دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برزین ضرغامی اعلام کرد:

بودجه نمایشگاه قرآن کریم فقط سه‌و‌نیم‌ میلیون تومان است

نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، صبح امروز، دوشنبه یکم تیر ماه با حضور برزین ضرغامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
کد خبر : 24612

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، برزین ضرغامی در ابتدای نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن اعلام برگزاری این نمایشگاه از چهارشنبه هفتم رمضان تا 27 رمضان (3 تا 23 تیرماه) از ساعت 19 تا 24 هر شب، گفت: «سال قبل نمایشگاه در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد که به دلیل کمبود فضای مسقف و سالنی، برخی از بخش‌ها در فضای باز استقرار داشتند اما امسال به توجه به اینکه باغ کتاب نیز به مجموعه فرهنگی عباس‌آباد اضافه شده، نمایشگاه قرآن مشترکا در باغ موزه دفاع مقدس و باغ‌ کتاب برگزار می‌شود.»


وی با بیان این مطلب که باغ کتاب بیش از 8 هزارمتر مربع در دو طبقه فضا دارد و بخش‌هایی که نیاز به فضای مسقف دارند در این بخش مستقر می‌شوند،‌ افزود: «ما همچون سال گذشته در برگزاری نمایشگاه با شهرداری مشارکت داریم. در این راستا طی جلسات برگزار شده با پلیس راهور قرار شده مسیر‌های منتهی به نمایشگاه به لحاظ ترافیکی برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی‌تر باشد. همچنین از 4 منطقه جغرافیایی در تهران ایستگاه‌های اتوبوسی تعبیه شده که تردد را تسهیل می‌کند.»


ضرغامی ادامه داد: «در اطراف نمایشگاه نیز حدفاصل پارکینگ‌ها و فضای نمایشگاه، خودروهای ون به رفت و آمد بازدیدکنندگان کمک می‌کند. در خصوص خط یک مترو نیز اگرچه امکان افزایش ساعت کار قطارها بعد از ساعت 23 میسر نیست، قرار شده فاصله حرکتی قطارها کم شود.»


حضور 80 موسسه حوزوی


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در توضیح بخش‌های مختلف بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم توضیح داد: «در بخش حوزوی که فعالیت‌های حوزه علمیه را شامل می‌شود، مجموعا 80 موسسه حوزوی شرکت دارند که بیشتر از سال گذشته است. رونمایی از آثار قرآنی، تجلیل از خادمان قرآن، شب‌شعر، معرفی مفسران بزرگ و همچنین حضور 70 مشاور برای پاسخ به شبهات بازدیدکنندگان راجع به امور قرآنی از برنامه‌های این بخش به شمار می‌آید.»


وی گفت: « بخش نهادها و سازمان‌ها نیز با توجه به این که سیاست دولت، واگذاری امور به تشکل‌ها و صنوف است، از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل سعی کردیم این بخش را تقویت کنیم و کارها را به متولیان تشکل‌ها بسپاریم که مطابق با اقدامات صورت گرفته بیش از 45 نهاد و سازمان قرانی برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام و جانمایی شده‌اند.»








114 اثر هنری از 114 هنرمند پیشکسوت در رشته‌های مختلف هنری در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود. برگزاری مسابقات هنری نیز بخش دیگری از نمایشگاه قرآن امسال است.

دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همچنین درباره بخش هنری نمایشگاه اظهار داشت: «سال قبل این بخش آن طور که باید نتوانست جوابگوی علاقه و نیاز بازدیدکنندگان باشد، اما از انجایی که این بخش یکی از بخش‌های مورد علاقه مردم در سنوات قبل بوده، امسال سعی کردیم آن را به مراتب پربارتر از گذشته برگزار کنیم.»


وی افزود: «از برنامه‌هایی که برای بخش هنری تدارک دیده شده، می‌توان به ارائه 114 اثر هنری از 114 هنرمند پیشکسوت در رشته‌های مختلف هنری، برگزاری مسابقات که دبیری بخش‌های مختلف آن به هنرمندان سپرده شده و بیش از 3 هزار اثر ارسالی توسط آن‌ها داوری شده است، برگزاری بیش از 30 کارگروه هنری توسط دانشجویان و به همت شهرداری و برپایی بخش خیمه سینما که به فیلم‌های قرآنی و دینی ساخته شده در سال‌های اخیر می‌پردازد، اشاره کرد.»


رونمایی فیلم «رستاخیز» در خیمه سینما


ضرغامی همچنین از رونمایی فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش در خیمه سینما خبر داد و گفت: «در کنار برگزاری نمایشگاه‌های عکس‌های سینمایی،‌رونمایی فیلم رستاخیز که قرار است بعد از عید فطر اکران عمومی داشته باشد، روز 24 رمضان در خیمه سینمای نمایشگاه قرآن رونمایی و اکران می‌شود.»


وی ضمن اشاره به فعالیت‌های میراثی و به نمایش گذاشتن نسخ خطی قرآنی، درباره فعالیت‌های مکتوب نمایشگاه اظهار داشت: «فعالیت‌های مکتوب نمایشگاه در چند محور خواهد بود که عبارتند از معرفی و ارائه کتاب‌های قرآنی برگزیده در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مولفان،‌مترجمان و مفسران قرآنی.»


دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره بخش فعالیت‌های دانشگاهی و موسسات آموزش‌عالی نیز گفت: «دراین بخش که اداره آن به سازمان فعالیت‌ةای قرآنی جهاد دانشگاهی سپرده شده از کانون‌های قرانی تقدیر می‌شود. همچنین فناوری‌های نوین قرآنی و برگزاری نشست‌های گپ و گفت از دیگر برنامه‌های این بخش به شمار می‌آید.»


بخش کودک و نوجوان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شده است


وی ادامه داد: «بخش کودک و نوجوان نیز که با توجه به حجم فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به این کانون سپرده شده فعالیت‌هایی مانند آموزش، مسابقه، ‌هنری و... را در مسیر انس بیشتر کودکان و نوجوانان با قرآن ارائه می‌شود. البته مشارکت‌هایی نیز با وزارت آموزش و پرورش که متولی آموزش عمومی قرآن در کشور است صورت گرفته و قرار است گزیده‌ای از فعالیت‌های قرآنی که در مدارس انجام می‌شود، در نمایشگاه نیز عرضه شوند.»








آثار هنری از 12 کشور جهان در نمایشگاه بیست و سوم ارائه می‌شود. همچنین در بخش پژوهش هم 20 مهمان قرآن‌پژوه خارجی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

ضرغامی ضمن بیان این مطلب که در بخش عفاف و حجاب، برگزیده‌های جشنواره‌های مد و لباس در حوزه عفاف و حجاب در نمایشگاه امسال ارائه می‌شوند، گفت: «امسال دومین همایش عفاف و حجاب در نمایشگاه برگزار می‌شود. همچنین در بهش رسانه‌های دیجیتال نیز فعالیت‌های محتوایی و آثار تهیه شده در حوزه اپلیکیشن‌ها و ... برای فروش ارائه خواهند شد.»


وی درباره بخش بین‌الملل نیز خاطر نشان کرد: «آثار هنری از 12 کشور جهان در نمایشگاه بیست و سوم ارائه می‌شود. همچنین در بخش پژوهش هم 20 مهمان قرآن‌پژوه خارجی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. این بخش یک روز قبل از نیمه ماه افتتاح و یک هفته ادامه خواهد داشت.»


دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره افت بازدیدها در نمایشگاه گذشته خاطر نشان کرد: «سال قبل مکان نمایشگاه تغییر کرد و به هر حال این مساله روی میزان بازدیدها تاثیر داشت. اما امسال با توجه به اینکه مکان برگزاری برای بازدیدکنندگان شناخته شده‌تر است و با تبلیغاتی که انجام شده، پیشبینی می‌شود در این دوره استقبال از نمایشگاه بیشتر باشد.»


وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره قرآن‌هایی که در نمایشگاه‌های هر سال برای فروش ارائه می‌شوند گفت: «سازمان دارالقرآن در دوره‌های قبلی اعلام کرده بود برخی از قرآن‌هایی که در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شوند، فاقد مجوز این سازمان هستند. به همین خاطر ما از مسوولان این سازمان خواسته‌ایم تا بر روند ارائه قرآن‌ها در نمایشگاه امسال نظارت داشته باشند.»


ضرغامی ضمن بیان این مطلب که سعی شده سایر محصولات نیز با موضوعات قرآنی در ارتباط باشند، در پاسخ به سوالی دیگر درباره بودجه نمایشگاه امسال توضیح داد: «بودجه‌ای که از طرف ارشاد برای نمایشگاه امسال درنظر گرفته شده،‌3 و نیم میلیارد تومان است؛ یعنی نصف بودجه سال قبل و یک سوم دوره‌های قبل‌تر.»


وی افزود: «سال گذشته این تصور وجود داشت که شهرداری از نمایشگاه حمایت مالی می‌کند در صورتی که اینطور نیست. شهرداری از نمایشگاه پشتیبانی می‌کند و برای محل برگزاری و برخی خدمات محیطی در نمایشگاه، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته