همسر علی حاتمی: جمع خانوادگی باشد، باز هم فیلم بازی میکنم/ لیلا حاتمی: تمام حرکاتم تعریفشده بود
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «در دنیای تو ساعت چند است؟» با حضور صفی یزدانیان کارگردان، برگزار شد.
در ابتدای این نشست یزدانیان گفت: «چند سال است که ساختن این ایده را در سر دارم، اما باید زمان میگذشت و بزرگتر میشدم تا بتوانم با پختگی کامل این فیلم را بسازم. همه باید بزرگتر میشدیم، به جز پایور و رامین فر که از اول مناسب بودند.»
وی درباره ایده اولیه فیلمنامه «در دنیای تو ساعت چند است؟» بیان کرد: «کارگردان پر ایدهای نیستم و همیشه دوست داشتم که این ایده را به فیلم تبدیل کنم. از اول قرار بود مصفا و لیلا حاتمی بازی کنند، چند سالی طول کشید تا اینکه علی مصفا به عنوان تهیهکننده، سرمایهگذاران احتمالی را تشویق کرد تا این فیلم را تولید کنیم.»
نویسنده فیلم سینمایی «سیمای زنی در دوردست» اظهار داشت: «در طول مدتی که حاتمی و مصفا به دنبال سرمایهگذار بودند، من تعابیر و صحبتهایی را که آنان درمورد فیلمنامه برای آوردن سرمایهگذار میکردند، بدون اینکه متوجه شوند وارد فیلمنامه کردم.»
وی در ادامه گفت: «یکی از مهمترین نکات این فیلم این است که این افتخار نصیب من و فیلمم شد که خانم زهرا حاتمی بازیگر آن شود.»
زهرا حاتمی همسر علی حاتمی درباره حضورش در فیلم توضیح داد: «من تنها در فیلمهای همسرم بازی میکردم و بعد از او تنها یک بار در فیلم دامادم حضور داشتم. اما وقتی آقای یزدانیان این فیلم را پیشنهاد دادند، فیلمنامه را خواندم، بسیار آن را دوست داشتم. همچنین به دلیل جمع دوستانه و خانوادگی که وجود داشت، قبول کردم در این فیلم بازی کنم.»
لیلا حاتمی با عنوان اینکه فیلم نیازی به تعریف ندارد، اظهار کرد: «وقتی فیلم را برای بار دوم دیدم، آن را بیشتر دوست داشتم.»
علی مصفا، با اشاره به اینکه از ابتدای ساخت فیلم در جریان کارها بوده است، عنوان کرد: «برای من بسیار خوشایند است که بعد از مدتها بالاخره موفق شدیم «در دنیای تو ساعت چند است» را بسازیم و حالا آن را روی پرده سینماها میبینیم.»
همایون پایور مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی با اشاره به اینکه با صفی یزدانیان مستندهای زیادی را کار کرده است، گفت: «امروز که فیلم را میبینم، خوشحالم همان چیزی شده که بارها و بارها در جلسات قبل از فیلمبرداری دربارهاش صحبت کرده بودیم و همان چیزی است که میخواستیم باشد.»
وی ادامه داد: «فیلمبرداری فیلم در شهر رشت بود و این شهر در زمستان فضای خیلی گرمی ندارد، به همین دلیل در فیلم بیشتر فضاهای سردی را میبینیم. با این حال در بخشهایی که به گذشته میرویم، با فضای گرمی فیلمبرداری شده است.»
ایرج رامینفر طراح صحنه و لباس فیلم با اشاره به اینکه بدون خواندن فیلمنامه، همکاری با کار را قبول کرده است، گفت: «وقتی آقای یزدانیان گفت که لوکیشن اصلی فیلم، رشت است، من به دلیل علاقه زیادی به فرهنگ و سبک زندگی آن جا دارم، بدون خواندن فیلمنامه کار را قبول کردم.»
وی در ادامه اظهار کرد: «تنها مشکلی که با این شهر داشتیم، بساز و بفروشهای بدسلیقهای بودند که با ساختمانهای جدیدشان نمای قدیمی شهر را خراب و کار فیلمبرداری را سخت کرده بودند.»
این طراح صحنه و لباس با اشاره به اینکه داستان فیلم «در دنیای تو ساعت چند است»، داستان کهنهای است، گفت: «روی این موضوع بسیاری از کارگردانهای بزرگ کار کردهاند، اما در این فیلم داستان متفاوتی را میبینیم.
فردین صاحب الزمانی تدوینگر فیلم در مورد یکی از دیالوگهای فیلم گفت: «این دیالوگی که در فیلم بود در مورد خود فیلم نیز بسیار صدق میکند «این بارش، با بارون خیلی فرق میکنه».
علی مصفا در ادامه گفت: «از افشین رضایی تشکر میکنم که پروژه را راه انداخت. بعد از مدتها که ما نمیدانستیم باید چه کار کنیم و به دنبال سرمایه بودیم، او بود که پروژه را راه انداخت.»
زهرا حاتمی در پاسخ به این پرسش که پس از این فیلم دوباره جلوی دوربین میرود یا نه، گفت: «اگر فیلمنامه خوبی به دستم برسد و جمع خانوادگی در آن حضور داشته باشند، حتما این کار را انجام میدهم.»
لیلا حاتمی اظهار کرد: «همه حرکتهای نقشی که در فیلم بازی کردم، تعریف شده بود و در فیلمنامه نیز نوشته شده بود. من طراحی نکردم فقط سناریو را میخواندم و اجرا میکردم و از طرف کارگردان هم تصحیح میشدم.»
یزدانیان در ادامه گفت: «شخصا عناصر این فیلم را نوستالژیک نمیدانم بلکه عناصر فیلم موضوعات دیگری از جمله دلتنگی و تطابق نداشتن ساعتها است. کشمکش بالاتر از این که بنابه ضرورت تاریخی و اجتماعی دور از هم زندگی کنند و دور از هم بمیرند به نظرم این اسمش نوستالژی نیست این کشمکش است. دراین فیلم گلی آمده تا ساعتهایشان را با هم یکی کنند.»
وی در مورد نام فیلم تصریح کرد: «نام فیلم برگرفته از یک فصل کتاب پاییز پدرسالار است که در آن نوشته «در دنیای تو ساعت چند است؟»»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم دو پاره است؟ توضیح داد: «به نظر خودم، فیلم سه پاره است. در سکانس آخر سه دوره زمانی را با دوربین نشان میدهیم و پاره پاره بودن داستان در این سکانس یک جا جمع و به هم نزدیک میشوند.»
کارگردان فیلم سینمایی «در دنیای تو ساعت چند است؟» در مورد ایده موسیقی این فیلم نیز بیان کرد: «چون تم فیلم نگاه ایرانی به غرب است، طبعا در موسیقی هم باید این دوگانگی دیده میشد.»
وی افزود: «جهانگیر سرتیپی سالها پیش شعرهای گیلکی را روی آهنگهای اروپایی قدیمی مینوشت و من زمانی که برای فیلمبرداری میرفتیم به ذهنم رسید که از این شعرها استفاده کنم و روزبه رخشا موزیکهای قدیمی معروف اروپایی را خواند.»
انتهای پیام/