دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش:

بودجه آموزش‌و‌پرورش دچار عدم توازن است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: درست است که بودجه آموزش‌و‌پرورش کسری دارد اما در آن عدم توازن نیز وجود دارد. ممکن است در جاهایی منابع را به خوبی مصرف نکرده‌ و این باعث شده که در جاهای دیگر کسری داشته باشیم.
کد خبر : 248112

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی الهیار ترکمن در دومین روز گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با اشاره به تصویب کلیت بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: دولت همه سازمان‌ها و دستگا‌ه‌ها را موظف کرده است تا بودجه‌ریزی‌های خود را بر اساس عملکرد انجام دهند. این الزام چه از طرف دولت باشد یا نباشد ما بایست خودمان را موظف بدانیم که بودجه‌ریزی را بر اساس عملکرد انجام دهیم.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: درست است که بودجه آموزش‌و‌پرورش کسری دارد اما در آن عدم توازن نیز وجود دارد. ممکن است در جاهایی منابع را به خوبی مصرف نکرده‌ایم و این باعث شده که در جاهای دیگر کسری داشته باشیم.


وی درباره بودجه ۹۷ گفت: ستاد بودجه در دولت و سازمان مدیریت تشکیل شده و این ستادها در دستگاه‌ها و سازمان‌ها تشکیل شد و نهایتا این ستادها بودجه ۹۷ را تدوین کردند.


الهیار ترکمن با اشاره به اینکه منابع عمومی دولت نسبت به سال گذشته 6.5 درصد رشد داشته است، بیان کرد: در ترکیب هزینه‌های دولت ۷۲ درصد آن در فصل یک و شش هزینه می‌شود و این نشان می‌دهد که ترکیب هزینه‌های پرسنلی دولت نامتوازن و نامتقارن است. این موضوع یکی از مسایل و مشکلات دولت است.


وی گفت: در بحث هزینه‌های متفرقه ما رشد قابل توجهی داشتیم که ناشی از برداشت از صندوق توسعه ملی جهت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ است.


الهیار با اشاره به افزایش سهم آموزش‌و‌پرورش در منابع عمومی کشور از ۹ درصد سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال 97، گفت: اعتقاد داریم که بودجه ما مناسب نیست اما با بضاعت دولت و توانایی‌ها و مقدورات دولت ما آن را مناسب می‌دانیم.


وی ادامه داد: اگر انتقاداتی از طرف نمایندگان در مورد بودجه است، می‌توانستند کلیات بودجه را رد کنند و آن را بر اساس نظرات خود که افزایش بودجه آموزش‌و‌پرورش است، تغییر دهند. در حالیکه نمایندگان مجلس کلیات بودجه را تایید کردند.


معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: در بودجه ۹۷ جهت گیری ما این بوده که دو شکل مشخص را در بودجه مشخص کنیم. یکی بودجه‌ای که استان‌ها مصرف می‌کنند که ۱۵ رقم هزینه است و دیگری هزینه‌های ملی که این هزینه‌ها نیز در استان‌ها مصرف می‌شود.


الهیار ترکمن گفت: سرانه دانش‌آموزی روزانه که برای تغذیه مدارس شبانه روزی در اختیار ماست در حدود ۱۲۶۰ تومان است اما در عمل برای دانش آموزان، این هزینه در حدود ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان است. با این استدلال‌ها و بردن این مصارف در ردیف‌های مشخص، توانستیم 1260 تومان را به ۵۰۰۰ تومان برای تغذیه دانش‌آموزان شبانه‌روزی برسانیم.


وی بیان کرد: در بخش حمل و نقل دانش‌آموزان نیز دقیقا همین کار را کردیم و با ایجاد ردیف مشخص برای این سرویس‌ها توانستیم بودجه مناسب‌تری را برای حمل و نقل دانش‌آموزان روستایی بگیریم.


الهیار ترکمن درخصوص افزایش اعتبار دانشگاه فرهنگیان، گفت: اعتبارات دانشگاه فرهنگیان در بین ۱۸۶ دانشگاه کشور از نظر رشد نهمین رتبه را داشته است.


معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش در مورد عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی، تصریح کرد: علت عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی، عدم تعیین تکلیف آن بوده است. دولت بایست رتبه بندی را تصویب کند و چون هنوز دولت مصوب نکرده ما نمی‌توانیم درباره پارامترهای آن را مشخص کنیم و بر اساس آن بودجه رتبه بندی را مشخص کنیم. اما پیش بینی ما این است که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای بودجه سال ۹۷ نیاز داریم.


الهیار ترکمن ادامه داد: در آموزش‌وپرورش برای سال ۹۷ به ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که این رقم بدون احتساب پاداش بازنشستگان است و حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی آمده است.


وی ادامه داد: برای اجرای احکام مندرج در برنامه به ۴ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مورد در بودجه سال ۹۷ تعیین تکلیف نشده است .


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بر استفاده از منابع ثانویه تاکید و عنوان کرد: منابع اولیه معین و مشخص شده است، بنابراین ما باید بر منابع ثانویه تمرکز کنیم.


الهیار ترکمن با اشاره به بدهی‌های آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: مبلغ کامل این بدهی‌ها مشخص نیست بنابراین یکی از کارهایی که درسال ۹۷ باید انجام شود موضوع احصای مطالبات است.


وی از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف‌سازی بدهی‌های آموزش‌وپرورش با همکاری مجلس خبرداد و افزود: تبصره‌هایی را به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که اگر در مجلس مصوب شود بسیاری از مشکلات اعتباری آموزش‌وپرورش رفع می‌شود.


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون کتاب درسی و کمک آموزشی با قیمت میانگین ۵۰ هزار تومان، تولید و در مدارس توزیع می‌شود، بنابراین اگر این موضوع را ساماندهی کنیم می‌توانیم درآمد آن را به داخل آموزش‌وپرورش بیاوریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب