دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1394 - 12:58
در نشست خبری مطرح شد؛

نوبخت: مصوبه هسته‌ای مجلس با اصل 176 قانون اساسی مغایر است

سخنگوی دولت مصوبه امروز مجلس در موضوع هسته‌ای را مغایر با اصل 176 قانون اساسی دانست و گفت: متأسفانه مسئله هسته‌ای این روزها تبدیل به موضوعی شده که در کوچه و خیابان‌ها درباره آن بحث می‌شود البته اظهارنظر حق مردم است ولی باید بپذیریم که ما هر تاکتیکی را که در مذاکرات در پیش می‌گیریم نمی‌توانیم بگوییم.
کد خبر : 24777

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران درباره رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: رشد اقتصادی در سال 93 بر اساس اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران سه درصد اعلام شده است و امیدواریم در سال 94 رشد اقتصادی مطلوب به عنوان خروج از رکود تورمی به دست آید.


وی افزود: البته این رشد برای ایجاد رفاه ملموس رشد محدودی است ولی روند رشد خوشبختانه از منفی به مثبت تغییر کرده است. ما باید سالانه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم بنابراین رشد سه درصدی رشد مطلوب و قابل پذیرش برای دولت نیست. این رشد با وجود شرایط تحریمی و کاهش منابع در سال 93 مناسب ارزیابی می‌شود.


سخنگوی دولت همچنین درباره کاهش قیمت یکی از فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: معمولا ما با افزایش قیمت یا اصلاح قیمت فرآورده‌ها مواجهیم ولی دولت به دلیل افزایش سفرها در ماه‌های تابستان با وجود سه میلیون و 400 هزار سواری و سه هزار اتوبوس که از CNG استفاده می‌کنند، قیمت CNG را از 600 تومان به 500 تومان رساند. دولت قصد دارد با این رویکرد بتواند فرهنگ استفاده از CNG را در میان مردم گسترش دهد.


این هنر را برخی دارند که دولت را درباره عملکرد گذشته پاسخگو کنند


وی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به ادعای یک رسانه مبنی بر اینکه واردات در دولت یازدهم نسبت به هشت سال گذشته 93 درصد رشد داشته است، پاسخ داد و گفت: این آمار شاید به این دلیل باشد که آن رسانه اطلاع کافی از محاسبه صادرات و واردات ارزی ندارد، ما قصد معطوف شدن به گذشته را نداریم، آنقدر مشکلات کشور زیاد است که وقت ما باید برای رفع این مشکلات صرف شود. مثل اینکه جدیدا دولت باید نسبت به عملکرد گذشته پاسخگو باشد، این هنر را برخی دارند که باید این هنرمندی را تحسین کرد.


در شرایط تحریم، ذخیره گندم را به بیش از شش ماه رسانده‌ایم


سخنگوی دولت اضافه کرد: واردات دولت یازدهم در سال 92، 49 میلیارد و 422 میلیون دلار و صادرات در همین سال 31 میلیارد و 332 میلیون دلار و واردات در سال 93، 52 میلیارد و 477 میلیون دلار و صادرات 49 میلیارد و 709 میلیون دلار محاسبه شده است؛ البته طی سال 93 به دلیل مشکلات مقام معظم رهبری اجازه دادند که دولت مقداری از خزانه برداشت کند تا بتواند برخی از کالاهای استراتژیک را خریداری کند. بر این اساس ما توانستیم ذخیره گندم را به بیش از شش ماه برسانیم و این امر در شرایط تحریم مطلوب است.


سخنگوی دولت در ادامه درباره میزان واردات دولت‌های نهم و دهم گفت: واردات سال 91، 50 میلیارد 450 میلیون دلار، سال 90، 61 میلیارد و 787 میلیون دلار، در سال 89، 64 میلیارد و 450 میلیون دلار و در سال 88، 55 میلیارد و 287 میلیون دلار، در سال 87، 56 میلیارد و 42 میلیون دلار، در سال 86، 48 میلیارد و 439 میلیون دلار، در سال 85، 41 میلیارد و 723 میلیون دلار، در سال 84، 39 میلیارد و 248 میلیون دلار اعلام شده است. مجددا به رسانه محترمی که عنوان خبرگزاری را نیز به خودش داده است بدون این‌که بخواهم از واژه بی‌سواد یا باسواد استفاده کنم توصیه می‌کنم که کار حرفه‌ای را در پیش گیرد.


امیدواریم حمایت مجلس از دولت در غیر از مسائل هسته‌‌ای هم مشاهده شود


نوبخت در ادامه نشست خبری درباره طرح الزام حفظ دستاوردهای هسته‌ای از سوی دولت که صبح امروز در مجلس به تصویب رسید، گفت: طبق اصل 176 قانون اساسی موضوع مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی مربوط می‌شود و آنچه در این خصوص صورت می‌گیرد با نظر شورای عالی امنیت ملی است. البته از مجلس و نمایندگان تشکر می‌کنم که در راستای حمایت از مذاکره‌کنندگان در برابر شش قدرت جهانی این مصوبه را تهیه کرده‌اند ولی طبق قانون اساسی مذاکرات نه در حوزه قوه مجریه و نه در حوزه قوه مقننه است و این مصوبه می‌تواند در تعارض با اصل 176 قانون اساسی باشد.


وی افزود: اینکه دولت گزارش عملکرد درخصوص مذاکرات به مجلس ارائه دهد، حتما صورت می‌گیرد. این گزارش نه تنها به مجلس بلکه به همه مراجع قانونی ذی‌ربط و فراتر از آن به ملت ایران نیز ارائه می‌شود. متأسفانه مسئله هسته‌ای این روزها تبدیل به موضوعی شده است که در کوچه و خیابان‌ها درباره آن بحث می‌شود البته اظهارنظر حق مردم است ولی باید بپذیریم که ما هر تاکتیکی را که در مذاکرات در پیش می‌گیریم نمی‌توانیم بگوییم. بر این اساس مخالفت دولت با مصوبه مجلس به دلیل مغایرت این مصوبه با اصل 176 قانون اساسی است.








مطرح شدن چند استیضاح و سؤالات متعدد از وزرا که نسبت به گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است از سوی دولت به عنوان مانع تلقی نمی‌شود ولی با وجود شرایط سخت تحریم که باید ذهن وزرای کلیدی به این مسئله متمرکز باشد باید مورد توجه قرار گیرد

نوبخت ادامه داد: حتما اقدام امروز مجلس در جهت حمایت از مذاکره‌کنندگان و دولت است، امیدواریم این حمایت در سایر موارد نیز مشاهده شود.


سخنگوی دولت همچنین در ادامه درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: این استیضاح و طرح سؤال حق مجلس است و تا آخرین روزی که این مجلس پابرجاست، می‌تواند سؤالات و ابهامات خود را نسبت به دولت و وزرا بیان کند. مطرح شدن چنداستیضاح و سؤالات متعدد از وزرا که نسبت به گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است از سوی دولت به عنوان مانع تلقی نمی‌شود ولی با وجود شرایط سخت تحریم که باید ذهن وزرای کلیدی به این مسئله متمرکز باشد باید مورد توجه قرار گیرد.


وی افزود: آموزش و پرورش مهر سال 94، 12 میلیون دانش‌آموز را روانه مدارس می‌کند و برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان در تابستان صورت می‌گیرد. اینکه در تمام این مدت وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر باشد آن را به نفع وزارتخانه و دانش‌آموزان نمی‌دانیم.


وی اظهار کرد: محورهای استیضاح مانند وضعیت معیشت فرهنگیان اتفاقا جزو نقاط قوت آقای فانی است و این فصل مشترک دولت و مجلس است که هر پرداخت باید با اجازه مجلس صورت گیرد. مجلس هر التفاتی را که می‌خواهد به ملت داشته باشد باید در بودجه لحاظ کند، اگر فرهنگیان اطلاعات دقیقی از تنگناهای دولت و مشکلات تأمین منابع مالی ندارند نمایندگان مجلس که باید اطلاع دقیق از این امور داشته باشند و درک کنند که ما با چه شرایطی روبه‌رو هستیم، البته با توضیحاتی که بنده به نمایندگان ارائه دادم، نیمی از امضاکنندگان استیضاح کناره‌گیری کردند. امیدوارم پس از توضیح این مسائل در جلسه علنی مجلس باز هم آقای فانی از مجلس رأی اعتماد بگیرد.


