دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1396 - 13:08
رئیس دانشگاه علم و صنعت:

اندازه‌گیری مقاومت خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت در برابر زلزله نیاز به بودجه دارد

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: نگرانی و احساس خطر فقط در خصوص ساختمان‌های قدیمی دانشگاه‌های کشور است، چراکه خوابگاه‌ها و دانشکده‌هایی که اخیرا احداث شده‌اند، در برابر زمین لرزه‌های 6 تا 7 ریشتری هم مقاومت دارند.
کد خبر : 246763

دکتر محمدعلی برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره میزان مقاومت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: پاسخ پرسش شما به این راحتی نیست، بالاخره در بحث زلزله میزان مقاومت دانشکده‌ها، ساختمان‌ها و دیگر ادارات هم مهم هستند و نمی‌توان به سرعت مقاومت آن‌ها را اندازه گیری کرد.


وی در این خصوص اضافه کرد: بیش از 20 سال است که در کشورمان بحث مقاوم سازی مطرح شده است و هر ساله هم ارقامی در بودجه دانشگاه‌ها برای مقاوم‌سازی خوابگاه‌ها و دانشکده‌های در نظر گرفته می‌شود اما در انتهای سال هم میزان بودجه کاهش پیدا می‌کند.


هنوز رنگ بودجه 2 میلیاردی برای مقاوم سازی را ندیدم


رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: چند سال است که می‌خواهند 2 میلیارد تومان برای مقاوم سازی یکی از ساختمان‌های دانشگاه اعتبار تخصیص دهند، اما همچنان ما رنگ 2 میلیارد را ندیده‌ایم در حالی‌که ما درباره میزان مقاومت این ساختمان در برابر زلزله از تعدادی مشاور مشورت گرفتیم و آن‌ها هم تایید کردند که ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد.


به گفته وی، اندازه‌گیری مقاومت ساختمان‌ها و مقاوم سازی آن‌ها در برابر زمین لرزه نیاز به پول دارد ولی تا این لحظه دانشگاه علم و صنعت یک ریال هم بودجه دریافت نکرده است.


برخورداری با تاکید بر اینکه همه ساختمان‌های عمومی و دولتی در کشور نیاز به مقاوم‌سازی دارند، گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم فقط تعداد زیادی از مدارس کشور در برابر زلزله مقاوم‌سازی شده‌اند و بخش دیگری از آن‌ها نیز هنوز در مقابل زمین لزره مقاومت ندارند.


همه دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند


وی تصریح کرد: بسیاری از ساختمان‌های دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علم وصنعت نیاز به مقاوم سازی دارند اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار و بودجه هنوز مقاوم‌سازی صورت نگرفته است. ولی خوشبختانه تعداد زیادی از ساختمان‌ها و خوابگاه‌ دانشجویان تازه احداث شده‌اند و جای نگرانی وجود ندارد یعنی ممکن است در وقوع زمین لرزه دچار آسیب شوند اما تخریب نخواهند شد.


رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: تعدادی از خوابگاه‌های ما استیجاری هستند و من دستور بررسی آن‌ها را داده‌ام. اگر متخصصان و کارشناسان اعلام کنند که خوابگاه‌های استیجاری دچار مشکل هستند باید مکان آن‌ها را تغییر دهیم.


برخورداری افزود: رشته تحصیلی من مهندسی عمران و زلزله است، ساختمان‌هایی که ما از آن‌ها صحبت می‌کنیم باید در برابر زمین لرزه 6 یا 7 ریشتری هم مقاومت داشته باشند تا آوار بر سر دانشجویان و مردم فرود نیاید.


وی تاکید کرد: نگرانی و احساس خطر ما فقط در خصوص ساختمان‌های قدیمی دانشگاه‌های کشور است، چراکه خوابگاه‌ها و دانشکده‌هایی که جدیدا احداث شده‌اند و دارای ستون یا اسکلت فلزی یا بتنی هستند در برابر زمین لرزه‌های 6 تا 7 ریشتری هم مقاومت دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته