دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1396 - 13:05

10 رویداد مهم جهان در سال 2017 از نگاه یک رسانه چینی

خبرگزاری شینهوا براساس نگاه و جهت گیری خود و منافع ملی کشور چین مانند بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بزرگ دنیا، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2017، مهمترین رویدادهای سال را برگزیده است.
کد خبر : 247079

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ محمدرضا پارسا: خبرگزاری شینهوا ده رویداد مهم جهانی را در سال 2017 میلادی از دید خود انتخاب کرده است که در ادامه آنها را از نظر می‌گذرانید.


سخنرانی شی‌جین­‌پینگ رئیس جمهوری چین در ژنو



شی‌جین‌­پینگ رئیس جمهوری چین در تاریخ 18 ژانویه 2017 سخنرانی مهمی را در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو پیرامون همکاری با یکدیگر برای ساختن یک آینده مشترک بشری، انجام داد. این سخنرانی در واقع راه حلی چینی برای چالش‌های جهانی بود.


سخنرانی رئیس جمهور چین با استقبالی جهانی روبرو شد. طی سال‌های اخیر، نفوذ و کاریزمای بین‌المللی چین افزایش پیدا کرده است. چین و دستگاه دیپلماسی آن، نقشی سازنده در صلح و توسعه جهانی به عهده گرفته است.



خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس



دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 2 ژوئن (12 خرداد) اعلام کرد واشنگتن از توافق اقلیمی پاریس خارج می‌شود. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، این اقدام را بسیار ناامیده کننده و به زیان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ارتقای امنیت جهانی دانست. از زمان استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید، دولت آمریکا اقدام‌های بحث برانگیز بسیاری را انجام داده و تصمیم‌های نامناسبی گرفته است.


دولت آمریکا از یونسکو خارج شده و همچنین در پی آن است دیواری بزرگ در مرز آمریکا و مکزیک بسازد. تاکید ترامپ بر سیاست «اول آمریکا» به حمایت گرایی انجامیده است. بازتاب این سیاست را در تلاش آمریکا برای بازنگری مجدد در پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) می‌بینیم. خروج آمریکا از پیمان‌های گوناگون، در مجموع به زیان نظام همکاری‌های چندجانبه بین‌المللی است و چالش‌های جهانی را افزایش می‌دهد.



قطع روابط دیپلماتیک چند کشور عربی با قطر



عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز 5 ژوئن (15 خرداد) با ادعای حمایت قطر از تروریسم و بی توجهی به ترتیبات امنیت منطقه‌ای، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و تحریم هایی را علیه این کشور به اجرا گذاشتند. یکی از تقاضاهای اصلی عربستان سعودی و متحدانش، قطع روابط قطر با ایران است.


بحران دیپلماتیک قطر، در شورای همکاری خلیج فارس شکاف انداخته و اختلاف‌هایی جدی پدید آورده است. وضعیت امنیتی خاورمیانه به خاطر مسائلی چون: بحران سوریه، جنگ داخلی یمن، کشمکش میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، زورآزمانی آمریکا و روسیه در خاورمیانه و رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان، بسیار خطرناک شده است.


وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه و افزایش تنش در روابط واشنگتن- مسکو



دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 2 آگوست (11 مرداد) لایحه تحریم های روسیه را امضا کرد. به موجب این لایحه که پیشتر از سوی سنا و مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع تصویب شده بود، تحریم هایی علیه روسیه به ویژه در حوزه مالی، به اجرا گذاشته می شود.


مسکو با کاهش شمار دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه، به این تحریم‌ها پاسخ داد. از آن زمان، جنگ دیپلماتیک و رسانه‌ای میان دو طرف شدت گرفته است. در آمریکا تا کنون اتهام های بسیاری علیه روسیه به خاطر دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، مطرح شده است.رونوشت


آمریکا و روسیه پیرامون مسائل مهم بین المللی مانند: بحران اوکراین و سوریه هم به شدت با یکدیگر اختلاف دارند. کشمکش میان دو کشور همچنان ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد روابط واشنگتن و مسکو، به این زودی‌ها بهبود پیدا کند.



آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و بدتر شدن اوضاع امنیتی شبه جزیره کره



کره شمالی در تاریخ 3 سپتامبر (12 شهریور) با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 11 سپتامبر (20 شهریور) قطعنامه 2375 را که تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی اعمال می‌کند، تصویب کرد و خواستار حل مسالمت آمیز این بحران، از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی شد.


کره شمالی در سال 2017 میلادی، بارها قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را با آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود، نقض کرد. آمریکا و کره جنوبی هم به بهانه «مقابله با تهدیدهای کره شمالی» مجموعه‌ای از مانورهای نظامی مشترک را انجام داده‌اند.


آمریکا همچنین کره شمالی را یک دولت حامی تروریسم می داند و تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه این کشور اعمال کرده است. موضع گیری‌ها و اقدام‌های هر دو طرف، تنش‌ها را در شبه جزیره کره افزایش داده و نگرانی‌هایی را در میان کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی پدید آورده است.



رشد پوپولیسم و احزاب راست گرا در اروپا



انتخابات فدرال آلمان در تاریخ 24 سپتامبر (2 مهر) برگزار شد و اتحادیه محافظه کار تحت رهبری آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان توانست بیشترین کرسی‌ها را در بوندستاگ (پارلمان مرکزی آلمان فدرال) به دست بیاورد اما نسبت به انتخابات چهار سال قبل، ریزش آرای قابل توجهی داشت.


در این انتخابات، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) به گونه‌ای غیر منتظره، در جایگاه سوم قرار گرفت و به نخستین حزب پوپولیست راستگرایی تبدیل شد که پس از جنگ جهانی دوم به این سو به پارلمان وارد می‌شود.


تقسیم بندی‌های اجتماعی و دسته بندی‌های سیاسی در آلمان به خاطر مسائلی چون: بحران پناه‌جویان و بدتر شدن وضعیت اقتصادی، هر روز بیش از پیش، نمود پیدا می‌کند. مردم باور خود را به احزاب سنتی و اصلی، از دست داده‌اند.


در کشورهای هلند، فرانسه و اتریش هم اقبال مردم به سوی احزاب پوپولیست و راستگرا که سیاست‌هایی ضد اتحادیه اروپا و ضد مهاجرت دارند، بیشتر شده است. این امر پیامدهایی جدی برای اروپا به همراه خواهد داشت.



حادثه تروریستی لاس وگاس



طی یک تیراندازی کور به مردم حاضر در یک کنسرت فضای باز در لاس وگاس در تاریخ 1 اکتبر (9 مهر) 59 نفر کشته و 527 تن دیگر زخمی شدند. این رخداد تروریستی، مرگبارترین قتل عام در تاریخ مدرن آمریکا بود.


به باور عده‌ای از جامعه‌شناسان و روانشاسان، این حمله بازتاب بیماری‌های اجتماعی غرب از جمله: شیوع فرهنگ خشونت و افزایش شکاف طبقاتی بود. همچنین این رخداد تروریستی، بحث‌هایی را در زمینه لزوم نظارت بیشتر بر خرید و فروش سلاح، ایجاد کرد.


در سال 2017 میلادی، حدود 300 تیراندازی مرگبار در ایالات متحده رخ داد. در شماری از شهرهای اروپایی از جمله، منچستر، پاریس و بارسلونا هم حمله تروریستی صورت گرفت. به گزارش موسسه اقتصاد و صلح استرالیا، انتظار می‌رود تعداد قربانیان حمله‌های خشونت آمیز در ایالات متحده و همچنین کشورهای توسعه یافته اروپایی در سال 2017، به بالا ترین رقم طی 16 سال اخیر برسد.



بهبود اوضاع اقتصاد جهانی



صندوق بین‌المللی پول در تاریخ 10 اکتبر (18 مهر) پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی جهان در سال 2017 و 2018 میلادی، به 6/3 و 7/3 درصد افزایش داد. این میزان رشد به طور چشمگیری، بالاتر از رشد 2/3 درصدی سال 2016 میلادی است.


همچنین این میزان رشد، بالاترین رشد اقتصادی جهان طی یک دهه اخیر به شمار می‌رود. وضعیت اقتصادهای بزرگ جهانی با هماهنگی‌های به عمل آمده میان آنها، بهبود پیدا کرده و رشد اقتصادهای نوظهور هم بیشتر و متعادل‌تر شده است.


عملکرد اقتصادی چین همچنان بزرگترین منبع رشد اقتصادی جهانی است. با وجود این، خطرهایی چون: افزایش حمایت گرایی و مقابله با روند جهانی شدن در کشورهای توسعه یافته، همچنان اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.



برگزاری نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین و بازتاب‌های آن



نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین (CPC) بین روزهای 18 تا 24 اکتبر (26 مهر تا 2 آبان) با موفقیت برگزار شد و طی آن اندیشه‌های شی‌جی‌ن­پینگ - سوسیالیسم با خصوصیات چینی برای یک عصر جدید - در اساسنامه حزب کمونیست درج شد.


این کنگره توجه جامعه بین‌المللی را بسیار جلب کرد و بر این امر صحه گذاشت که عصر جدید چین، فرصتی جدید برای جهان است. همچنین این کنگره نشان داد که چین پرچم صلح، توسعه، همکاری و منافع متقابل را برافراشته و به دنبال شکل جدیدی از روابط بین الملل بر پایه احترام متقابل، عدالت و همکاری های برد- برد است.


شکست داعش در سوریه و عراق



نیروهای دولتی در سوریه و عراق در روز های 19 نوامبر (28 آبان) و 9 دسامبر (18 آذر) اعلام کردند که گروه تروریستی داعش را شکست داده‌اند. این گروه تروریستی، آخرین دژهای خود را در خاورمیانه از دست داده و جبهه ضد تروریسم، پیروزی بزرگی به دست آورده است.


با این حال، داعش کاملا نابود نشده است. با شکست در سوریه و عراق، فعالیت های این گروه تروریستی در شماری از کشورها مانند مصر و افغانستان بیشتر شده است و انتظار می‌رود دامنه اقدام‌های تروریستی آنها به کشورهای بیشتری در خاورمیانه، آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا گسترش پیدا کند. این گسترش و عدم تمرکز، مشکلی جدی برای جامعه جهانی در نبرد با تروریسم ایجاد می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته