دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1396 - 09:09

هشدار کاخ سفید به پاکستان؛ همه گزینه‌ها روی میز است

آمریکا به پاکستان هشدار داده است اگر در زمینه مقابله با تروریسم اقدامی جدی صورت ندهد، افزون بر تعلیق کمک‌های امنیتی، همه گزینه‌ها در رابطه با این کشور، روی میز خواهدبود.
کد خبر : 249143

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ کاخ سفید علاوه بر تعلیق کمک‌های امنیتی به پاکستان، اعلام کرده است اگر پاکستان در زمینه نبرد با تروریسم رفتار خود را تغییر ندهد، با اقدام‌های جدی آمریکا روبرو خواهد شد.


به تازگی دولت آمریکا اعطای کمک 2 میلیارد دلاری خود به پاکستان را به خاطر برآورده نشدن انتظارات از پاکستان در زمینه رویارویی با تروریسم به تعلیق در آورده است. کاخ سفید به این امر بسنده نکرده و اکنون به دولت پاکستان هشدار داده است.


کاخ سفید دیروز (17 دی) هشدار داد اگر دولت پاکستان اقدام‌های قاطعی علیه طالبان و شبکه حقانی انجام ندهد و آنها را از پناهگاه‌های امن خود بیرون نکشد، همه گزینه‌ها در رابطه با پاکستان، روی میز خواهد بود.


تعلیق کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توییت سال نوی خود، پاکستان را متهم کرد هیچ چیزی به آمریکا جز دروغ و فریب نداده و در ازای دریافت 33 میلیارد دلار کمک از آمریکا طی 15 سال اخیر، پناهگاه‌های امنی برای تروریست‌ها فراهم کرده است.


به گزارش سایت دیفنس نیوز هند، یکی از مقام‌های ارشد دولت ترامپ به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده دارای طیف وسیعی از ابزارها برای تعلیق کمک‌های امنیتی به پاکستان است اما می‌کوشد این کشور را متقاعد کند اقدام‌های جدی علیه طالبان و شبکه حقانی انجام دهد.»


این مقام ارشد کاخ سفید که به شرط ناشناس ماندن در رابطه با پاکستان صحبت کرده، افزوده است: «هیچ کس نباید شک و تردیدی درباره عزم ایالات متحده برای رفع این تهدید داشته باشد و همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود.»


این مقام ارشد کاخ سفید از افشای اینکه دولت آمریکا چه گزینه‌هایی را در رابطه با پاکستان مد نظر دارد یا اینکه چه کارهایی را علیه پاکستان می خواهد انجام بدهد، خودداری کرد و گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم درباره این اقدام‌های ویژه اظهار نظر کنم. ما امیدواریم بتوانیم با پاکستان همکاری کنیم.»


با این حال، او اشاره کرد آمریکا خواهان انجام اقدام‌هایی علیه بهشت‌های امن طالبان و شبکه حقانی و از میان بردن توانایی آنها برای انجام حمله‌های فرامرزی در افغانستان است. همچنین اظهار امیدواری کرد پاکستان آنچه را که آمریکا می خواهد انجام دهد زیرا این کار باعث بازگشت روابط دو کشور به مسیری مثبت می‌شود.


برخی از سیاست‌گذاران آمریکایی از کاخ سفید درخواست کرده‌اند پاکستان را دیگر یک متحد خارج از چارچوب ناتو به حساب نیاورد و از راه نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل متحد، این کشور را تحت فشار بگذارد. شماری از ژنرال‌های وزارت دفاع هم خواهان اقدام‌های قاطعی از سوی آمریکا علیه پاکستان شده‌اند.


دونالد ترامپ در ماه آگوست هنگام رونمایی از راهبرد نوین جنوب آسیای خود، پاکستان را متهم کرد بهشت‌های امنی را برای عوامل هرج و مرج طلب، خشونت گرا و حامی تروریسم فراهم می‌کند. او گفت: «زمان آن فرا رسیده است که پاکستان تعهد خود را به تمدن، نظم و صلح نشان بدهد.»


خط مشی جدید آمریکا در برابر پاکستان، از تمایل دونالد ترامپ برای داشتن یک راهبرد موفق در افغانستان ناشی می‌شود. مقام‌های کاخ سفید بر این باورند پاکستان به خاطر آینده منطقه و امنیت آن، باید به گونه‌ای بنیادین با عناصر تروریستی به نبرد بپردازد زیرا اگر پاکستان رویکرد جامعی نسبت به مساله تروریسم نداشته باشد، منافع آمریکا و دیگر کشورهای منطقه از جمله خود پاکستان، به خطر می‌افتد.


از این‌رو، تعلیق کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان تا حد زیادی منعکس کننده سرخوردگی واشنگتن از رفتار پاکستان در زمینه نبرد با تروریسم است. از نظر ترامپ و همفکرانش، زمان زیادی به پاکستان برای پاسخگویی به خواسته‌های آمریکا داده شده اما این کشور اقدام‌های معنا داری برای پاسخگویی به این خواسته‌ها انجام نداده است.


اکنون که پاکستان به درخواست‌های آمریکا در زمینه مقابله جدی با تروریسم پاسخ نداده، کاخ سفید به کارهایی چون تعلیق کمک‌های امنیتی به پاکستان دست زده و همچنین اعلام کرده همه گزینه‌ها در رابطه با اسلام آباد از جمله انجام اقدام‌هایی یک سویه و بیرون از چهارچوب نهادهای بین‌المللی، روی میز است.


با این‌همه، در حال حاضر آمریکا ترجیح می‌دهد با پاکستان همکاری کند و امیدوار است این کشور به درخواست‌های کاخ سفید پاسخ مثبت بدهد. آمریکا با تعلیق کمک‌های امنیتی خود به پاکستان و هشدار به این کشور می‌خواهد نشان بدهد درباره خواسته خود بسیار جدی بوده و حاضر است کارهای بیشتری نیز انجام بدهد.


آمریکا در رابطه با پاکستان از سیاست چماق و هویج استفاده می‌کند. جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است اگر پاکستان گام‌های بلندی در راه مبارزه با گروه‌های تروریستی بردارد، کمک‌های امنیتی به تعلیق درآمده، دوباره به این کشور تعلق خواهد گرفت.


به گفته جیمز متیس این گروه‌های تروریستی نه تنها برای آمریکا بلکه برای خود پاکستان هم تهدیدی جدی به شمار می‌آیند. وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش همچنان دارد با پاکستان در زمینه نبرد با تروریسم همکاری می‌کند. او به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد و گفت بهتر است همکاری‌های صورت گرفته، سربسته بماند.


وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی، برای گفتگو با مقام‌های بلندپایه پاکستانی به پاکستان سفر کرد. به گفته متیس، آمریکا یک برنامه مبارزه با تروریسم در سطح منطقه‌ای دارد. در این مبارزه، برای هند، پاکستان و افغانستان، نقش‌هایی در نظر گرفته شده است.


آمریکا در حال تقویت نیروهای خود در منطقه جنوب آسیاست. همچنین خواهان به کارگیری بیشتر مشاوران نظامی آمریکایی در کشورهای این منطقه است. مقام‌های کاخ سفید بر این باورند هرجا مشاوران نظامی آمریکایی به کار گرفته شده‌اند، آمریکا نتیجه بهتر و پیروزی‌های بیشتری در نبرد با تروریسم به دست آورده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب