دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نقد و بررسی آثار داستانی سینمای سیاسی عمار مطرح شد:

«بعداز ظهر» باید تعدیل فضا می‌شد/ ما به فکر امنیت هستیم و نه دیده شدن فیلم

 جلسه نشست نقد و بررسی آثار داستانی سینمای سیاسی در جشنواره عمار با محوریت دو فیلم «بعد از ظهر» و «ساحل امن» در سینما فلسطین برگزار شد.
کد خبر : 247248

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مهدی شیخ صراف، منتقد فیلم در نشست نقد و بررسی آثار داستانی سینمای سیاسی در جشنواره عمار درباره اثر «بعد از ظهر» گفت: از ابتدا تا انتهای فیلم «بعد از ظهر» شاهد فضای تاریک و تلخی هستیم که حتی یک طنز و یا دیالوگ معتدل ندارد ، اگرچه فتنه ۸۸ تلخ بود اما نباید این میزان تلخی را در فیلم از ابتدا تا انتها نشان داد.


در ادامه امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم گفت: این نقص را پس از ساخته شدن فیلم دیدم و این نقد را می‌پذیرم که باید یک شخصیت و یا چندین دیالوگ را برای تعدیل فضا در نظر می‌گرفتم. من برای درگیر کردن حس مخاطب تمام تمرکز خود را روی نشان دادن فتنه و تلخی آن گذاشتم که همین امر باعث شد تا از فضای معتدل خارج شوم.


ربیعی همچنین در پی انتقاد شیخ صراف به پیدا کردن دوستان به صورت تصاوفی در شلوغی‌ها نیز اظهار کرد: این فیلم قصد ندارد نشان دهد که تمام اتفاقات برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده نیست و برخی اتفاقات بطور تصادفی روی می‌دهد. اگرچه در رسانه هایی مانند بی بی سی این اتفاقات را از پیش تعیین شده می‌دانند.


کرامت پورشهسواری، کارگردان فیلم «ساحل امن» نیز ضمن اشاره به مشکلاتی که برای ساخت این فیلم متحمل شده اظهار کرد: با توسل جویی به شهدای گمنام کهف الشهدا، مسیر این ساخت این اثر هموار شد.


روح الله خوشکام، تهیه کننده فیلم «ساحل امن» نیز امکانات محدود، نبود حمایت نهادها و پشتیبانی مالی را از مشکلات ساخت این فیلم معرفی کرد و افزود: روند آماده‌سازی را به گونه‌ای پیش بردیم که کار شروع شده، پایان پذیرد اگه چه این فیلم را که فیلمی برای وحدت ملی بود در جشنواره فجر نپذیرفتند.


شیخ صراف مزیت اصلی این فیلم را تراکم موضوعی آن معرفی کرد و افزود: با توجه به اینکه «ساحل امن» اولین فیلمی است که درباره انتخابات سال ۹۲ ساخته می‌شود قطعا با پوشش رسانه ای بهتر می‌توانست بازخورد بهتری داشته باشد و مطرح شود.


پورشهسواری در پاسخ به صحبت شیخ صراف مبنی بر این‌که این فیلم در شخصیت سازی به فیلم های هالیوودی شباهت دارد عنوان کرد: سال‌هاست که در فیلمهای ایرانی شخصیت های قهرمان دیده نمیشود و تا فیلمسازی می‌خواهد اسطوره سازی کند همه منتقدان ایراد میگیرند. این درصورتی است که هالیوود به شدت قهرمان پرور است. ما در این فیلم تلاش کردیم نشان دهیم که زمانی که بیگانه ای علیه ایران شوریده شود تمام ایران از هر قشر و با هر دین و مذهبی متحد میشوند.


ابتدای فیلم فکر می‌کردم با فیلمی فان مواجه هستم اما بعد از ادامه فیلم متوجه شدم که ژانری جدی دارد و در هر لحظه منتظر بودم که ادامه فیلم چه خواهد شد؟ این نشان می‌دهد که تعلیق خوبی در ساختار فیلم وجود دارد و همچنین با توجه به استفاده از ناو و ناوچه از نرم افزار های خوبی استفاده شده است.


پورشهسواری نیز این فیلم پروانه ساخت و نمایش سینمایی دارد اما به دلیل اینکه بیننده ندارد ما به فکر اکرانش نبوده ایم اما برای پخش از رسانه ملی و نمایش عمومی برنامه داریم.


وی در خصوص انتقاد شیخ صراف مبنی بر این‌که پخش این فیلم در زمان انتخابات ۹۲ باعث بیشتر دیدنش می‌شد، گفت: رسانه ای نکردن این فیلم در زمان انتخابات از عمد بوده زیرا ما دنبال دیده شدن نبودیم و به فکر امنیت هستیم نه اینکه به ناامنی ها دامن بزنیم.


در بخش دیگری از این نشست کارگردان فیلم «ساحل امن» نیز در خصوص سانسور این اثر در جشنواره عمار تصریح کرد: نسخه اصلی این فیلم ۷-۸ دقیقه بیشتر از نسخه اکران شده در جشنواره عمار است که این سانسور برای پخش از تلویزیون انجام شده است. این فیلم بدون سانسور، سیاسی تر است و قول می‌دهم برای اکران های بعدی جشنواره نسخه بدون سانسور را ارائه دهم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب