دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1394 - 10:06

حمیدزاده: معنویت و دینداری مردم کاشان مرهون آیت‌ا لله یثربی (ره)‌ است

نهمین سالگرد رحلت آیت الله یثربی (ره)‌ نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان و نیز یکی از موسسان و حامیان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان شب گذشته در مسجد حبیب موسی با حضور پرشور مردم ولایت مدار این شهرستان برگزار شد.
کد خبر : 24889

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام اکبر حمیدزاده در این مراسم گفت: ارزش و اعتبار عملی که انسان انجام می‌دهد در گرو نیت خالص است و هر کسی که در مسیر خداوند به انگیزه الهی حرکت کند، بدیهی است که پروردگار عالم به تناسب نیتش از او پذیرایی می کند. اما کسی که به عشق دنیا برای کسب شهرت و موقعیت فعالیت می‌کند حتی اگر در جبهه کشته شود به اندازه یک رزمنده جهادگر به او امتیازی تعلق نمی‌گیرد.


حمیدزاده با بیان روایتی از پیامبر اکرم، صلی‌الله علیه و آله و سلم، تاکید کرد: هرگز پروردگار عالم به صورت من و شما نمی‌نگرد، این که کسی سیاه یا سفید و زشت یا زیبا باشد در مناسبات ما جایی ندارد بلکه پروردگار دو نکته را مورد توجه قرار می‌دهد، اولا به دل‌های ما می‌نگرد یعنی به نیت ما، ثانیا به عمل ما.


این خطیب و سخنران دینی با بیان اینکه نیت در حسن عاقبت آدمی تاثیرگذار است، گفت: امیرالمومنین در روایت 31 می‌فرماید: خدای متعال به اجر و مزد هر کس را در ترازوی نیت او می‌سنجد.


حمیدزاده بیان کرد: در نهمین سالگرد رحلت آیت‌الله حاج سیدمهدی یثربی چنین مجلس باشکوهی بدون تبلیغ در رسانه‌های جمعی شکل گرفته است چون یکی از خصوصیات آن بزرگوار خلوص نیت و روحانیت به معنی واقعی کلمه بود.








حمیدزاده از آیت‌الله سید مهدی یثربی به عنوان لنگر سکون و آرامش کاشان نام برد و گفت: وی پناه و ملجأ درماندگان و بی پناهان این شهر بود

وی کاشان را شهر بزرگان، سیاستمداران و دینداران بزرگ نامید و گفت: امین‌الدوله و آیت‌الله کاشانی در سیاست، کمال‌الملک در نقاشی، میرزا عبدالمطلب کاشانی در ادب، میرزا زین‌العابدین در دانش و طب، غلامحسین خان غفاری در شعر، باباافضل مرقی در فلسفه، ملامحسن فیض در علم و فقه، غیاث‌الدین جمشید در ریاضیات و نجوم و سهراب سپهری در ادبیات دوران معاصر مایه مباهات کاشان هستند.


حمیدزاده با قرائت شعری از ملامحسن فیض با مطلع «بیا تا مونس هم، یار هم، دلدار هم باشیم» تصریح کرد: امروز کشور ما بیش از هر زمانی به همدلی و تشریک مساعی نیازمند است و نه تنها همدلی میان ملت و دولت بلکه تعامل و همدلی در حوزه ایمان را می‌طلبد.


وی افزود: امروز در دنیا سیاست خارجی ایران تجلی شخصیتی است که مادرش از خاک پاک کاشان است و دکتر ظریف از نظر شخصیت های وزارت خارجه، یک سر و گردن از مذاکره کنندگان سایر کشورها بالاتر است.


این خطیب، بیت معظم یثربی را ستاره درخشانی در آسمان تشیع دانست و گفت: آیت‌الله العظمی میر سیدعلی یثربی با اصراری که آیت‌الله بروجردی داشت، حاضر نشد در قم سکنی بگیرد و فروتنانه به کاشان آمد.


وی از آیت‌الله سید مهدی یثربی به عنوان لنگر سکون و آرامش کاشان نام برد و افزود: وی پناه و ملجأ درماندگان و بی پناهان این شهر بود.


حمیدزاده با تصریح بر اینکه در کنار علم، عمل نیز بسیار مهم است، اظهار کرد: مگر می‌شود انسان عالم، حامی اهل ستم باشد یا به دینداران بی اعتنا باشد و در خدمت مردم نباشد؟


وی تاکید کرد: ویژگی دیگر آیت‌الله سید مهدی یثربی عمل و اخلاص بود که امروز هم بحمدالله پرچم فقاهت، درایت، علم و مردم‌داری در دست آیت‌الله میر سید محمد یثربی قرار گرفته است.


حمیدزاده یادآوری کرد: این بیت معظم به همه مردم جواب می‌داد و دست همه را می‌گرفت. من فراموش نمی‌کنم صف‌های طولانی زنان و مردان، پیرمردان و پیرزنان و کودکان، شهری و روستایی را در این کوچه ها که مشتاق دیدار این عالم عامل بودند.


وی ویژگی دیگر آیت‌الله یثربی را حمایت فراگیر از عالمان منطقه دانست و گفت: در ایام محرم و صفر و ماه رمضان این مسجد پر از طلاب و روحانیون از قم و مشهد و تهران و سایر شهرها می‌شد که وی هر فردی را بنا بر علمش به منطقه‌ای اعزام می‌کرد و به واقع یک چتر تبلیغاتی گسترده از عالمان در منطقه گشوده بود.


حمیدزاده تاکید کرد: اگر امروز کاشان از نظر ایمان و اعتقاد، دوش به دوش شهرهای بزرگ مذهبی پیام آور معنویت و دینداری است این مرهون آیت‌الله یثربی و بیت معظم وی است.


وی فروتنی و سلیم‌النفس بودن را ویژگی دیگر آیت‌الله یثربی دانست و گفت: در نماز جمعه نه دنبال تخریب کسی بود نه دنبال بت درست کردن، وی با فروتنی در خدمت نظام، همراه با امام، در خدمت ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های انسانی و در خدمت رهبر بود و همواره یک شخصیت معتمد و موثر برای نظام و مردم بود.


این خطیب و سخنران افزود: ویژگی دیگر وی رهگشایی بود و به خاطر دارم که میان دو نفر از معتمدان شهر اختلاف مالی بالایی رخ داده بود و فقط با یک نشست، آیت‌الله یثربی مشکل را حل کردند.


وی افزود: شادابی شهر کاشان مدیون زحمات آن عزیز است و از توصیه‌های همیشگی وی حفظ و اعتلای حوزه علمیه کاشان. توصیه دیگرشان باز بودن در خانه به روی نیازمندان بود که الحمدلله با درایت فرزند رشید وی، آیت‌الله میرسید محمد یثربی و دیگر آقازاده‌ها، به این توصیه‌ها جامه عمل پوشانده شده است.


حمیدزاده بار دیگر شهرت کاشان را به دلیل خیزش متفکران و اندیشمندان دانست و تاکید کرد: مخصوصاً یاد کنم از زحمات مهندس محلوجی که با تاسیس بنیاد فرهنگ کاشان و اقدامات بسیار موثر، وجهه‌ای جهانی به کاشان داده است و امروز همه کاشان را می‌شناسند.


در این مراسم رئیس، معاونان و جمعی از مدیران و پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به پاس خدمات این عالم ربانی به دانشگاه حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته