دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارشناس مسکن: مردم نسبت به لیزینگ مسکن ذهنیت منفی دارند

یک کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه لیزینگ مسکن در ایران جا نیفتاده است، گفت: نه تنها مردم برای پذیرش لیزینگ مسکن آمادگی ندارد، درباره آن ذهنیت منفی نیز وجود دارد.
کد خبر : 24936

عباس علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه آشنا نبودن مردم به طرح لیزینگ مسکن موجبات سوءاستفاده برخی افراد را مانند آنچه درباره پروژه پدیده شاندیز رخ داد، فراهم می‌کند، افزود: پیش از لیزینگ، بورس در حوزه بازار مسکن وارد شد، اما با توجه به موفق نبودن این اقدام ذهنیت مردم نسبت به گذشته منفی‌تر شد.


وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس مشاوران املاک وکیل و قیم خریدار و فروشنده محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در این کشورها دولت تکلیف را برای بنگاه‌های املاک تعریف کرده و حق‌‌الزحمه و تعرفه‌ای مشخص نیز به آنها اختصاص داده شده است. همچنین وکالت خرید به صورت لیزینگ به املاک داده می‌شود.


علیزاده ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اختیارات همه مراحل خرید مسکن به شکل لیزینگ به مشاوران املاک سپرده شده و این واحدها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.


این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است طرح لیزینگ مسکن در کشور به صورت خصوصی اجرایی شود، صنف مشاوران املاک نگران درست اجرا نشدن طرح و بدتر شدن ذهنیت مردم به فعالان این بازار است.


وی عنوان کرد: اینکه هر کسی با اندک سرمایه بتواند اقدام به راه‌اندازی لیزینگ مسکن کند، منطقی نیست، چرا که در نهایت امر مردم مال‌باخته می‌شوند و زیان می‌بینند.


علیزاده تاکید کرد: دولت می‌تواند شرایط امتیازدهی و دادن مجوز به صرافان از سوی بانک مرکزی را در لیزینگ مسکن نیز اجرایی کند، به طوری که بر اساس آن افراد شناخته‌شده در صنف و برخوردار توان مالی، مجوز لیزینگ را بر اساس شرایط و ضوابط تعیین‌شده دریافت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته