دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1394 - 13:54
در‌ گفت‌وگو با آنا

شاهرخ گیوا: دیگر به آینده امیدوار نیستم/ برای همان هزار نفر هم نمی‌نویسم

نویسنده رمان‌های «مونالیزای منتشر»، «اندوه مونالیزا» و «فیل‌ها» از بی‌انگیزگی این روزهایش به نوشتن که نتیجه سردی فضای فرهنگی و بی‌تفاوتی مردم به بازار کتاب است خبر داد و گفت: «دیگر میلی به نوشتن ندارم.»
کد خبر : 24802

شاهرخ گیوا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا اظهار داشت: «بعد از انتشار آخرین رمانم یعنی «فیل‌ها» دیگر تمایلی به نوشتن کتاب تازه ندارم. دلیلش هم سرد شدن فضای فرهنگی در کشور و بازار نشر است. راستش را بخواهید هیچ معلوم نیست که با این شرایط باز هم دست به قلم ببرم یا نه.»


وی در پاسخ به این سوال که سرد شدن فضای فرهنگی از چه منظری او را دچار بی‌انگیزگی کرده، توضیح داد: «از هر منظری! همین تیراژ‌های پایین کتاب خودش گویای همه‌چیز است؛ تیراژ‌هایی که در بهترین‌حالت از هزار نسخه تجاوز نمی‌کنند.»


گیوا ادامه داد: «البته پایین آمدن تیراژ‌ها و نگرانی اهالی قلم از آن، به خاطر کم شدن حق‌التالیف‌ها و درآمد نویسندگان نیست، چراکه اصولا در کشور ما از نوشتن نمی‌شود امرار معاش کرد. اما حداقل چیزی که یک نویسنده را به نوشتن دلگرم می‌کند و به آن نیاز دارد، گرفتن بازخوردهای معنوی مثبت از مردم است که آن را هم دیگر نمی‌بینیم.»


وی گفت: «چند روز قبل به یک جلسه داستان خوانی دعوت شده بودم و وقتی دیدم اثری که ما عمرمان را برای خلق کردنش می‌گذاریم، چقدر برای مردم بی‌تفاوت و معمولی‌است، ناخودآگاه به این فکر کردم که شاید بهتر باشد دیگر برای همان هزار نفری هم که در خوشبینانه‌ترین حالت کتاب مرا می‌خوانند، چیزی ننویسم.»


نویسنده «مونالیزای منتشر» در پاسخ به این سوال که در بی‌توجهی مردم بیشتر سرد شدن فضای فرهنگی نقش داشته و یا مسائل بیرونی مانند بازار و اقتصاد، توضیح داد: «هردو. مردم هم علاقه‌ای به فرهنگ نشان نمی‌دهند اما مشکل اصلی سیاست‌های غلط و متاسفانه به زعم من هدفمندی است که هدف‌شان ایجاد چنین فضایی است.»


وی ادامه داد: «به نظر من سیاست‌گذاران هم بدشان نمی‌آید که جامعه ما، جامعه کتاب‌خوانی نباشد. به همین خاطر است که از فرهنگ و ادبیات حمایت نمی‌کنند و تنها دست‌شان زیر سر جریان‌ها و کتاب‌های خاص قرار دارد. به نظر من در بهترین حالت می‌شود گفت سیاست‌گذاران و مسئولان کشور نسبت به ضرورت مباحثی چون فرهنگ عمومی و مطالعه،‌ احساس نیاز نمی‌کنند.»


این نویسنده تایید کرد که بخشی از عوامل ایجاد فضای سرد فرهنگی، به صورت غیر مستقیم و به تبع عوامل دیگری رخ داده‌اند؛ عواملی مانند فقر، دغدغه معاش، آشفتگی‌های ذهنی مردم تحت تاثیر اخبار سیاسی، ایجاد نوعی افسردگی عمومی در جامعه و...


گیوا در پایان و در پاسخ به آرزوی بهبود شرایط توسط خبرنگار آنا،‌ گفت: «من هم تا چند سال پیش به بهبود شرایط امیدوار بودم، اما حقیقتا در حال حاضر نمی‌توانم به آینده امیدوار باشم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مسئول کتابخانه عمومی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
۰
واقعا حق دارین
من الان 4 ساعته تو کتابخونه ام
یکی نمیاد بگه مردینننننننننننننننننننننننننن هستینننننننننننننننننننن
انگار مردم دیگه ..........
هلدینگ شایسته