دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1396 - 13:36
آنا بررسی می‌کند

تعویق سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران و موضع مبهم دستگاه دیپلماسی کشور

انتشار اخباری در حوزه بین‌الملل همچون تعویق یا لغو سفر رسمی یک مقام عالی‌رتبه به کشوری دیگر همیشه حاشیه‌هایی به همراه دارد.
کد خبر : 248245

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: برای دومین بار در سه ماه گذشته است که سفر جان اف لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان لغو می‌شود. در ماه نوامبر بود که کاخ الیزه خبر از تعویق سفر او داد و اعلام کرد «این سفر به دلیل برنامه فشرده کاری به زمانی دیگر در سال جاری میلادی موکول شده است.»


«سال جاری میلادی» که فرانسوی‌ها به آن اشاره کرده بودند پایان یافت و برخی منابع دیپلماتیک از سفر این وزیر فرانسوی در 6 ژانویه (16 دی) خبر داده بودند. سفری که باز هم کاخ الیزه زیر آن زد و این‌بار بدون ارائه هیچ‌گونه دلیل مشخصی تنها از به تعویق افتادن مجدد این سفر خبر داد. باوجود این، این‌بار می‌توان در لابه‌لای این تعویق سفر رگه‌هایی از حمایت فرانسوی‌ها را از اغتشاشات داخلی ایران جست‌وجو کرد.


پیشینه حمایت فرانسه از منافقین


با انتشار گزارش‌هایی از پشت‌پرده گفت‌وگوهای مسعود رجوی و مقام‌های رژیم بعث عراق٬ فاش شد که همکاری‌های فرانسه و سازمان منافقین تنها به پناهندگی مسعود رجوی محدود نمی‌شود و فرانسه از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و دفتر نخست‌وزیر اطلاع داشت.


همچنین در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی بود که سازمان مجاهدین خلق تمام تلاش و تمرکز خود را بر این محور گذاشت که اوضاع کشور را دچار آشفتگی و نابسامانی کند و با تشنج‌آفرینی بتواند به مطامع خود دست یابد. آن‌ها در این مسیر از سوی بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی حمایت می‌شدند تا جایی که رئیس سازمان محاهدین خلق (منافقین) به این نتیجه دست یافت باید از کشور فرار کند و کانون اصلی تحرکات ضد ایرانی را از در سایر کشورها قرار دهد.


در این راستا فرانسه بهترین مقصد به نظر می‌رسید. رئیس سازمان محاهدین خلق برای مدتی به آنجا رفت و سکونت کرد. فرانسه به‌عنوان یکی از داعیه‌داران حقوق بشر اصلی‌ترین حمایت‌ها را از ضدانسانی‌ترین جنایت‌ها علیه مردم ایران داشت که بازخوانی آن‌ ابعاد دیگری از حامیان تروریسم در جهان را نشان می‌دهد.


روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه در گزارشی از همکاری‌های اطلاعاتی فرانسه و منافقین نوشت: «منافقین که برای ماندن در پاریس دست به هر اقدامی می‌زدند، در زمینه جاسوسی نیز همکاری اطلاعاتی با فرانسه را در دستور کار خود داشتند. اعضای سازمان مجاهدین خلق به بهای جاسوسی برای دولت فرانسه در این کشور باقی ماندند و اتهام دولت فرانسه علیه وحید گرجی، دیپلمات ایرانی مقیم پاریس از سوی این سازمان و با همکاری صاحبان صنایع نظامی فرانسه و بعضی سیاستمداران این کشور به وی وارد شده است.»


ارتباط فرانسه با آشوب‌گران فتنه 88


فتنه‌ای که در سال 88 در کشور به‌پا شد ازجمله توطئه‌هایی بود که دشمنان قسم خورده ملت و دولت ایران درصدد آن بودند که با پیروی از نقشه های شوم استکبار جهانی بتوانند به اهداف خود ازجمله ایجاد اغتشاش در کشور، شورش، برهم زدگی نظم و امنیت عمومی دست یابند و در نهایت بساط دگرگونی نرم نظام جمهوری اسلامی را به دست عوامل داخلی فراهم کنند.


مقام‌های رسمی دولت فرانسه از آغاز بروز فتنه و آشوب در تهران رفتار سرکوب‌گرانه گذشته خود را به کناری گذاشتند و تلاش کردند خود را دوستدار مردم ایران نشان دهند. در این راستا نازک افشار، کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه در ایران گفت: «طبق تصمیمات اتخاذ شده و ابلاغی از سوی دولت فرانسه، در جریان درگیری‌هایی که مقابل درب ورودی نزدیک به بخش فرهنگی ایجاد می‌شد وظیفه داشتیم اگر فردی به سفارت پناه می‌آورد او را فوری به داخل بخش فرهنگی پناه می‌دادیم.»


علاوه بر این، کلوتیدریس، تبعه کشور فرانسه که مدتی در دانشگاه اصفهان تدریس می‌کرد، به دستور سفارت فرانسه به میان تجمع کنندگان می‌رود و با تهیه اخبار و ارسال تصاویر حامیان فتنه سبز به وابسته علمی سفارت فرانسه، تلاش می‌کند تا به حمایت از فتنه‌گران در نزد افکار عمومی و رسانه‌های غربی بپردازد.


فرانسه و اغتشاشات سال 96


روز گذشته (سه‌شنبه) بود که اولیویه گوون، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشستی خبری درباره موضع کشورش در قبال اعتراضات داخلی در ایران گفت: «مقام‌های فرانسه با دقت تحولات ایران را پیگیری می‌کنند. حق اعتراض آزادانه و همچنین برخورداری از جریان آزاد اطلاعات از حقوق اساسی هستند. فرانسه نگرانی خود را نسبت به شمار قابل توجه قربانیان و دستگیرشدگان این حوادث نیز ابراز می‌دارد. این موضوعات و به‌طور کلی موضوع احترام به حقوق بشر، در قلب گفت‌وگوها و مراودات ما با مقام‌های ایرانی در هفته‌های پیش رو خواهد بود.»


وی در این نشست خبری درباره سفر جان اف لودریان به ایران گفت اطلاعی ندارد. باوجود این، پس از این نشست خبری گوون در گفت‌وگو با خبرنگار یورونیوز اعلام کرد سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران به تعویق خواهد افتاد. او دلیل این موضوع را مشکلات برنامه‌ریزی سفر از سوی ایران عنوان کرد.


پس از این نشست خبری بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با یکدیگر به‌طور تلفنی درباره تحولات داخلی ایران گفت‌وگو می‌کنند. ماکرون در تماس تلفنی با روحانی علاوه بر ابراز نگرانی نسبت به برخورد با معترضان، خواستار خویشتن‌داری ایران و احترام به حقوق اساسی آن‌ها شد.


روحانی در واکنش به اظهارات ماکرون که نسبت به برخورد با آشوب‌گران ابراز نگرانی کرده بود، گفت: «شما به وظیفه خود در برخورد با تروریست‌های فعال در پاریس عمل کنید.»


شاید اختلاف مواضع میان دو کشور یکی از عوامل موثر در تعویق سفر جان اف لودریان باشد ولی یقینا با نگرشی دقیق نسبت به واکنش‌های مقام‌های فرانسوی در برهه‌های خطیر نظام جمهوری اسلامی ایران، می‌توان دریافت هرجا پاریس از خطوط قرمز ایران عبور کرده یا مواضعی خلاف منافع ملی ایران داشته، جمهوری اسلامی قاطعانه با آن برخورد کرده است.


این برخورد را می‌توان در عرصه دیپلماتیک و در برهه کنونی «تعویق سفر مقام ارشد وزارت امور خارجه فرانسه» ارزیابی کرد، کما اینکه در تماس تلفنی میان حسن روحانی و ماکرون مشاهده شد رئیس‌جمهوری کشورمان به‌خوبی به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهوری فرانسه واکنش نشان داد و او را به «برخورد با تروریست‌های فعال در پاریس» دعوت کرد.


موضع مبهم دستگاه دیپلماسی کشور


همانگونه که ذکر شد، تعویق سفر وزیر امور خارجه فرانسه طبق اظهارنظر مسئول فرانسوی و نیز تحولاتی که در کشور رخ داده است، به دو عامل اصلی برمی‌گردد. نخست، اینکه برنامه‌ریزی سفر از سوی ایران مشکل داشته و دوم اینکه، ممکن است طرف فرانسوی باز هم بر مواضع قبلی خود در حمایت از اغتشاشگران پافشاری کرده یا اینکه با عَلَم کردن موضوع اعتراضات داخلی در ایران خواسته موضوع حقوق بشر را پیش بکشد که از ظواهر امر مشخص است جناب روحانی پاسخ قاطعانه‌ای به ان داده است.


در هر دو صورت ممکن توپ تعویق سفر لودریان در زمین ایران است و متاسفانه تاکنون دستگاه دیپلماسی کشورمان موضعی شفاف درباره تعویق سفر وزیر امور خارجه فرانسه نگرفته است.


طبعا اگر علت تعویق به رویکرد دولت فرانسه نسبت به اغتشاشگران و موضوعات ادعایی حقوق بشری بازمی‌گردد لازم است دستگاه دیپلماسی کشور و در راس آن، جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف واکنشی درخور و قاطعانه نشان دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته