دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1396 - 09:57
یک کارشناس جامعه‌شناسی:

معتادان را به اجبارترک ندهید

یک کارشناس جامعه‌شناسی با بیان اینکه اجبار معتادان به ترک بار اقتصادی، روحی و روانی بسیاری را بر دوش جامعه و خانواده می‌گذارد، گفت: اطرافیان فرد معتاد باید تلاش کنند با مشاوره، وی را به ترک سوق دهند تا نتیجه حاصل از آن ماندگار باشد.
کد خبر : 246686

مریم السادات ظهوریان، کارشناس جامعه‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص نقش فرد معتاد برای مقبول شدن توسط خانواده و جامعه پس از ترک اعتیاد، اظهار کرد: امروزه اعتیاد تحت عنوان «بیماری» تلقی می‌شود، بنابراین فرد درگیر با اعتیاد باید تحت درمان قرار بگیرد. از آنجایی که خود فرد به صورت خواسته یا ناخواسته در ابتلای خود به اعتیاد نقش داشته بنابراین نمی‌توان نقش فرد معتاد را در ترک مواد مخدر منکر شد.


وی افزود: تجربه نشان داده افرادی به به اجبار خانواده و یا دیگران مصرف مواد مخدر را ترک می‌کنند پس از مدتی مجدد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند اما افرادی که خودخواسته نسبت به ترک اقدام می‌کنند کم‌تر در معرض مصرف مجدد مواد مخدر قرار دارند.


ظهوریان با توجه به افرادی که پس از ترک تحت حمایت خانواده قرار نمی‌گیرند، یادآور شد: همسر، فرزندان، جامعه و ... نیز حق دارند بنابراین نمی‌توان به اجبار آنها را وادار به پذیریش فرد معتاد پس از ترک کرد. اگر فرد معتاد خود خواسته برای ترک اقدام کند خانواده، فرزند و جامعه باید حمایت‌های خود را از فردی که مجدد به زندگی بازگشته افزایش دهند اما اگر فرد معتاد به اجبار دیگران نسبت به ترک اقدام کرده باشد هیچ‌گونه اجباری برای اطرافیان و جامعه وجود ندارد زیرا امکان گرایش مجدد به مصرف مواد مخدر وجود دارد و متاسفانه بازگشت فرد به وضعیت قبل بار اقتصادی، روحی، روانی و ... فراوانی را بر دوش خانواده و جامعه می‌گذارد.


این کارشناس جامعه‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که به اجبار ترک کرده‌اند باید در جامعه رها شوند، گفت: خیر، اما خانواده و فرزندان نیز حقوقی دارند که نمی‌تواند به اجبار آنها از حقوفشان محروم کرد. برای مثال یک فرزند نمی‌تواند بار روحی، روانی و اقتصادی یک پدر معتاد را تحمل کند و ما نیز نباید وی را به تحمل این وضعیت اجبار کنیم.


وی یادآور شد: اطرافیان یک فرد معتاد نباید وی را اجبار به ترک کنند بلکه باید با ارائه راهکاری مناسب و مشاوره‌ فرد معتاد را متوجه آسیب‌های اعتیاد کنند تا فرد به صورت خودخواسته نسبت به ترک اقدام کند و روی تصمیم خود پافشاری کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته