دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1396 - 00:48
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

اقدامات مثبت مرحوم آیت الله هاشمی غیر قابل کتمان است

عضو فراکسیون امید گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی حتما نقاط ضعفی هم داشته است؛ چراکه انسان ها را نه باید سفید سفید دید و نه سیاه سیاه. اما آقای هاشمی از افرادی است که اقدامات مثبت او در چهار دهه پس از انقلاب غیر قابل کتمان است.
کد خبر : 248842

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به سالگرد فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در هفته جاری بیان کرد: شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی همچون همه شخصیت ها ابعاد مختلفی دارد. ایشان یکی از اصلی‌ترین کسانی است که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی در سال 57 و در کنار امام (ره) نقش مهمی ایفا کرد.


وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دهه های بعد از انقلاب و در برهه های مختلف همچون دوران حیات امام (ره)، زمان جنگ، دوره سازندگی و پس از زمان ریاست جمهوری نقش موثری داشت.


نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی را در چند محور گوناگون می توان شناخت، گفت: ایشان در تحولات جنگ و همچنین پایان جنگ بسیار اثرگذار بود. ایشان به امام نزدیک بودند و امام توجه ویژه‌ای به ایشان داشتند. طبق اسناد و کسانی که اطلاعاتی از زمان جنگ دارند، آیت الله هاشمی رفسنجانی در مساله پایان جنگ و پذیرش قطعنامه تاثیر ویژه‌ای داشتند.


رحیمی جهان آبادی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از امام نیز یکی از اثرگذارترین شخصیت ها بود. به عنوان مثال در زمان تعیین جانشین برای حضرت امام، بحث شورای رهبری مطرح بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن زمان تاکید داشت انتقال قدرت به خوبی اتفاق بیفتد و در این زمینه بسیار موثر عمل کرد.


وی تنش‌زدایی از سیاست خارجی را دیگر ویژگی آیت الله هاشمی رفسنجانی در زندگی سیاسی ایشان دانست و تاکید کرد: ایشان در دوره ریاست جمهوری خود از طریق گفت‌وگوهای انتقادی در تنش‌زدایی از روابط ایران با اروپا نقش ایفا کرد. همچنین از این طریق در گسترش سطح ارتباطات اقتصادی با اروپا موثر بود. ایشان همچنین در تنش‌زدایی در روابط کشور با کشورهای عرب نیز اثرگذار بود.


رحیمی افزود: نگاه به شرق آیت الله هاشمی رفسنجانی در سیاست خارجی باب جدیدی را در احیای سازمان اکو در منطقه باز کرد و روابط ما را با برخی کشورهای حوزه اکو به‌ویژه کشورهای آسیای میانه که در آن زمان دوران پس از فروپاشی شوروی را طی می کردند، گسترش داد.


وی با اشاره به ماجرای اشغال و حمله نظامی به کویت گفت: دیدگاه های آیت الله هاشمی رفسنجانی از بروز یک جنگ بزرگ در آن مقطع زمانی جلوگیری کرد و اجازه نداد کشور وارد بازی امریکایی ها شود.


به گفته رحیمی جهان آبادی یکی دیگر از اقدامات مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ریاست جمهوری تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بود. این دانشگاه سبب پرورش طبقه فکری متوسط در کشور شد.


عضو فراکسیون امید گفت: در آن زمان ما با محدودیت پذیرش در دانشگاه های دولتی مواجه بودیم و تاسیس دانشگاه آزاد سبب شد نسلی از افراد مطالبه‌گر و طبقه متوسط فکری در جامعه تربیت شود که در دهه هفتاد، هشتاد و حتی دهه نود در کشور منشاء اثر بودند.


وی همچنین خاطرنشان ساخت: ایشان زمینه‌ساز ظهور جمعی از نیروهای تکنوکرات در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی و ساختار اقتصادی شدند. پای تکنوکرات ها برای نخستین بار به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ... باز شد.


نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به کابینه آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: کابینه قوی و قدرتمند دوره آقای هاشمی که شش‌ـ‌هفت کاندیدای ریاست جمهوری و دو نفر رییس جمهور از دل آن بیرون آمد، سبب تداوم تنش‌زدایی در سیاست خارجی و نوعی میانه‌روی در سیاست داخلی کشور شد.


رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه آقای هاشمی در برخی از مقطع ها مورد هجوم هردو طیف افراطیان اصولگرا و اصلاح طلب بودند، یادآوری کرد: در یک مقطعی افراطیان اصلاح‌طلب مانع ورود آقای هاشمی رفسنجانی به مجلس شدند و ریاست آقای کروبی در مجلس مشکلات و هزینه های سنگینی را برای مجلس و کشور در پی داشت. افراطیان اصولگرا نیز در مقطعی که آقای احمدی نژاد بر سر کار بود، حجمی از تخریب را متوجه آقای هاشمی رفسنجانی کردند که آثار آن در سال های پایانی دهه هشتاد و سال های نخست دهه نود مشهود بود و کماکان آثار آن را شاهد هستیم.


وی تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی یکی از اثرگذارترین شخصیت های تاریخ انقلاب بود. البته ایشان به عنوان یک انسان حتما نقاط ضعفی هم داشته است؛ چراکه انسان ها را نه باید سفید سفید دید و نه سیاه سیاه. اما آقای هاشمی از دیدگاه من از افرادی است که اقدامات مثبت او در چهار دهه پس از انقلاب غیر قابل کتمان است.


عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس در پایان خاطرنشان ساخت: آقای هاشمی رفسنجانی نگاه ویژه‌ای به مسائل کشور داشت که نه افراطیون اصولگرا برمی تابیدند و نه افراطیان اصلاح‌طلب.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته