دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1396 - 12:45
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

کاهش 20 درصدی ترافیک با اجرای طرح جدید شهرداری/ تخفیف 50 درصدی نرخ طرح ترافیک برای افراد خاص

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با اجرای طرح جدید ترافیک 20 درصد از ترافیک در ساعت اوج سفر کاهش پیدا می‌کند، گفت: پیشنهاد ما این است ارائه طرح برای افراد خاص از جمله معمولان، جانبازان و خبرنگاران با 50 درصد تخفیف باشد.
کد خبر : 247472

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ارتباط با لغو آرم طرح ترافیک برای سال آینده اظهارکرد: شهرداری در واقع در گذشته از این موضوع به عنوان ابزار قدرتی برای تعامل با همه دستگاه‌ها استفاده می‌کرد و 441 مرکز اعم از دولتی و خصوصی از ما سهمیه می‌گرفتند. تصمیم ما این بود که این قدرت و لابی از بین برود و اگر شهرداری از نهادی چیزی می‌خواهد بدون این لابی خواسته‌هایش را دریافت کند.


وی با بیان اینکه این طرح باید ابتدا در شورای عالی ترافیک و سپس در شورای شهر به تصویب برسد، گفت: هزینه روزانه ورود به محدوده طرح در حال حاضر 40 هزار تومان است و ما روزانه تا سقف 20 هزار آرم را می‌توانستیم به صورت غیر سهمیه‌ای به فروش برسانیم که هیچ زمانی به غیر از دو روز طی سال گذشته این میزان به سقف نرسیده و میانگین تقاضا به صورت روزانه 15 هزار درخواست بوده است.


اجازه ورود 118 هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه قرار نیست تعداد خودروهای ورودی به محدوده طرح ترافیک افزایش پیدا کند، تصریح کرد: تصمیم بر این است تا سقف 118 هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شوند. پیش‌بینی‌ها بر این است که با توسعه شرکت‌های اینترنتی روزانه موفق به فروش 25 هزار آرم طرح ترافیک شویم.


پورسید آقایی با بیان اینکه 100 هزار نفر می‌توانستند از این رانت به صورت یکجا استفاده کنند که این موضوع لغو خواهد شد، گفت: قطع به یقین 30 درصد این افراد حاضر نیستند که به صورت روزانه این قیمت را بپردازند.


وی در جواب انتقاد خبرنگاران به این طرح گفت: انتقاد شما شبیه این است که در شهری همه خودشان را بخارانند و کسی که راست راه برود به او بگویند چرا شما خود را نمی‌خارانید. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد 20 درصد ترافیک در ساعت اوج کاهش پیدا کند و مجموعه سفرها قبل از 10 صبح و بین 4 تا 7 بعد از ظهر این میزان کاهش پیدا می‌کند.


وضعیت سهمیه افراد خاص در طرح جدید


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای افراد خاص از جمله جانبازان، کسانی که بیماری‌های خاص دارند و خبرنگاران این تعرفه بین 20 تا 50 درصد با کاهش روبرو باشد. پیشنهاد ما برای این افراد تخفیف 50 درصدی است اما در نهایت قیمت‌گذاری با شورای شهر است مساله این است که ملاک تشخیص اینکه یک فرد آرم طرح ترافیک بگیرد نباید شهرداری باشد و همه به صورت عام باید اجازه دریافت آرم طرح ترافیک را داشته باشند در حال حاضر به نوعی ما این موضوع را از سر خود باز می‌کنیم و به هر ارگان سهمیه‌ای می‌دهیم آیا این به معنی تعامل است این نحوه مملکت داری است این چه تعاملی است که یک وزارتخانه 180 سهمیه و وزارتخانه‌ دیگری 803 سهمیه بگیرد و بنا بر تعامل هر سال بر میزان سهمیه‌اش افزایش یابد.


همه با اجرای این طرح موافقند حتی پلیس


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه رئیس پلیس راهور پایتخت اعلام کرده که در این طرح ابهامات زیادی وجود دارد و امکان اجرای آن در سال 97 نیست، گفت: قبل از بیان جدی طرح این موضوع در شورای عالی ترافیک وزارت کشور و با حضور همه ذینفعان از جمله پلیس مورد بررسی قرار گرفته و همه با اجرای کلی این طرح موافقت کردند. این شورای عالی ترافیک است که باید این مدل را به تصویب برساند و پس از آن میزان تعرفه‌ها در شورای شهر تعیین خواهد شد، از نظر شهرداری تمام تمهیدات لازم نرم‌افزاری، اپلیکیشنی و دوربین‌ها آماده است و ما 20 میلیارد تومان بودجه برای تامین دوربین‌ها در نظر گرفته‌ایم. فرمانده پلیس تهران و فرمانده پلیس راهور اعلام کردند که کلیات این طرح از نظر آنها خوب است اما باید به صورت جزئی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.


وی ادامه داد: در خصوص مسائل ترافیکی شهرداری سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داده و نیروی انتظامی همکار ما در اجرای این طرح است در واقع نیروی انتظامی موظف است مصوبات شورای عالی ترافیک را اجرایی کند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه ممکن است در سه ماه اول اجرای این طرح با بار روانی مواجه شویم و تقاضاها زیاد شود، اضافه کرد: بار روانی بالتبع پس از چند ماه کاهش پیدا می‌کند و چون قرار است طرح پیشنهادی از 15 فروردین اجرایی شود ما با ترافیک شدید در نیمه اول سال روبرو نیستیم و به آلودگی و بار ترافیکی بر نمی‌خوریم.


جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک باید 90 هزار تومان باشد


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه بر اساس قانون جریمه توامان همراه با شارژ حساب کاربری امکان‌پذیر نیست و در حالی که شما خبر از افزایش جریمه 20 هزار تومانی می‌دهید دولت تا سه سال نمی‌تواند میزان جریمه‌ها را افزایش دهد، توضیح داد: ما با یک حقوقدان مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که جریمه افراد در صورت شارژ نبودن حساب کاربری‌شان و ذخیره شدن این بدهی برای فرد به صورت همزمان امکان‌پذیر است، اگر فرد حساب کاربری‌اش شارژ نباشد این موضوع یک بدهی تلقی می‌شود.


وی ادامه داد: ‌ما درخواست افزایش جریمه‌های فعلی را نداریم بلکه می‌خواهیم مصوبه اصلاح شود در خود قانون آمده است که ورود به منطقه ورود ممنوع 90 هزار تومان جریمه دارد و ما نمی‌دانیم چرا باید تبصره دیگری در قانون وجود داشته باشد که جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک 20 هزار تومان است؛ در واقع این موضوع محل اشکال است و باید اصلاح شود.


افزایش درآمدهای ناشی از طرح جدید صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود


پورسید آقایی با بیان اینکه صد در صد درآمد حاصل از عوارض طرح جدید صرف توسعه حمل و نقل عمومی در شهر خواهد شد، تصریح کرد: از محل درآمد این طرح هزار دستگاه اتوبوس، 20 قطار جدید و 140 واگن وارد حمل و نقل عمومی می‌شود.


وی در پاسخ به این انتقاد که این طرح کارشناسی شده نیست و اشکالات زیادی به آن وارد است و چگونه ممکن است یک قانون 36 ساله را با مطالعات 4 ماهه لغو کنیم، گفت: با تیم‌های کارشناسی زیادی در این حوزه جلسات متعدد داشتیم طرح اولیه پر از ایراد بود و اکنون برطرف شده است مطالعات آن نه از سه ماه پیش که از سه سال پیش در مرکز مطالعات شهرداری تهران آغاز شده اما جنبه عملیاتی به خود نگرفته است. معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده بود که باید طرح ترافیک دچار تحول شود.


طرح LEZ را اجرا می‌کنیم


وی با بیان اینکه دولت به شهرداری پیشنهاد داده تا در تبصره 11 قانون بودجه طرح LEZ را اجرا کند، افزود: اجرای طرح LEZ برای شهرداری یک الزام است و باید از سال آینده اتفاق بیفتد حتی ما در نظر داشتیم عوارض خاصی را روی بنزین حداقل در شهر تهران وضع کنیم اما فضای فعلی به وجود آمده باعث شد که این طرح‌های اقتصادی قربانی شوند. روح طرح‌های بزرگراهی نیز مطالعات لازم انجام شده اما تجهیزات کافی برای اجرای این طرح را در بزرگراه‌ها نداریم.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پیوست اجتماعی این طرح در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مطرح شده این بود که برخی از افراد که در محدوده طرح ترافیک زندگی می‌کردند به دلیل عدم دسترسی به طرح ترافیک از این منطقه به مرور خارج می‌شدند اما امروز این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است تا قبل از ساعت 8:30 بدون پرداخت هر گونه عوارض از محدوده خارج شوند.


به گفته پورسید آقایی خودروهای امدادی و آتش‌نشانی نیازی به پرداخت عوارض برای عبور از این محدوده ندارند.


احتمال افزایش تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک


وی در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح امکان افزایش تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک وجود دارد چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید، توضیح داد: شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است و موتور جدیدی شماره‌گذاری نمی‌شود؛ همزمان در نظر داریم تا از کمک بلاعوضی در سقف 2/5 میلیون تومان به افراد داشته باشیم تا موتورهای کاربراتوری خود را به موتور برقی تبدیل کنند و برای دو هزار دستگاه نیز بودجه در نظر گرفته‌ایم. همچنین به مجلس پیشنهاد داده‌ایم تا شهرداری بتواند با فروش اوراق مشارکت تا سقف هزار و 500 میلیارد تومان در بحث کاهش آلودگی هوا 100 هزار موتور برقی را جایگزین موتورهای فعلی کند.


زمان نهایی برای اجرای این طرح


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این موضوع که ظرف یک الی دو هفته آینده تاییدیه شورای عالی ترافیک را برای این طرح می‌گیریم و به شورای شهر می‌بریم اظهار کرد: ‌اجرای این طرح به صورت صفر و یک است اگر این طرح تا 15 بهمن ماه به تصویب شورا برسد امکان اجرای آن در سال 97 وجود دارد در غیر این صورت به سال 98 موکول خواهد شد.


پورسید آقایی تاکید کرد‌ که با جرای طرح جدید و در روزهای آلوده اگر کمیته اضطرار اعلام کند که هیچ کس حق تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارد چون که از قبل طرح به فروش نرفته هیچ کس اجازه ورود به محدوده طرح را ندارد و خاطیان جریمه می‌شوند.


وی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا نیز طرح‌هایی داریم، تصریح کرد: اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت و سرویس‌های حمل و نقل، منابع آلودگی هستند و قرار نیست که با اجرای طرح جدید همه آلودگی‌ها برطرف شود بلکه با دریافت عوارض این طرح می‌توانیم اتوبوس و مترو و به حالت کلی سامانه حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم.


وی در پایان تاکید کرد که حتی مدیران شهرداری هم امسال از سهمیه برخوردار نخواهند بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته