دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1396 - 11:59
شهردار تهران در پاسخ به آنا:

اجرای مرحله به مرحله طرح جدید ترافیک در مدت چهار سال/ سهمیه طرح ترافیک نداریم

شهردار تهران با بیان اینکه من با فروش آرم طرح ترافیک مخالف هستم، گفت: تهران باید دچار تحول شود، حتی ممکن است در ابتدای راه با مشکلاتی مواجه شویم اما 4 سال برای رفع آنها فرصت داریم.
کد خبر : 247104

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران در حاشیه سی‌وچهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای آمادگی در مقابل زلزله پایتخت 14 برنامه کوتاه‌مدت و 20 برنامه بلندمدت در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: برای انجام 14 برنامه کوتاه‌مدت، 14میلیارد تومان بودجه نیاز است و برای 20 برنامه بلندمدت 25 هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم که 10 هزار میلیارد آن توسط شهرداری تهران و 15 میلیارد باقی‌مانده توسط سایر دستگاه‌های دولتی باید تامین شود.


وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی زلزله به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: همین کارگروه در دوره اصلاحات نیز سابقه فعالیت داشت، اما به دوره‌های بعد منتقل نشد.


به‌روز‌رسانی نقشه‌های تخلیه امن اضطراری


شهردار تهران با بیان اینکه نقشه تخلیه امن اضطراری به هنگام وقوع زلزله به روزرسانی شده است، تصریح کرد: بحث اعضای شورای شهر تهران درخصوص روزآمد بودن نقشه‌ها نیست، بلکه برخی از محلات نقاطی دارند که هنگام وقوع زلزله تخلیه نبوده است. در واقع این نقشه‌ها به میزان زیادی روزآمد و اصلاح می‌شوند. باید یک سیستم اضطراری طراحی شود تا هرکس در هنگام وقوع حادثه بتواند مسجد یا مدرسه امن منطقه خود را تشخیص دهد. باید در زمان حادثه مدارس و مساجد بازگشایی شوند، نه اینکه بعد از وقوع زلزله تازه بخواهیم جلسه بگذاریم و مساجد و مدارس را باز کنیم.


نجفی با بیان اینکه سه ماه به دستگاه‌های دخیل در امر زلزله فرصت داده شده تا براساس مصوبه دولت در سال 89 آمادگی لازم برای وقوع زلزله را داشته باشند، گفت: دستگاه‌ها فرصت دارند تا سه ماه منابع لازم خود را تامین کنند و سازمان مدیریت بحران پایتخت نیز هر دو هفته یکبار این موضوع را برای آنها یادآور می‌شود.


برنامه 5 ساله شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا


شهردار تهران با اشاره به برنامه پنج ساله برای مقابله با آلودگی هوا، عنوان کرد: هرسال با پرداخت 2هزار میلیارد تومان اعتبار به کاهش آلودگی هوا کمک خواهیم کرد و قول می‌دهیم در سال اول 22 درصد آلودگی هوا را کاهش دهیم. این برنامه در یک جدول مشخص و روشن است که 10 الی 14 پیشنهاد مختلف درخصوص وضعیت اتوبوس، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شده است. از آنجا که برنامه‌ریزی‌ها کمی است، دولت می‌تواند به شهرداری دراین‌باره اعتماد کامل داشته باشد.


وی با بیان اینکه برای این موضوع باید مجموعه‌ای از اقدامات انجام شود تا منابع تامین شوند، عنوان کرد: مثلا پیشنهاد کردیم 150 تا 200 تومان قیمت بنزین در شهر تهران افزایش پیدا کند که نتیجه 700میلیارد تومانی را در پی خواهد داشت. آن را نیز صرف کاهش آلودگی هوا خواهیم کرد.


ساخت شهرک اسکان موقت در بوستان ولایت


وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ساخت شهرک اسکان موقت در بوستان ولایت وجود دارد یا خیر، گفت: بوستان ولایت از آن لحاظ که وسط شهر واقع شده جای مناسبی برای ساخت شهرک اسکان موقت نیست و بنابراین پیشنهاد ما این است که زمین‌های پایین‌ مرقد امام‌خمینی‌(ره) که بخشی متعلق به شهرداری تهران است را برای ساخت این شهرک در نظر بگیریم. البته باید بودجه آن در‌سال 97 پیش‌بینی شود، وگرنه شهرداری با این امکانات توان تامین بودجه ندارد. البته هنوز طرح جامع بوستان ولایت تهیه نشده، اما در صورت دومنظوره شدن می‌تواند در هنگام بحران به یاری مدیریت شهری بیاید.


میزان خسارت ناآرامی روز گذشته در پایتخت


نجفی با بیان اینکه خسارات ناآرامی روز گذشته در پایتخت بسیار جزئی بوده، تصریح کرد: این خسارات در حدود آتش‌ زدن برخی از سطل‌های زباله، کندن نرده‌های برخی از خیابان‌ها و آسیب‌ رسیدن به دو الی سه دستگاه اتوبوس بوده، اما آنچه مهم است در حالت کلی این ناآرامی‌ها خوب نبوده و مردم باید هوشیار باشند.


توضیحات شهردار تهران درباره شکایت اخیرش از یکی از رسانه‌ها


وی درباره شکایت اخیرش از یکی از رسانه‌ها توضیح داد: ما موافق انتقاد از شهردار و برنامه‌هایش هستیم و می‌گوییم ما باید مورد انتقاد بی‌رحمانه اما درست قرار بگیریم، اما این انتقادها نباید با دروغ و روش‌های غیراخلاقی و اغماض‌های سیاسی همراه باشد و وظایف ما را در قبال بحران و خدمت‌رسانی به مردم به دروغ نسبت دهد. تاکنون بارها به بنده دروغ‌های زیادی را نسبت داده‌اند، اما شکایت نکردم. متاسفانه برخی از رسانه‌ها که ادعای مکتبی و اسلامی بودن دارند، دروغ‌هایی را به من نسبت دادند که اگر دستگاه قضا هم مانند ما به دروغ حساس باشد باید این مساله را رسیدگی کند و به اطلاع مردم برساند.


وعده اختصاص 1000 واگن مترو از سوی نوبخت


نجفی درباره وعده اختصاص 1000 واگن مترو به شهرداری پایتخت از سوی نوبخت گفت: 1000 وعده خوبان و یکی وفا نکرد، بارها از سوی دولت در این‌باره قولی داده شده اما ما چیزی ندیدیم. البته باید بگویم جناب نوبخت از دوستان خوب ما هستند و من امیدوارم مناقصه خرید واگن‌ها به زودی برگزار شود.


تهران باید دچار تحول شود


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر کارشناسی نبودن حذف فروش آرم طرح ترافیک گفت: بنده با فروش آرم طرح ترافیک مخالفم، چرا که در هیچ‌کجای دنیا این روش سابقه ندارد. پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و ممکن است در حین اجرا نیز مشکلاتی به وجود بیاید، اما مهم‌ترین مساله این است که تهران باید دچار تحول شود. طرحی که از دهه 50 اجرا می‌شود و کسی جرات تغییر آن را نداشته باید اصلاح شود. باید به علم و تجربه دیگران توجه کنیم. ممکن است در ابتدای راه مشکلاتی وجود داشته باشد، اما ما چهار سال فرصت داریم تا مرحله به مرحله این طرح را اجرا کنیم تا هماهنگی لازم به وجود بیاید. شاید برخی از اقدامات کارشناسی نباشد، اما در طول زمان آنها را مرتفع خواهیم کرد.


وی در پایان از حذف سهمیه‌بگیران آرم طرح ترافیک در طرح جدید خبر داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته