دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1396 - 14:51
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

بیشتر از نیروی انسانی کشور تولید علم کرده‌ایم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: 10 سال زودتر از افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده به رتبه اول تولید علم در منطقه رسیده‌ایم.
کد خبر : 248776

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر رضا ملک‌زاده در جلسه گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری دانشکده علوم پزشکی نیشابور با ارائه گزارشی از وضعیت علم و فناوری در کشور، اظهار داشت: در برنامه پنجم و ششم یکی از اهداف کشور ایران این بود که در وضعیت آموزش، پژوهش و بهره برداری از دانش و به خصوص در بخش سلامت بتوانیم در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای اسلامی جایگاه اول را داشته باشیم و دانشگاه های ما بتوانند رتبه زیر 200 را کسب نمایند که با اقدامات انجام شده 10 سال زودتر از افق چشم انداز پیش بینی شده به رتبه اول تولید علم در منطقه رسیده‌ایم.



وی افزود: امروز ما باید دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته و روز دنیا را در اولویت کار خود قرار دهیم و در مسایل علمی با کشور‌های پیشرفته دنیا همکاری داشته باشیم و محققین را هدف‌دار کنیم.


معاون تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: تلاش ما باید در راستای سرمایه‌گزاری در اخذ گرنتهای پژوهشی بین‌المللی دنیا باشد و از طریق شرکت‌های دانش بنیان باید بتوانیم به تولید علم بپردازیم و علم را به یک محصول و ثروت تبدیل کنیم.


ملک‌زاده تصریح کرد: اولویت ما باید برنامه‌ریزی برای پژوهش‌های بزرگ و آینده‌نگر باشد مانند مطالعه سالمندان در مرکز کوهورت نیشابور که می‌تواند این مطالعه تا 30 سال ادامه داشته باشد.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان کرد: انتشارات علمی ما باید در برترین مجلات دنیا نشر پیدا کند.


وی ادامه داد: در وزارت بهداشت کار اصلی در طی چهار سال گذشته در دولت یازدهم این بوده است که زیر ساخت های پژوهشی را در کشور ارتقاء دهیم و یکی از آن‌ها راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی پزشکی کشور (نیماد) که بودجه تحقیقاتی به اعضای هیات علمی می‌دهد و تا‌کنون از 160 طرح تحقیقاتی حمایت کرده است.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: برنامه بعدی وزارت بهداشت نظام ثبت بیماری‌هایی مانند HTLV1، به گونه‌ایی که بایستی این بیماری‌ها در یک سامانه ثبت شوند و افراد بیمار، مراقبت و حمایت‌های ویژه دریافت کنند و دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز می‌تواند مجری این برنامه باشد.


ملک‌زاده ضمن اشاره به دیگر برنامه‌های پژوهشی دولت یاد‌آور شد: برنامه کنترل سرطان یا نظام ثبت سرطان، مطالعات کوهورت برای بزرگسالان، جوانان و نوزادان تحت عنوان "پرشین کوهورت" راه‌اندازی شده است .


وی افزود: تلاش در جهت استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی مانند روش‌های درمان‌های ژنتیکی و یا طب باز ساختی که برای این‌ها هم مراکزی در کشور تاسیس شده است و پیشرفت این بخش مستلزم بیشتر کردن و هدفمند کردن سیستم‌های تحقیقاتی است.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: بهتر است واحد‌های تحقیقات در بیمارستان حتی در بیمارستان‌های خصوصی راه‌اندازی شوند و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها با روش کیفی ارزشیابی شوند و شبکه‌های تحقیقات و کمیته‌های اخلاق برای رعایت اصول اخلاقی ایجاد شوند.


کسب رتبه 17 جهانی ایران در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)


رضا ملک‌زاده گفت: ایران با کسب رتبه 17 جهانی در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) در بین کشورهای اسلامی سرآمد منطقه و جهان اسلام است.


وی اظهار داشت: امروز تعداد دانشمندان برتر از 180 نفر به 530 نفر فقط در دانشگاه‌های علوم پزشکی رسیده است و همه این فعالیت‌ها باعث شده است که ما ده سال زودتر یعنی در سال 2016 با انتشار 52160 مقاله پزشکی و غیر پزشکی و اخذ بیش از 70 هزار استناد بتوانیم رتبه اول را در منطقه و کشورهای اسلامی هم از نظر تعداد مقاله و هم از لحاظ کیفیت بدست آوریم.


وی افزود: تولید علم ما در سال 1996، 0.07 درصد بود و اکنون به 1.8 رسیده است (جمعیت ما یک صدم جمعیت دنیاست) و ما توانسته‌ایم بیشتر از جمعیت کشورمان به تولید علم بپردازیم.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: کیفیت تحقیقات ما رشد بسیار خوبی در دو سال گذشته داشته است و در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) رتبه 17 جهانی را کسب کرده‌ایم.


ملک‌زاده گفت: مهمترین ثروت هر کشوری نیروی انسانی است و حفظ این نیروها در داخل کشور وظیفه ماست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته