دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1394 - 09:33
یک عضو هیات علمی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا:

استفاده از سایت‌ همسان‌گزینی عقلانی است اما با فرهنگ ما فاصله دارد

عضو هیات علمی دانشگاه‌ آزاد اسلامی روش انتخاب همسر از طریق سایت‌ همسان گزینی را عقلانی دانست و گفت: استفاده از سایت‌ همسان گزینی به دلیل مشکلات ساختاری هنوز با فرهنگ و ارزش‌های کشور ما فاصله دارد که باید این فاصله به شکلی مرتفع شود.
کد خبر : 24751

محمد علی الستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص سایت‌ همسان گزینی اظهار کرد: براساس توصیه شرع، روانشناسان و بزرگان دینی، هر فرد باید با «هم‌کفو» و هم‌سطح خود ازدواج کند. بر همین اساس اگر در این سایت‌ها تعداد اعضا بیشتر باشد مسلما احتمال بالا رفتن سطح منتخب بسیار زیاد خواهد بود. به عنوان مثال وقتی یک شرکت تجاری بخواهد تعدادی نیروی انسانی متخصص استخدام کند، در صورتی که یکصد هزار متقاضی داشته باشد بهتر می‌تواند نیروی انسانی خود را از میان آنان برگزیند تا اینکه مجبور باشد از بین صد نفر انتخاب کند. بنابراین انتخاب‌های این شرکت برای نیروی متخصص با کیفیت بیشتری صورت می‌گیرد.


وی افزود: یک فرد بر اساس قانون احتمالات چقدر می‌تواند مطمئن باشد که کسی که برای ازدواج به وی معرفی شده است، دارای ویژگی‌های مورد نظر آن فرد باشد اما وقتی سیستمی وجود داشته باشد که بتواند افراد را درجه‌‌بندی و طبقه‌بندی کند و عده زیادی را مورد رصد قرار دهد آن وقت احتمال انتخاب فرد همسان‌تر و مناسب‌تر افزایش پیدا می‌کند.








از نظر فرهنگی ممکن است استفاده از این سایت‌ها در کشور ما رواج نداشته باشد، همچنین خطرات سوء استفاده از این سایت‌ها را نباید نادیده گرفت و باید دنبال روش‌های ایمن‌تر در این اسلوب باشیم و باید توجه داشته کنیم که استفاده از این روش آشنایی برای ازدواج هنوز با فرهنگ ما بسیار فاصله دارد

عضو هیات علمی دانشگاه‌ آزاد اسلامی به آسیب‌های اجتماعی در این زمینه‌ اشاره کرد و گفت: از نظر فرهنگی ممکن است استفاده از این سایت‌ها در کشور ما رواج نداشته باشد، همچنین خطرات سوء استفاده از این سایت‌ها را نباید نادیده گرفت و باید دنبال روش‌های ایمن‌تر در این اسلوب باشیم و باید توجه داشته کنیم که استفاده از این روش آشنایی برای ازدواج هنوز با فرهنگ ما بسیار فاصله دارد.


این استاد دانشگاه به تجربه سایر کشورهای دنیا از استفاده از سایت‌های همسان گزینی اشاره و بیان کرد: در کشورهای دیگر نیز این روش اجرا شده است و استفاده از شبکه‌های اینترنتی و پایگاه‌های اینترنتی ازدواج نه به میزان گسترده اما به عنوان یک روش آشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر چند که روش‌های سنتی کشور ما در مورد آشنایی ازدواج نیز در آن کشورها نیز هنوز طرفداران خاص خود را دارد.


الستی گفت: هنوز هم بازمانده‌های سنت‌های ایرانی که بزرگترها را در امر ازدواج دخیل می‌دانند در کشور ما وجود دارد، به طوری که فرآیند آشنایی را فرآیندی می‌دانند که باید از سوی بزرگان و آشنایان صورت گیرد؛ جامعه ما هنوز آمادگی پذیرش انتخاب همسر را به طور مستقیم از سوی سایت‌های اینترنتی و مجازی ندارد.


این جامعه شناس، از نظر عقلانی روش ثبت‌نام برای ازدواج در سایت‌های همسان گزینی را روش مناسبی دانست و گفت: باید مراقبت تمام خطرات و سوء استفاده‌ها در این زمینه باشیم و در آینده نیز با تشریح فواید این روش و آشنا کردن مردم با این سایت‌ها جلوی سوء استفاده‌ها را بگیریم و همینطور با نشان دادن مزایای روش سنتی به مساله ازدواج جوانان کمک کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته