دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1396 - 11:33

70 درصد آلودگی هوای تهران از کجا می‌آید؟

استاندار تهران گفت: موتورسیکلت‌ها، خودروهای فرسوده،کامیون‌های با عمر بالا و اتوبوس‌های فرسوده عامل ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران هستند و لازم است بودجه مناسبی برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل هیبریدی در نظر گرفته شود.
کد خبر : 248514

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدحسین مقیمی در برنامه تلویزیونی «تهران بیست» به مسائل مختلفی از جمله نا آرامی‌های اخیر تهران، ارتباطات مردمی، وضعیت حاشیه نشینی در استان تهران، اشتغالزایی، زلزله و آلودگی هوا در تهران اشاره کرد.


وی در پاسخ به سوالی درباره نا آرامی‌های اخیر در تهران گفت: از مردم شریف استان تهران تشکر می‌کنیم که در این چند روز بلوغ فکری و علاقه خود را به نظام جمهوری اسلامی نشان دادند؛ اگرچه حرفها و انتقاداتی دارند که ما مسئولان باید گوش کنیم و در جهت رفع آن اقدام کنیم.عده‌ای هم در این میان موج سواری می‌کنند و به دنبال اهداف خود هستند ضمن اینکه تعرض به اموال عمومی و تخریب را هیچکس نمی‌پذیرد و ارتباطی میان این اقدامات و صحبت ها و خواسته های مردم وجود ندارد و خود مردم به ما دلگرمی دادند و توانستیم این روزها را پشت سر بگذاریم.


استاندار تهران در پاسخ به این پرسش که نحوه ارتباطات مردمی در استانداری تهران چگونه است، پاسخ داد: معاون اول رئیس جمهور بخشنامه‌ای دادند که براساس آن همه مسئولان با مردم ارتباط داشته باشند؛ در استانداری تهران نیز از همان ابتدای ورودم ملاقات مردمی را از برنامه‌های اصلی اعلام کردیم و تاکنون سه ملاقات با شهروندان استان برگزار شده و مسائل و مشکلات مردم در بخش‌های مختلف در این ملاقات ها پیگیری می‌شود؛ تاکنون 6 سفر به شهرستان‌های استان تهران داشتیم و علاوه بر بررسی وضعیت شهرستان‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان مشترک با کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها، در مسجد جامع هر شهرستان با مردم ملاقات مردمی داریم؛ در این دیدارها برخی از مشکلات مردم جنبه عمومی دارد و برخی موارد که با شهرداری و دستگاههای اجرایی است در همانجا تصمیم‌گیری می‌شود .علاوه براین ، جلسه‌ای مشترک با 30 نماینده مجلس و 21 عضو شورای شهر تهران داشتیم که در فصل بودجه برگزار شده است و نتایج خوبی به دنبال داشت. در سفر به شهرستان‌ها نیز جلسات با اعضای شوراهای شهر و روستاها در برنامه سفرها گنجانده شده است.


مقیمی افزود: دیدار با احزاب سیاسی،نخبگان و فعالان اجتماعی و سیاسی نیز بخش دیگری از برنامه‌های سفر را به خود اختصاص می‌دهد که در تصمیم گیری ها موثر است.حوزه بازرسی استانداری نیز ضمن برقراری ارتباط با شهروندان شکایات آنها را در بخش‌های مختلف دریافت و رصد می‌کند و شهروندان می‌توانند برای ملاقات مردمی با سامانه 111 حوزه بازرسی استانداری تماس حاصل کنند.


ساخت‌وساز در بافت فرسوده تهران


وی به موضوع حاشیه نشینی و وضعیت بافت‌های فرسوده در استان نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از ساخت و سازها به ویژه در حاشیه شهرهای استان که اغلب بدون مجوز هستند استحکام کافی ندارند و امکانات لازم همچون سرانه فضای سبز، درمانگاه و نیازهای آموزشی و سایر خدمات را ندارند از برنامه‌های لازمی که باید انجام شود احیای بافت‌های فرسوده و توانمندسازی حاشیه شهرهای استان است که با رویکرد تامین امکانات آموزشی، فضای سبز، درمانی و سایر خدمات و همچنین استحکام منازل و اجرای معماری صحیح همراه است.مقاوم سازی ساختمان‌ها و توانمندسازی بافت‌های فرسوده نیازمند همکاری شهرداران و اعضای شوراهای شهر و روستا است و طرح احیای بافت‌های حاشیه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است و امیدواریم شهرداری‌ها و شوراها در این بخش کمک و همراهی کنند.ایران همچون سایر کشورها با برخی حوادث طبیعی از جمله زلزله روبه رو است و هرچند هنوز به علم پیش بینی دقیق وقوع حوادث نرسیدیم اما باید زلزله را بپذیریم و با حوادث کنار بیاییم ،برای این کار باید ساختمان‌ها در مقابل زلزله مقاوم شود و به اجرای طرح مقاوم سازی سالانه 10 درصد خانه‌های روستایی توجه کنیم .با شهرداران نیز صحبت کردیم تا به ساختمان‌های غیر ایمن پایان کار ندهند و در ساخت و سازها از نیروی کارگر ماهر و مصالح استاندارد استفاده شود، این تنها راهی است که ما را در آینده مقابل حوادث زلزله ایمن می‌کند.


برنامه‌های اشتغالزایی در استان تهران


استاندار تهران در ادامه سخنان خود به موضوع اشتغالزایی در استان اشاره کرد و گفت: براساس قانون امسال باید 975 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود که سهم استان تهران 129 هزار فرصت شغلی است که تا پایان سال باید محقق شود تا طی برنامه پنج ساله وضعیت اشتغال را به حد قابل قبول برسانیم.


مقیمی همچنین در مورد وضعیت آلودگی هوا و اقدامات موثر در کاهش این معضل تهران تصریح کرد: شهر تهران هشت میلیون نفر جمعیت دارد و حمل و نقل فعلی در شهر،سیستم گرمایش و سرمایش خانه‌ها و وجود کارخانه‌ها موجب ورود حجم زیادی از آلایندگی به هوای شهر می‌شود.دولت در چهار سال اخیر اقدامات مهمی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است از جمله تصویب آیین نامه ای در سال 93 ،که در آن تکلیف همه دستگاهها برای کاهش آلودگی هوای استان مشخص شده است. نتیجه آن این شد که در سال 92، 44 درصد آلودگی هوا داشتیم و امسال این عدد به 25 درصد رسیده است . همچنین حذف گوگرد از بنزین و توزیع بنزین یورو 4 از دیگر موفقیت‌های دولت بوده است .در حال حاضر شاهد تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر هستیم که عمل سوخت به طور کامل در این خودروها انجام نمی‌شود و تولید آلایندگی می‌کند


عوامل آلودگی هوای تهران


وی ادامه داد: موتورسیکلت‌ها، خودروهای فرسوده،کامیون‌های با عمر بالا و اتوبوس‌های فرسوده عامل 70 درصد آلودگی هوای تهران هستند و لازم است بودجه مناسبی برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل هیبریدی در نظر گرفته شود و نمایندگان مجلس و اعضای شوراها در پیگیری اختصاص این بودجه نقش مهمی دارند.موضوعی دیگری که در تهران با آن مواجه هستیم ورود روزانه 3.5 میلیون نفر از شهرهای اطراف به تهران است که اکثرا با خودروی شخصی وارد تهران می‌شوند و ایجاد حمل و نقل ریلی بین تهران و شهرستان‌ها می‌تواند در کاهش ورود خودرو موثر باشد.


استاندار تهران تصریح کرد: 30 درصد آلودگی هوای تهران نیز مربوط به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به در ویژه ادارات و دستگاههای دولتی و فعالیت کارگاهها است.شهر تهران و شهرستا‌های استان نیاز به توسعه فضای سبز دارد و به شهرداران توصیه کردیم تا اجرای طرح درختکاری را فراموش نکنند.


مقیمی در پایان سخنانش به اجرای طرح کمربندی پاکدشت به عنوان یکی از مطالبات مردم این شهرستان و پیگیری تکمیل ادامه بزرگراه همت و کمربندی سوم تهران برای کاهش بار ترافیک اشاره کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب