینده است.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه آیا تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران پاسخگوی نیاز شهروندان هنگام وقوع حوادثی همچون زلزله است، گفت: ما باید تلاش کنیم به جای تهیه سیستم‌ها و تجهیزات گرانقیمت، سطح آگاهی مردم و تجهیزات ساختمان‌ها به سیستم‌های دفاعی را افزایش دهیم،‌ البته این به معنای عدم آمادگی سازمان آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث نیست، بلکه ما صراحتا اعلام می‌کنیم که آمادگی خدمات‌رسانی در وقوع تمام حوادث را داریم و باید در نظر داشته باشیم که هنگام وقوع حوادث‌ بزرگ، از استان‌های معین نیز امدادرسانی‌هایی انجام خواهد شد.


وی درخصوص تهیه بالگرد امدادی نیز گفت: بالگرد امدادی نیز از تجهیزات موردنیاز سازمان آتش‌نشانی است، اما ما معتقدیم وجود یک الی 2 دستگاه بالگرد برای تهران کفایت می‌کند، زیرا پرواز بالگردها در سطح تهران و با وجود شرایط ساختمان‌ها با دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی همراه است که این تعداد کفایت نیاز ما را خواهد کرد.


داوری درخصوص جدول به روزرسانی تجهیزات سازمان آتش‌نشانی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل عدم تخصیص منابع، تاخیری در تهیه این جدول پیش آمد که با پیگیری‌های شهردار تهران، این مساله با سرعت بیشتری در حال رفع است و ما در حال‌حاضر خریدهای داخلی و خارجی مناسبی داشته‌ایم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه آیا ضروری است تمام آتش‌نشانان کشور به سیستم رادیویی مجهز باشند، گفت: الزامی برای این مساله وجود ندارد، زیرا گاهی مجهز بودن آتش‌نشانان به بی‌سیم ممکن است اختلالاتی را نیز در روند ارائه خدمات آنها ایجاد کند.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به وقوع حادثه پلاسکو و وضعیت آتش‌نشانانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، عنوان کرد: آتش‌نشانانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند شهید ضمن خدمت محسوب شده‌اند، اما تاکنون پاسخ قطعی از سوی بنیاد شهید به ما اعلام نشده است و ما مجدانه پیگیر آن هستیم که هرچه سریع‌تر این مساله از سوی بنیاد شهید تعیین تکلیف شود.


وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص ایمنی ساختمان‌های دولتی گفت: نظارت بر ایمنی ساختمان‌های دولتی از اولویت‌های ما است، زیرا این ساختمان‌ها باید به سیستم ایمنی مجهز باشند.


داوری در ادامه گفت: یکی از مشکلات آتش‌نشانان هنگام وقوع حوادث از جمله حوادث بزرگی مانند پلاسکو، تجمع مردم، تصویربرداری، تماشا، خبرسازی و شایعه‌پراکنی است که ما معتقدیم به کمک اصحاب رسانه‌ و آموزش‌های عمومی می‌توانیم آگاهی مردم را نسبت به این مساله فرهنگی ارتقا دهیم.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: حدود یک ماه گذشته ما شاهد وقوع زلزله ملارد بودیم که این مساله نگرانی‌های بسیاری را در میان مردم ایجاد کرد، اما ما اعلام می‌کنیم که سازمان آتش‌نشانی تهران با وجود 130 ایستگاه، آمادگی ارائه خدمات در زمان بحران را دارد. همچنین ما جهت تسریع امدادرسانی حدود 37هزار آتش‌نشان داوطلب را نیز آموزش داده‌ایم تا بتوانیم علاوه بر نیروی سازمان در هنگام بحران از نیروهای داوطلب آموزش‌دیده نیز بهره ببریم.


انتهای پیام/

برچسب ها: آتش نشانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته