تغییر نام وزارت آموزشوپرورش به «وزارت تربیت رسمی و عمومی»
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل ستادی و استانی در خصوص مهمترین رویکردهای خود در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، اظهار کرد: طرح تدوین نظام جامع فعالیتهای تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب نظران علمی و ساختارهای قانونی از مهمترین سیاستهای ماست.
وی با بیان اینکه قسمتهای مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون درحوزه منابع انسانی، ساختار و محتوا خبر داد.
کاظمی در ادامه گفت: باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانشآموزی و تاکید بر مهارتهای دهگانه و عنصر نشاط در فعالیتهای فرهنگی و هنری عنایت جدی شود.
کاظمی یادآور شد: باید به استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در حوزههای مختلف پرورشی مخصوصا در تاسیس اردوگاهها، کانونها و دارالقرآنهای غیردولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون استانی توجه ویژهای شود.
وی از آغاز به کارتشکیل یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این کارگروه جهت بهرهوری منابع مالی و استفاده از ظرفیتهای اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تامین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش تمرکز بر برنامههای خرد اثر بخش، کم هزینه، رفتارمحور و مهارت محور، توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت و نظارت بر فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی، تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با رویکرد سطح مدرسه با توجه به سند تحول بنیادین و سیاستهای وزارت آموزشوپرورش را از دیگر برنامههای خود عنوان کرد.
کاظمی افزود: تمرکز بر مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت یکی از رویکردهایی است که می توان بر اساس آن گامهای موثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت.
وی با بیان اینکه حرکت به سمت مدیریت فضای تربیتی در مدرسه با نگاه هدایتی و نظارتی به جای اجرای فعالیتهای تربیتی در دستور کار ماست،اظهارکرد: تغییر رویکرد حوزه پرورشی و فرهنگی از نخبه گرایی صرف به عمومیسازی و جریانسازی فرهنگی، قرآنی و دینی در سطح مدارس از دیگر رویکردهای معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش است.
معاون وزیر آموزشوپرورش استفاده از تمام ظرفیتهای درون و برون دستگاهی از قبیل ستاد همکاریها، بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی و سایر تشکلها را در نقش پذیری دانشآموزان همچنین کاهش حجم و تجمیع برنامهها را از دیگر رویکردهای خود بیان کرد.
کاظمی افزود: یکی دیگر از رویکردهای معاونت پرورشی و فرهنگی حاکمیت تمرکززدایی و تفویض اختیار در تمامی فعالیتهای تربیتی با نگاه چابک سازی و بازمهندسی ساختارها در فرآیند فعالیتهای تربیتی است.
وی کاهش فاصله ستاد و صف را به عنوان یکی از معضلات ادارات و بخشهای مختلف از جمله دستور کارهای خود برشمرد و اظهار کرد: کمیته کیفیت بخشی به فعالیتهای تربیتی تشکیل خواهد شد همچنین از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح استفاده خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: این رویکردها و سیاستهای اعلام شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
کاظمی با بیان اینکه با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیتهای ارزشمند و اثر بخشی را می توان در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام داد، اظهارکرد: فعالیتهای پرورشی دو ویژگی منحصر به فرد دارند؛ این فعالیتها را نمیتوان با اعداد و ارقام سنجید. دیگر اینکه فعالیتهای پرورشی کیفی و دیر بازده هستند.
وی با تاکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات آموزشوپرورش و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزشوپرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزشوپرورش و چه در جامعه تغییر یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانشآموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم،اظهارکرد: حداقل ۵ ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیتهای تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهمتر اینکه قرار است به جای معلم، مربی داشته باشیم.
انتهای پیام/