نحوه ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه نیاز به تحول متناسب با جامعه دارد
مهدی حسنخانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: «نباید صرفاً به افراد مدرک تحصیلی دانشگاهی داد، بلکه باید در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به مدل ارائه خدمات آموزشی با توجه به تحولات جهانی در سبک ارائه خدمات آموزشی و کیفیت آموزش توجه شود.»
مدرس آموزشکده فنی و حرفه ای سما گرمسار با بیان اینکه رویکرد فعلی دانشگاه آزاد در ارائه خدمات آموزشی به صورت آفلاین و سنتی در آینده با کاهش متقاضی روبه رو خواهد شد گفت: «مشابه سایر کسب و کارهای دیگر نظیر تاکسیهای آنلاین که با خدماتشان در صنعت حمل و نقل تحول ایجاد کردند واحدهای دانشگاهی و آموزشکدههای فنی و حرفه ای نیز میتوانند با تغییر رویکرد و گسترش دامنه فعالیت های خود در زمینه ارائه خدمات آموزشی متحول شوند.»
وی بیان کرد: «وقتی میخواهید چیزی یادبگیرید، چند راه پیشرو دارید. اگر کنار کسی که آن را بلد است، حضور مستمر داشته باشید، میتوانید از تجربیات و دانش وی استفاده کنید. ممکن است در یک کلاس آموزشی یا در یک رشته تحصیلی در موسسات آموزشی ثبتنام کنید؛ شاید اصلا بخواهید به کتابها یا مطالب داخل اینترنت تکیه کنید. هر کدام از این روشها، راهی با مزایای خاص برای آموختن هستند. در آموزشکده فنی و حرفه ای سما گرمسار در کنار سایر راهکارهای رایج در ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان به یک راه دیگر برای یادگیری مهارت یا تخصص که به آن نیاز وجود دارد نیز پرداخته ایم تحت عنوان ساخت و تولید مجموعههای آموزشی الکترونیکی.»
پژوهشگر و مدرس سما گرمسار ادامه داد: «یادگیری الکترونیکی به دانشجویان این امکان را میدهد که یادگیری را با زندگی خودشان سازگار کنند و حتی پرمشغلهترین فرد هم میتواند در کارش پیشرفت کند و مهارتهای جدید کسب کند.»
وی افزود: «یکی از قدیمیترین بحثها در زمینه آموزش همیشه این بوده که آیا واقعا میتوانیم از یادگیری الکترونیک چیزی یاد بگیریم؟ آیا به عنوان انسان این قابلیت را داریم که به این شیوه اطلاعات را جذب کنیم، و آیا واقعا میتوانیم از یادگیری مجازی مهارتها و دانش جدید کسب کنیم؟ با این حال باید کمی عمیقتر شویم و روی دیگر سکه را ببینیم، و مزیتهای یکتای یادگیری الکترونیکی را درک کنیم.»
حسنخانی با توجه به تفاوتهای مهم میان آموزشهای الکترونیکی با سنتی گفت: «به عنوان مثال در یادگیری الکترونیکی محتوای صوتیتصویری یا آزمونهای تعاملی ارائه میشود که برای دانشجویان، جذابتر از کتاب به مفهوم سنتی آن است. در یادگیری الکترونیکی مردم میتوانند از طریق ایمیل و انجمن با هم در ارتباط باشند که حتی برای افراد درونگرا هم راحت و پذیرفتنی است.»
وی ادامه داد: «بسیاری از دانشگاهها همین حالا هم به استقبال یادگیری الکترونیکی رفتهاند تا محتوا را در سراسر جهان در اختیار دانشجویان قرار دهند، حتی به صورت رایگان. در دورانی که دانشگاهها تحت فشارند تا آموزش بهتری ارائه دهند، ترکیب فناوری با آموزش، گام مهمی در راستای رسیدن به محصولی نهایی است که به موسسه آموزشی قدرت ببخشد، آن را متمایز کند، و باعث رشد پایگاه دانشجویانش در سراسر جهان شود. هاروارد و ام.آی.تی دو مورد از معروفترین دانشگاههای جهان هستند که برنامههایی با تمرکز روی ارائه کلاسهای آنلاین بهطور رایگان راهاندازی کردهاند. هاروارد کلاسهایش را ضبط کرده و آنلاین میکند، و در نتیجه حتی بدنهی دانشجویان خودش هم میتوانند وقتی که کلاسی را از دست دادهاند یا نفهمیدهاند، دوباره آن را مرور کنند.»
حسنخانی با توجه به کارایی و روش های مختلف ارائه خدمات آموزشی گفت: «راه و روشها برای یادگیری یک مهارت یا تخصصی تازه کم نیستند.شاید به اندازه آدمها بشود شیوه برای آموزش و فراگرفتن چیزهای نو پیدا کرد اما هر روشی، برای هرکسی کارآمد نیست. شاید برای همین بوده که نشستن پشت نیمکت و دادن امتحان با وجود همه کم و کاستیهایش مرسومترین روش برای آموزش در جهان است.»
وی افزود: «البته بوی خوش تغییر خیلی وقت است که همهجا را فرا گرفته. کافیست کمی بهتر و با دقت دنیای خود را پویش کنیم تا ببینیم چقدر کارها راحتتر شدهاند. بنا به ذات تکنولوژی که همه چیز را دگرگون میکند، اکنون سیستم آموزش هم، دیگر وارد دورانی تازه شده. دورانی که نه لازم است کسی به کلاسی برود نه اینکه برای یادگرفتن چیزی کلی پول خرج کند.»
حسنخانی تصریح کرد: «آموزشکده فنی و حرفهای سما گرمسار نیز مثل دیگر مجموعههای فعال در حوزه آموزش، هر روز به دنبال یافتن روشهایی تازه برای بهبود تجربه یادگیری است. تجربهای که هرچه بهتر باشد نهتنها برای افراد درهایی به فرصتهای تازه میگشاید، بلکه چشماندازی امیدبخش را پیشروی جامعه ما میگذارد.»
انتهای پیام/