دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1394 - 15:35

تحلیل عجیب اشتون کارتر از احتمال فروپاشی حکومت عراق

در پی اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا نگرانی‌ها درباره اوضاع عراق بیش از پیش افزایش یافته است.
کد خبر : 24819

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری آنتی‌وار، دولت حیدرالعبادی درباره شانس غلبه بر داعش و ایجاد وحدت دوباره در کشور بسیار بدبین است و البته دلایل کافی و مستدلی برای این بدبینی خود دارد.


بر اساس این گزارش، ارتش عراق در چند درگیری مهم با داعش شکست خورده است و این مسئله باعث شده تحلیلگران نسبت به سرنوشت کشور عراق بسیار نگران باشند، اگرچه اظهارنظرهای خوش‌بینانه برخی از آنان با صحبت‌های اخیر مقام آمریکایی سرکوب شده و تاثیر آن از بین رفته است.


اشتون کارتر هفته گذشته در جلسه‌ای با اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، ارزیابی کاملا منفی‌ای درباره ارتش عراق ارائه کرد. اما نکته مهم‌تر از آن مسئله‌ای بود که وی در این ارزیابی مطرح کرد، اینکه پنتاگون در حال بررسی طرحی برای این احتمال است که عراق دیگر هرگز یکپارچه نخواهد شد.


اگرچه هنوز عملیات‌های آمریکا علیه داعش با ارزیابی احتمال شکست این گروه ادامه دارد، مقامات نظامی آمریکا احتمال وجود عراق تحت کنترل داعش را که به معنای شکست دولت شیعی این کشور و تبدیل عراق به یک کشور سه پاره شامل عراق شیغی، عراق سنی و سرزمین کردهاست، نیز در نظر می‌گیرند.


از سوی دیگر در حالی که دولت آمریکا بر اهمیت حفظ یکپارچگی عراق تاکید دارد، به نظر نمی‌رسد که وزیر دفاع این کشور چندان از تحلیل خود آزرده‌خاطر و شگفت‌زده شده باشد. وی در سخنان خود در این نشست اعلام کرد: آمریکا در صورت تمایل این سه شاخه سیاسی عراق، در صورت جدایی آنان، مشتاقانه آماده کمک نظامی به آنان است.


در بخش پایانی این گزارش آمده است: این هشدار که برخی از تحلیل‌گران نیز بر آن دامن می‌زنند، باعث شده است، مقامات عراق به این نتیجه برسند که دولت آمریکا در حال عقب‌نشینی از وعده‌های خود است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته