طرح جدید ترافیک سال 97 اجرا خواهد شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شهرنوشت، محمد علی نجفی، شهردار تهران با اشاره به اهمیت نوسازی بافتهای فرسوده شهری، گفت: درخواست ما از دولت این است که شهرداریها را به عنوان محور نوسازی بافتهای فرسوده مد نظر قرار داده و امتیازات و امکانات را در اختیار شهرداریها قرار دهند همچنانکه ما خودمان را بخشی از دولت میدانیم.
به گفته نجفی شهرداریها خاکریز اول مدیریت کشور هستند بنابر این هر مشکلی وجود داشته باشد، شهرداریها باید در مقابل آن بایستند و هر رشد و موفقیتی حاصل شود، حتما شهرداریها در آن دخیل هستند.
وی خاطر نشان کرد: در لایحه بودجه عمومی سال 97 دولت پیش بینیهای خوبی کرده اما ارقام هنوز قطعی و مشخص نیست؛ به عنوان نمونه دولت درباره افزایش قیمت حاملهای انرژی رقمی را در نظر گرفته اما باید ببینیم آیا مجلس آن را تصویب میکند؟ همچنین مشخص نیست این رقم در کدام بخش از موضوعات حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و نوسازی بافتهای فرسوده توزیع شود.
راه حل آلودگی هوا
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره راه حل مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها، عنوان کرد: یکی از تفسیرهایی که در قانون بودجه پیشنهادی آمده آن است که منطقه LEZ در هر یک از شهرهای آلوده کشور تعریف میشود و خودروهای بدون معاینه فنی در این مناطق جریمه خواهند شد. البته ما دنبال جریمه کردن مردم نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم که مردم طبق قانون خودروهای خود را معاینه فنی کنند تا آلودگی هوا کاهش یابد.
نجفی همچنین با اشاره به موضوع برقی کردن موتور سیکتها، خودروها و توسعه حمل و نقل عمومی در بخش مترو و اتوبوس، ابراز کرد: در لایحه بودجه سال آینده هشت هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل کلانشهرها به عنوان اوراق مشارکت پیش بینی کردهاند که 50 درصد آن مربوط به حمل و نقل ریلی و مترو و 50 درصد نیز مربوط به سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.
وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برقی کردن موتور سیکلتها در تهران، گفت: هم اکنون کارخانههایی برای تولید باطری موتور سیکلتهای برقی اعلام آمادگی کردهاند که یکی از بزرگترین آنها، کارخانه وابسته به وزارت دفاع است که در تولید باطری سابقه دارد؛ تنها باید یک عزم به وجود بیاید و دولت برای برای اعطای وام بانکی با نرخ پائین و پرداختهای بلا عوض کمک کند.
شهردار تهران ادامه داد: افرادی که موتور سیکلتهای برقی را خریداری میکنند بضاعت مالی پائینی دارند و نمیتوانند قیمت 10 میلیون تومانی این موتور سیکلتها را به تنهایی تامین کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت باقی ماندن برخی موتور سیکلتهای برقی در گمرک به دلیل نبود زیر ساختها، عنوان کرد: اگر دولت اصل مساله در حد تامین حداقل 50 هزار موتور سکیلت برقی برای تهران قبول کند، ما نیز آمادگی داریم تا تمام امکانات شارژ این موتورها را فراهم کنیم؛ وقتی تیراژ بالا باشد، شهرداری در یک فاصله زمانی کوتاهی همه ایستگاههای شارژ این موتورها را ایجاد خواهد کرد اما هم اکنون تعداد موتورهای برقی خیلی کم است و شهرداری نمیتواند برای تعداد کمی از این موتورها، سرمایه گذاری کند.
طرح جدید ترافیک
نجفی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف آرم طرح ترافیک توضیح داد: ما گفتیم شیوه اجرای طرح ترافیک را تغییر میدهیم و حالت آرم فروشی برطرف میشود نه اینکه طرح ترافیک اجرا نمیشود؛ اتفاقا طرح ترافیک اجرا میشود و سخت گیریها هم بیشتر خواهد شد.
وی تاکید کرد: البته این طرح جدید باید در شورای حمل و نقل تهران، شورای شهر تهران و دولت تصویب شود و در صورت تایید هر سه مرکز، از 15 فروردین سال آینده آن را اجرایی میکنیم، در غیر این صورت مجبور هستیم طرح فعلی را ادامه دهیم.
انتهای پیام/