دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن چه نقشی دارند؟

با وجود اینکه برخی معتقدند مشاوران املاک برای کسب کمیسیون بیشتر بر افزایش قیمت مسکن در بازار دامن می‌زنند، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: این واحدها در صورت سوداگری می‌توانند تا 20 درصد مبلغ معامله را افزایش دهند که این میزان هم تاثیر چندانی بر حق‌الزحمه و کمیسیون ندارد.
کد خبر : 24898

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه یقینا مشاوران املاک در بازار مسکن بی تاثیر نیستند، افزود: 300 صنعت و 1200 شغل وابسته به حوزه مسکن است که خروجی آن به حوزه مشاوران املاک می‌آید اما این طور نیست که همه اتفاقات تحت کنترل مشاوران املاک باشد.


وی تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم که در این حوزه تخلف و سوداگری صورت نمی‌گیرد اما عموم مشاوران املاک رویکردشان این است که بتوانند استدلال و دلایل قانع‌کننده مبنی بر منطقی بودن معامله برای خریدار و فروشنده بیاورند. از طرفی خریدران نیز با برخورداری از بینش و دانش کافی برای خرید مسکن مورد نظر خود یقینا تحقیقات لازم را انجام می‌دهند.


عقبایی با تاکید بر اینکه مدیریت قیمت‌گذاری مسکن بر عهده مالکان است، ادامه داد: قیمت‌گذاری مسکن مقوله بسیارمتفاوتی است و مشاوران املاک نیز در این میان بیشتر نقش مشاوره‌ای دارند. نظرات اعلامی این صنف تعیین تکلیف نمی‌کند بلکه تنها مدیریت معاملات و نه مدیریت قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند.


به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، باید ببینیم که آیا دریافت حق‌الزحمه بیشتر، انگیزه بالا بودن قیمت مسکن در مشاوران املاک را ایجاد می‌کند؟


وی با تاکید بر اینکه هر منطقه‌ای ظرفیت قیمتی خود را دارد، اظهار کرد: حتی در صورت دسیسه و سوداگری مشاور املاک امکان فروش آپارتمانی با قیمت 100 میلیون تومان با نرخ بیش تر از 120 میلیون تومان وجود ندارد بنابراین چنین اقداماتی می‌تواند حداکثر تا 20 درصد قیمت را تحت تاثیر خود قرار دهد.








قیمت‌گذاری مسکن بر عهده مالکان است و مشاوران املاک در این میان بیشتر نقش مشاوره‌ای دارند. نظرات اعلامی این صنف تعیین تکلیف نمی‌کند بلکه تنها مدیریت معاملات و نه مدیریت قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند

عقبایی عنوان کرد: فروش آپارتمان 100 ملیون تومانی به قیمت بیش از 120 میلیون تومان هم بسیار نادر است که در صورت بروز چنین اتفاقی باید به عقل و هوشیاری خریدار برای انجام چنین معامله‌ای شک کرد.


وی بیان کرد: این 20 درصد افزایش قیمت معامله مسکن از سوی مشاور املاک اگر چه در کل معامله رقم قابل توجهی است، باید این نکته را نیز در نظر داشت که حق‌الزحمه مشاوران املاک در معامله 100 میلیون تومانی 550 هزار تومان و حق‌الزحمه آن در معامله 120 میلیون تومانی 600 هزار تومان خواهد بود.


عقبایی با بیان اینکه 50 هزار تومان تاثیر چندانی بر میزان کمیسیون مشاوران املاک ندارد، ادامه داد: گران‌تر فروختن مسکن برای مشاوران املاک رویکرد مادی ندارد و همواره برای به انجام رسیدن معاملات اصل بر خریدار و مستاجر است و مشاوران املاک باید در جبهه این افراد قرار گیرند.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه معاملات املاک بسیار سخت و حساس است، اظهار کرد: به طور مثال فروشنده‌ای پس از بازدید خریدار از مسکن و فرا رسیدن به زمان معامله، تجهیزات جانبی را حذف می کند و چه بسا یک کولرگازی یک میلیون تومانی موجب بر هم خوردن معامله میلیاردی مسکن می‌شود.


وی گفت: حتی پیچیدگی‌های دیگری نیز در معاملات مشاوران املاک وجود دارد که بعضا شرایط برای انجام آن را سخت‌تر می کند. به طور مثال در معامله چندمیلیاردی، فروشنده با شرط اینکه کمیسیون تنها از خریدار دریافت شود به مشاور املاک مراجعه و در صورت رد این موضع از سوی واحد صنفی فروشنده نیز مشاور املاک دیگری را برای انجام معامله خود انتخاب می‌کند.


عقبایی افزود:این طور نیست که مشاوران املاک به فروش گران‌تر مسکن دامن بزند و مردم نیز از آن تبعیت کنند.


وی تصریح کرد: برخی مواقع مشاوران املاک برای انجام معامله درخواست تخفیف برای خریدار می‌کنند و حتی از کمیسیون خود می‌گذرند تا حداقل بتوانند از طرف معامله حق‌الزحمه دریافت کنند.


عقبایی عنوان کرد: به علت اینکه افزایش قیمت مسکن تاثیر چندانی بر میزان کمیسیون ندارد بنابراین مشاوران املاک حاضر نیستند تا معامله را برای دریافت 50 هزار تومان حق‌الزحمه بیشتر از دست بدهند. اما در افکار عمومی جا افتاده که به علت وابسته بودن میزان کمیسیون به قیمت نهایی معامله مشاوران املاک به دنبال فروش مسکن با نرخ بالاتر هستند.








این طور نیست که مشاوران املاک بر فروش گران‌تر مسکن دامن بزند و مردم نیز از آن تبعیت کنند

وی تاکید کرد: اولین عاملی که می‌تواند برای دامن زدن مشاوران املاک به افزایش قیمت‌ها منجر شود، منافع شخصی مشاوران املاک است که این منافع این رقم چندان عدد قابل توجهی نیست.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: در اردیبهشت امسال 91 هزار و 493 مبایع‌نامه در کشور صورت گرفته است که با در نظر گرفتن تعداد 120 هزاری مشاوران املاک دارای پروانه در کل کشور حتی یک قرارداد هم به طور متوسط به واحدها نرسیده است. بنابراین چنین تصوری برای اینکه مشاوران املاک روزانه قرادادهای زیادی دارند کاملا اشتباه است چرا که در این صورت همه صاحبان این شغل تاکنون باید میلیادر می‌شدند.


وی درباره پیشنهاد خود برای خانه‌دار شدن افراد فاقد پس انداز و سطح دستمزد قابل توجه نیز تصریح کرد: به عقیده من فرد باید از یک جایی شروع کرد و نمی‌توان به علت زندگی کردن در خانه پدری در منطقه شمال شهر توقع خرید خانه مستقل در همان منطقه را داشته باشد بلکه باید با خرید مسکن خارج از شهر و یا حریم آن با قیمت بسیار پایین پس‌انداز برای داشتن مسکن دلخواه را آغاز کرد.








افزایش قیمت مسکن تاثیر چندانی بر میزان کمیسیون مشاوران املاک ندارد اما در افکار عمومی جا افتاده که به علت وابسته بودن میزان کمیسیون به قیمت نهایی معامله مشاوران املاک به دنبال فروش مسکن با نرخ بالاتر هستند

عقبایی افزود: در تمام دنیا مردم برای خرید مسکن به بانک‌ها مراجعه و تقاضای دریافت وام می‌کنند و اقساط آن را نیز بر اساس میزان پس‌انداز خود پرداخت می‌کنند. در کشور ما باید همه امکانات در اختیار مانند موبایل، مسکن، حساب بانکی،‌ فرش، طلا و ... را به پول تبدیل و سپس خانه خریداری کرد.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه به علت فراهم نبودن زمینه دریافت بدون دغدغه تسهیلات خرید مسکن مانند سایر کشورها، باید با حداقل‌ها به فکر خرید خانه بود، گفت: قیمت مسکن طی 20 سال 60 برابر شده یعنی سالانه به طور متوسط قیمت مسکن تا 3 برابر افزایش یافته است و فرد در کدام بخش می‌تواند پس‌انداز داشته باشد که به این میزان سود دریافت کند.


وی خاطر نشان کرد: افراد باید از مناطق دور افتاده‌تر و شهرستان‌ها مسکن را خریداری تا پس از مدت زمانی با توجه به پس‌انداز و درآمد خود،‌بافت مورد علاقه و مدنظر را انتخاب کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته