اختراع پژوهشگران نیازمند حمایت و بازاریابی از سوی مسئولان است
ابراهیم رحیمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «متأسفانه حمایت مسئولان از پژوهشگران در شرایط خوبی قرار ندارد و این حمایت شامل حین و بعد از ارائه طرحها و اختراعات میشود؛ بخش مهمی از مشکلات به این موضوع باز میگردد که محققان ما نمیتوانند برای طرحهای پژوهشی و ثبت اختراع خود بازاریابی کنند؛ برقراری ارتباط با صنعت نیاز به حمایت دولت دارد تا اختراع به بازار عرضه شود؛ این وظیفه دولت و دانشگاهها است که بازاریابی و تولیدات پژوهشگران را به بازار عرضه کنند.»
رحیمی ادامه داد: «برای مثال طرح رطوبتسنج نان با وجود اینکه ثبت اختراع شد و در جشنواره اختراعات مدال نقره گرفت به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان به مرحله تولید نرسید و نتوانستیم بازاریابی کنیم؛ مثال دیگر اینکه توانستیم اسانسهایی تولید کنیم که به فرآوردههای گوشتی اضافه میشود و بدون اضافه کردن مواد شیمیایی، باعث افزایش ماندگاری آن میشود. این طرح نیز با وجود کسب مدال برنز در جشنواره اختراعات بینالمللی به دلیل نبود توانایی در بازاریابی راکد باقی ماند و به مرحله تولید نرسید.»
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: «متأسفانه 90 درصد تحقیقات به مقاله ختم میشود و گاهی حتی مقاله اولیه نیز از آن استخراج نمیشود و به مرحله اجرا نمیرسد؛ وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و نظام پزشکی باید فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشهای این حوزه را کاربردی کنند و به مرحله اجرا برسانند، اما متأسفانه پیگیری خاصی در این زمینهها نمیبینیم.»
پژوهشگر برتر حوزه دامپزشکی که به مناسبت هفته پژوهش و در پانزدهمین گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد تجلیل شد در پاسخ به پرسشی درباره علت انتخاب خود به عنوان برتر گفت: «با توجه به موارد آییننامه ابلاغی، ثبت 114 مقاله علمی پژوهشی و ISI در پنج سال اخیر، بیش از 30 مقاله در همایشهای داخلی و خارجی، ثبت اختراع دستگاه رطوبت سنج نان، پنج طرح تحقیقاتی داخل و برون دانشگاهی، چاپ پنج جلد کتاب تألیفی و ترجمه از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر استان، منطقه و کشور از عوامل اصلی انتخاب بنده بوده است.»
انتهای پیام/