دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1396 - 13:43
گزارش آنا از انتشار شایعات تلگرامی؛

دردسرهای حضور 10روزه پزشکان خارجی در بیمارستان لواسانی ادامه دارد

خبر کذب جراحی رایگان اطفالِ مبتلا به بیماریِ قلبی و عروقی از ابتدای امسال تاکنون چندین مرحله در فضای مجازی منتشر شده و بسیاری از خانواده‌ها و بیماران نیازمند را از مسیرهای دور و نزدیک راهی تهران کرده، در حالی که به گفته رئیس بیمارستان تأمین اجتماعی شهید دکتر لواسانی امسال چنین برنامه‌ای در بیمارستان تامین اجتماعی نداریم و خبر کذب محض است.
کد خبر : 248135

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، آبان ماه سال گذشته تیمی از پزشکان متخصص قلب از کشور آمریکا با همکاری یک موسسه خیریه در یک سفر ده روزه به ایران کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را که از نظر مالی نیازمند بودند تحت عمل جراحی و درمان رایگان قرار دادند، انتشار این خبر در رسانه‌ ملی و شبکه‌های مجازی بسیاری از خانواده‌های نیازمند دارای فرزند بیمار را از شهرستان‌های دور دست راهی پایتخت کرد.


علی‌رغم گذشت یک سال و اندی از این انتشار این خبر متاسفانه هنوز هم پیامی مبنی بر «تیم جراحی قلب اطفال آمریکا از فرد‌‌‌‌‌ا تا 21 اسفند‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر بیمارستان شهید‌‌‌‌‌ لواسانی تأمین اجتماعی تهران به‌ طور رایگان کود‌‌‌‌‌کانی که نیاز به عمل قلب د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ را جراحی می‌کنند‌‌‌.‌‌ لطفا اگر کود‌‌‌‌‌ک بیماری را می‌شناسید‌‌‌‌‌ معرفی کنید‌‌‌.‌‌» در شبکه‌های مجازی و تلگرامی دست به دست می‌چرخد و برخی از خانواده‌ها با اعتماد به این خبر کذب ویزیت پزشک خود را منتفی کرده و به بیمارستان لواسانی مراجعه می‌کنند.


این در حالیست که دکتر سیدعلی جمالیان، رئیس بیمارستان تأمین اجتماعی شهید دکتر لواسانی انجام هرگونه اعمال جراحی قلب کودکان تحت عنوان گروه‌های بین‌المللی و خیریه را تکذیب کرده و می‌گوید: امسال گروه بین‌المللی جراحی قلب اطفال در بیمارستان لواسانی فعالیتی نداشته و آنچه در بعضی رسانه‌ها تحت عنوان حضور گروه آمریکایی اعلام شده، کذب محض است.


او ادامه می‌دهد: سال گذشته در بیمارستان دکتر لواسانی دو برنامه به صورت کنگره جراحی قلب اطفال با یک گروه بین‌المللی برگزار شد که در کنار آن تعدادی جراحی با مسئولیت جراحان متخصص بیمارستان لواسانی و به منظور تبادل دانش در حضور این تیم بین‌المللی انجام گرفت که نتایج خوبی برای بیماران و بیمارستان به همراه داشت.


جمالیان با تاکید براینکه هم اکنون برنامه‌ای درمان و جراحی رایگان در دستور کار بیمارستان قرار ندارد، افزود: در صورتی که بخواهیم کنگره و برنامه مشابهی را در بیمارستان اجرا کنیم حتما از پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی و خبرگزاری‌های معتبر اطلاع رسانی خواهیم کرد.


وی با اشاره به اینکه انتشار چنین اخبار کذبی در رسانه‌های نامعتبر و غیر رسمی منجر به آزار و سرگردانی و امید واهی به خانواده کودکان بیمار می‌شود، افزود: تمام خدمات ارائه شده در بیمارستان مانند سایر بیمارستان‌های تأمین اجتماعی جهت بیمه‌شدگان اجباری سازمان مانند قبل رایگان است.


براساس این گزارش، متاسفانه انتشار اخبار نادرست بهداشتی و شایعات پزشکی در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی مشکلات بسیاری برای بیماران و خانواده‌های آنان ایجاد می‌کند به طوری که برخی از خانواده‌ها با استناد به این اخبار علاوه بر ناامیدی و سرخوردگی دچار هزینه‌های مالی سنگین برای رفت آمد نیز می‌شوند.


همچنین مردم باید توجه داشته باشند که قبل از استناد،اعتماد و ارسال هر خبری در فضای مجازی صحت و سقم آن را از منابع رسمی و آگاه از جمله سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مطلع شوند زیرا به دفعات شاهد انتشار چنین اخباری در فضای مجازی بودیم به طوری که هراز گاهی نیز خبر درمان رایگان و صد در صد سرطان در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران نیز در فضای مجازی منتشر شده و مشکلات بسیاری برای این بیمارستان به دنبال دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب