دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح در آیین افتتاحیه تماشاخانه سرو مطرح کرد:

پشتیبانی از تولیدات به موازات توسعه زیرساخت‌ها/ راه‌اندازی مجموعه فرهنگی روایت فتح در میدان فردوسی

آیین افتتاحیه تماشاخانه سرو با حضور مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان برگزار شد
کد خبر : 246291

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، احسان محمد حسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح اظهار کرد: این روزها همه ما به خبرهای خوش نیاز داریم و تن رنجور بچه‌های محله فرهنگ و هنر انقلاب خسته است چراکه هر کس که از راه می‌رسد با خبرهای منفی و اینکه ویرانه‌ای تحویل گرفته و همچنین شعارها و سخنرانی‌ها سعی می‌کند صرفا دوره مسئولیتشان را بگذرانند.


هنرمندان دیگر حوصله سمینار و همایش ندارند


وی در سخنانش اظهار کرد: می‌دانیم هنرمندان دیگر حوصله سمینار و همایش ندارند و حوزه فرهنگ و هنر به تولیدات ناب و فاخر و آثار ارزشمند نیاز دارد. در حقیقت هنرمندان همه رشته‌ها می‌خواهند کار کنند و اثر هنری خلق کنند بنابراین اگر بتوانیم کمکی کنیم، موثر باشیم و انرژی خود را در راهی خرج کنیم که پیشکسوتان و جوانان با خلق آثار هنری به روح و فکر خسته مردم کمک کنند، موفق هستیم. بهتر است اگر احساس کردیم کاری از دستمان ساخته نیست خودمان محترمانه از مقام خود خداحافظی کنیم و صندلی را برای کسانی خالی کنیم که می‌توانند کاری انجام دهند.


محمدحسنی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که با ورود به مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح دو سال مهلت خواسته تا در زمینه فرهنگ و هنر اقدامات قابل توجهی انجام دهد.


وی یادآور شد: اگر چوب لای چرخ نرود و اگر بگذارند، می‌توانیم نزدیک به بیست سال عقب‌افتادگی روایت فتح را با کمک و تولیدات هنرمندان جبران کنیم.


وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که اگر ما را از شتاب نیندازند و بتوانیم پشتیبانی‌های لازم را جذب کنیم اتفاقات خوبی طی این دو سال روی خواهد داد.


مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن اشاره به وضعیت نامساعد اقتصادی کشور در سال 1397 اعلام کرد: سال دیگر که چهلمین سال انقلاب است، وضعیت بودجه چندان امیدوارکننده‌ای نخواهیم داشت و در این باره هم امروز پچ‌پچه‌ها و نجواهای زیادی در مجلس به گوش می‌رسید. وضعیت بودجه در سال آینده بسیار خرابتر از امسال است بنابراین سال سختی پیش رو داریم و می‌دانیم که چنین در شرایطی هم اولویت دولتمردان، حوزه فرهنگ و هنر نخواهد بود و بیشتر از توجه به روح و فکر مردم سنگ، سیمان، آهن و چوب همیشه اولویت بوده است.


وی عنوان کرد: ما مسئولیت مدیریت بنیاد روایت فتح را در شرایطی تحویل گرفتیم که هم بدهی‌های زیادی داشت و هم جشنواره‌های زیادی برگزار می‌کند، ضمن اینکه ما هم می‌خواهیم تولیدات زیادی داشته باشیم.


راه‌اندازی مجموعه فرهنگی روایت فتح در میدان فردوسی


وی در بخش دیگری از سخنانش از راه‌اندازی مجموعه پردیس مجموعه فرهنگی روایت فتح طی 2 سال آینده در میدان فردوسی خبر داد و افزود: این مجموعه دارای 8 سالن سینمایی، 2 سالن بلک باکس و سالن تئاتر و نگارخانه‌ها و فروشگاه‌های مورد نیاز خواهد بود. ما در شرایطی که همه نهادها اوضاع اقتصادی خوبی ندارند، تلاش می‌کنیم تا دو سال دیگر این خبر خوب را به بچه‌های محله فرهنگ و هنر اعلام کنیم.


پشتیبانی از تولیدات به موازات توسعه زیرساخت‌ها


محمد حسنی ادامه داد: البته من همواره به دوستان یادآوری می‌کنم که نباید به ساخت و ساز بناها تمرکز کنیم چراکه بسیاری از سالن‌های توسط نهادها ساخته شده و در حال خاک خوردن هستند و پولی برای اجرای تئاتر در آنها وجود ندارد یا پردیس‌هایی ساخته شده که فیلم خوب برایش تولید نشده است که این موارد صرفا به مثابه میدان دادن برای ارائه آثار زرد است، بنابراین لازم است تا تلاش کنیم و به موازات توسعه زیرساخت‌ها و سالن‌ها از تولیدات خوب نیز حمایت و پشتیبانی جدی داشته باشیم.