سخنگوی دولت تأکید کرد: من از قوه قضائیه و مجلس تشکر می‌کنم و امیدوارم که همکاری‌ها بیش از گذشته ادامه داشته باشد؛ چراکه در شرایطی که ما با شش قدرت جهانی در حال مذاکره هستیم، فرزندان ملت باید با هم همراه باشند.


جیره‌بندی آب در دستور کار نیست


نوبخت در ادامه درباره جیره‌بندی آب گفت: ما با مشکلات منابع آب مواجهیم. در اکثر استان‌ها رشد منفی داشتیم و باید از همه روش‌ها برای رفع مشکل کم‌آبی در کشور استفاده شود البته فعلا جیره‌بندی در دستور کار نیست ولی ممکن است در برخی از شهرها این اقدام صورت گرفته باشد.


او درباره عدم استفاده از الگوی مصرف در آب کشاورزی تأکید کرد: متأسفانه با وجود اینکه منابع آبی محدود است الگوی مصرف در کشاورزی استفاده نمی‌شود. ما باید بدانیم که هر محصولی را نباید در هر جا کاشت و باید در مسائل این‌چنینی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد که ما این کار را انجام داده‌ایم ولی متأسفانه اجرایی نمی‌شود.


معاون رئیس‌جمهوری درباره یارانه‌ها و تفاوت یارانه‌بگیران با جمعیت ایران گفت: در حال حاضر دو میلیون و 300 هزار نفر از دریافت یارانه استعفا داده‌اند؛ البته هر ساله ما با رشد جمعیت مواجه هستیم و این رشد جمعیت به جمعیت یارانه‌بگیران نیز اضافه می‌شود این اختلاف اعداد به این موضوع برمی‌گردد.


وی درباره حذف پردرآمدها گفت: بر اساس قانون، وزارت کار حذف یارانه‌بگیران پردرآمد را برعهده گرفته است و همانطور که آقای جهانگیری گفت این کار سختی است. درحذف ممکن است اشتباهاتی صورت گیرد ولی ما خودمان را خادمین ملت می‌دانیم و باید واقعیت‌ها را بپذیریم و بر اساس قانون عمل کنیم.


سخنگوی دولت گفت: از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون 135 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است که باید نیمی از آن به خانوارها پرداخت می‌شد ولی تاکنون 180 هزار میلیارد تومان از زمان اجرای این قانون به خانوارهای پرداخت شده است و دولت قبل 5 هزارو 800 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌ها از بانک مرکزی استقراض کرده است که باعث افزایش تورم و افزایش نرخ پایه پولی شده است.


نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آقای نعمت‌زاده گفته‌اند پرداختی 30 در صدی به تولید نداشته‌ایم نظر شما در این مورد چیست، گفت: طی این سال‌ها مجموع منابع از سال 89 تا به امروز از محل افزایش قیمت‌ها 135 هزار میلیارد تومان بوده است که باید 70 هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم می‌شد در حالی که بیش از 1800 هزار میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شد بنابراین، نه تنها پرداختی بخش دولت و تولید انجام نشده است حتی از خزانه برداشت کرده‌ایم و دولت قبلی هم برای پرداخت به مردم 5 میلیارد و 800 هزار میلیون از بانک مرکزی استقراض کرده است.


وی توضیح داد: البته همه بخش تولید به مسائل مربوط به حوزه صنعت و آقای نعمت‌زاده نمی‌شود و بخش‌های دیگر آن مربوط به حوزه کشاورزی و حمل و نقل است که ما پرداختی‌هایی در این دو بخش داشته‌ایم و در واقع امسال برای تولید 400 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه در سال بعد ادامه خواهد داشت، گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به برنامه پنجم توسعه است که سال 94 سال پایانی آن است و این‌که در برنامه ششم تکرار خواهد شد پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود چون هنوز برنامه ششم به جمع بندی نرسیده است.


وی در جواب سوالی در مورد شکل‌گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانی شهرستانی، گفت: قانون در سطح استانی این اجازه داده شده است اما در سطح شهرستان‌ها نیازی به این کار نیست و ما هم معاونت‌ها را در ساختار جدید فعال کرده‌ایم و برای اکثریت آنها رئیس و سرپرست تعیین کرده‌ایم.


نوبخت همچنین در مورد نرخ پیش‌بینی بیکاری، گفت: پیش‌بینی ما در قانون 50 هزار میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران دولت در طرح های عمرانی، 103 هزار میلیارد سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های دولتی و حدود 7 هزار از محل منابع طرح‌های آب‌ه ای مرزی است و همچنین تسهیلات 300 هزار میلیاردی توسط نظام بانکی که اگر همه اینها اتفاق بیفتد فکر می‌کنم نرخ بیکاری در حد 10 تا 10.5 درصد ثابت بماند.


نوبخت در مورد احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: تا این لحظه صحبتی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نشده است.


سخنگوی دولت در مورد اقدامات دولت در حوزه جوانان، گفت: شورای عالی اداری از سوی سازمان مدیریت مصوبه‌ای داشته است تا از نیروهای جوان استفاده کند و زمینه اشتغال جوانان به عنوان دستیار در کنار هر وزیر را داشته باشیم که این طرح به تصویب رسیده است و قرار شد در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری بتوانیم سهمیه ویژه و خاصی برای جوانان بگذاریم. البته تکرار می‌کنم 38 هزار نیروی جوان در سال جاری استخدام داشته‌ایم.


نوبخت در پایان در مورد استعفای دکتر گلزاری از وزارت ورزش و جوانان، گفت: من از این موضوع بی‌خبرم.


اعتبار لازم برای اجرای پایلوتی طرح مکانیزه کردن انتخابات را تأمین می‌کنیم


سخنگوی دولت درباره مکانیزه کردن انتخابات ادامه داد: وزارت کشور اعتبار مورد نیاز برای این کار را به هیئت دولت ارائه داده است و دولت در نهایت به این تصمیم رسید که این طرح به صورت پایلوت در تهران و برخی شهرهای بزرگ انجام شود. اینکه شورای نگهبان با مکانیزه کردن انتخابات موافق باشد یا مخالف، نمی‌دانم ولی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبار لازم برای اجرای پایلوتی این طرح را تأمین خواهد کرد.


نوبخت درباره برداشت 35 میلیارد دلاری دولت‌های قبل گفت: این مبلغ برای شرکت نیکو برای سرمایه‌گذاری در نفت گرفته شده بود، این‌که این مبلغ قابل برگشت باشد، بانک مرکزی مأیوس شده است؛ البته نتیجه کار قابل پیگیری است. من از وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی می‌خواهم که در این باره گزارشی ارائه دهند.


وی درباره پرونده اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهوری در دیوان محاسبات گفت: آقای جهانگیری بیش از هشت سال سمت وزارت نداشته است. اگر فسادی رخ داده بود باید در این زمان حکم آن صادر می‌شد. دیوان محاسبات گزارش‌هاییی را می‌دهد که اعداد و ارقام در آن زیاد است که برخی با توضیحات برطرف می‌شود ولی برخی هم به عنوان تخلف است که باید رسیدگی شود.


افکارعمومی درباره رفتار توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری قضاوت می‌کند


سخنگوی دولت در پایان درباره توهین به رئیس‌جمهوری در حرم امام گفت: در روزی که هم چشم‌های جهان به ایران دوخته شده بود که در شرایط تحریم ما چه رفتاری را در پیش می‌گیریم، بسیار متأسفم که عده‌ای آن‌‌گونه رفتار کردند. توصیه رهبری همدلی و همزبانی است و افکار عمومی می‌تواند درباره رفتار این عده قضاوت کند. تقید به ولایت فقیه و رهبری بر اساس رفتارهای اشخاص مشخص می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب