۳۰ میلیون تومان گرانتر از حد بازار!
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان جزو دستگاههایی به شمار میآیند که وظیفه نظارت بر قیمتها را بر عهده داشتند و باید نسبت به هر گونه افزایش نامتعارف قیمت در تمامی حوزهها با قاطعیت برخورد کرده و باید علت افزایش غیر عادی قیمت خودروهای وارداتی گزارش مشخصی را به مردم ارائه دهند.
بر اساس این گزارش، جدول زیر مشخصات برخی خوردوهای وارداتی است. تحلیل و بررسی هزینههای تمامشده برای ترخیص یک دستگاه تالیسمان، گویای آن است که اختلاف قیمت قابل توجهی میان سود منطقی و قیمتتمامشده برای مصرفکننده نهایی ایجاد شدهاست. در ادامه قیمت یکی از خوردوهای پر طرفدار وارداتی را با توجه به هزینههایی از قبیل حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و ارزش بین المللی خودرو مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ارزش هر دستگاه تالیسمان ۱۸,۵۰۰ یورو ذکر شده که با احتساب ۵۰۰۰ تومان برای هر یورو برابر ۹۲ میلیون تومان است که با احتساب تعرفه وارداتی ۴۰ درصد برای خوردوهای زیر ۲۰۰۰ سی سی تنها ۳۶ میلیون تومان باید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شود.
این در حالی است که مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی و احتساب عوارض دیگر چون مالیات علی الحساب، عوارض هلال احمر، هزینه شمارهگذاری، بیمه، سود مشارکت و ... همانطور که در انتهای جدول زیر ذکر شده، هزینه نهایی ترخیص خودرو قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان خواهد بود.
تا این مرحله هزینه ترخیص هر دستگاه خودرو تالیسمان با احتساب ارزش ۹۰ میلیون تومانی، حدود ۱۶۰ میلیون تومان است. از سوی دیگر اگر سود ۵ درصد برای فروش هر دستگاه خودرو در نظر گرفته شود رقم نهایی فروش خودرو باید در حدود ۱۸۰ میلیون تومان باشد. اگر فرض کنیم به هر ترتیب نوسانات بازار هزینه ۲۰ میلیون تومانی را به هر واردکننده اعمال کرده، حداکثر قیمت قابل قبول حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار نزدیک به ۲۳۰ میلیون تومان است.
اختلاف قیمت ۳۰ میلیون تومانی در بازار و تحمیل آن به مردم شرایط غیرقابل قبولی را در بازار ایجاد کرده است که لازم است دستگاه های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و سایر سازمان های زیر مجموعه دولت در این خصوص گزارش مشخص را در خصوص افزایش قیمتهای تحمیلی به مردم ارائه کنند.
انتهای پیام/