سال آینده، سال سختی خواهد بود


وی افزود: در سال آینده که سال سختی برای حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود نیز تلاش می‌کنیم به بچه‌های این حوزه چندان سخت نگذرد و با تولید پشت تولید بتوانیم پرچم فرهنگ و هنر ناب انقلاب اسلامی را بالا ببریم و در مقابل پدران و مادران شهدا سرمان را بالا بگیریم.


وی از این‌که تماشاخانه سرو با اجرای دانشجویی و خاص بتواند همواره گرم و پرتماشاگر و محکم به کار خود ادامه دهد اظهار امیدواری کرد.


مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز در این مراسم گفت: زمانی که تماشاخانه سرو ایجاد شد، شاهد این بودیم که بسیاری از نمایش‌های خوب با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به صحنه رفتند و فرصت بیشتری برای اجرای عمومی پیدا کردند. ما در طول دوسال نمایش‌هایی را شاهد بودیم که به خوبی عرضه و دیده شدند که اگر در این میان تاثیر راه‌ندازی تماشاخانه سرو را با دقت بررسی کنیم متوجه می‌شویم که با تغییر شکل دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر که ورودی آثار بخش مرورش از اجراهای سالیانه بود، تعداد بسیار زیادی از آثار با مضامین انقلاب از مسیر اجرا در تماشاخانه سرو و تعدادی از تماشاخانه‌های عبور کردند که این امر حاصل سیاست گذاری خوب مدیران بنیاد روایت فتح بود.



وی ضمن اشاره به روند طولانی مدت ساخت و جابجایی سالن‌های نمایشی تاکید کرد: در آغاز امر که گفته شد قرار است تماشاخانه سرو به مکان دیگری انتقال پیدا کند بسیار نگران بودم و با توجه به تجربیاتی که از دستگاه‌های مختلف دیدم چندان به این امر در بازه زمانی کوتاه امیدوار نبودم اما زمانی که از من برای افتتاحیه تماشاخانه سرو در مکانی دیگر آن هم با موقعیت و امکانات سخت‌افزاریی بهتر، دعوت شد، بسیار انرژی گرفتم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم.


وی افزود: مدیریت جدید بنیاد فرهنگی روایت فتح و مدیر گروه نمایش آن با مدیریت نصیربیگی با راه‌اندازی این سالن نمونه‌ای را ارائه کردند که اتفاق خوبی در رشد تئاتر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است زیرا راه‌اندازی سالن هم به سرعت انجام شد و هم با کیفیت و امکانات فنی بهتری نسبت به سالن قبل پیش رفت. این رویداد بسیار امیدوارکننده است و من مطمئن هستم آثار خوبی در تماشاخانه خواهد رفت.


شفیعی تصریح کرد: امیدوار هستم که دوستان تجربیات خوبی را که در تولیدات فیلم و سینما داشته‌اند، با نگاه حرفه‌ای‌تر وارد حوزه تولید و اجرا کنند و شاهد اتفاقات و تولیدات حرفه‌ای تئاتر باشیم.


مدیران برنامه یکساله برای اجراهای تماشاخانه اعلام کنند


وی در بخش پایانی سخنانش درخواست کرد: از نصیربیگی و مدیران این مجموعه می‌خواهم تا تلاش کنند و برنامه شش ماهه و یکساله برای اجراهای تماشاخانه اعلام کنند. با توجه به ورود گروه‌های حرفه‌ای به حوزه تولید و اجرای آثار دفاع مقدس و انقلابی امیدوار هستم که تماشاخانه سرو گروه‌های بیشتری را به تولید این آثار که متناسب با نیاز جامعه و متناسب با نیاز مخاطب امروز است، جذب کند.


در بخش دیگری از این مراسم امیر نصیربیگی مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت گفت:امیدوار هستم تماشاخانه سرو در راستای توسعه و تحقق عدالت فرهنگی که یکی از بخش‌هایش توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اماکن فرهنگی هنری و بویژه ساخت سالن‌های تئاتری و تماشاخانه‌خانه‌های مستقل است، بتواند از گروه‌های هنری حمایت‌های لازم را داشته باشد و رسالت خود را به درستی ایفا کند.



حمایت از هنرمندان جوان


وی افزود: امیدورام تماشاخانه سرو ضمن نقش‌آفرینی موثر، هم‌ردیف با توسعه زیرساختی و گسترش اماکن اجرا بتواند به حوزه نرم‌افزاری و محتوایی هم توجه ویژه داشته باشد. همچنین امیدوار هستم بتوانیم در روزها و سال‌های آینده اجراهای خوبی از هنرمندان فهیم و جوان تئاتری در کنار پیشکسوتان را شاهد باشیم.


وی گفت: امیدوار هستم ظرفیت تماشاخانه سرو، ظرفیتی در کنار مجموعه دانشجویی و برای حمایت از کارهای دانشجویی که سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند باشد چراکه آینده کشور را در حوزه تئاتر همین تحصیل کردگان تئاتری رقم خواهند زد.


در پایان این مراسم پوستر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت که از 4 تا 9 آذرماه 1397 برگزار می‌شود رونمایی شد.



کریم اکبری مبارکه، نصراله قادری، محمد دشت گلی، سیاوش طهمورث از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب