دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1396 - 11:18

تلاش روسیه برای میانجی‌گری در تنش شدیدمیان کره‌شمالی و آمریکا

مسکو از کاخ سفید خواست برای گفت‌‌وگو با کره‌شمالی آماده شود و از به کارگیری ادبیات تهاجمی پرهیز کند.
کد خبر : 245989

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از یورنیوز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون در گفت‌وگوی تلفنی خود با محوریت کره‌شمالی بر سر ضرورت گشایش گفت‌وگوها در خصوص برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ به توافق رسیدند.


مسکو از کاخ سفید خواست که برای گفت‌وگو با کره شمالی آماده شود و از به کارگیری ادبیات تهاجمی علیه پیونگ‌یانگ پرهیز کند.


در گفت‌وگوی تلفنی میان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، مقرر شد که ضرورت عبور از زبان تحریم و گشایش فرایند گفت‌وگوها در سریع‌ترین زمان ممکن مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گیرد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود با اشاره به اینکه تماس تلفنی از جانب واشنگتن برقرار شده بود، تصریح کرد که آقای لاوروف بار دیگر با انتقاد از ادبیات تهاجمی واشنگتن در قبال بحران کره شمالی و افزایش تحرکات نظامی در منطقه، این رویکرد و اقدامات مشابه را غیر قابل قبول و سبب تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره توصیف کرد.


این درحالیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه (22 دسامبر 2017) با حمایت چین که متحد کره شمالی است، نهمین دور تحریم‌های بین‌المللی بر ضد پیونگ‌یانگ را در قالب قطعنامه‌ای به تصویب رساند. به موجب این قطعنامه پیونگ یانگ تحت تحریم‌هایی جدید از جمله محدودیت در واردات نفت قرار می‌گیرد.


کره شمالی در واکنش به تصویب این قطعنامه ضمن تهدید کشورهایی که به آن رای داده‌اند، اعمال تحریم‌های جدید را اقدامی جنگ‌طلبانه با هدف محاصره کامل اقتصادی این کشور قلمداد کرده است.


روسیه ضمن هشدار نسبت به خطر بالاگرفتن این بحران تا جایی که ممکن است دیگر کنترل نشود، خواهان گشایش گفت‌وگوها میان کره‌شمالی و واشنگتن شده است. مسکو همچنین برگزاری مانوورهای مشترک میان آمریکا و کره جنوبی را مورد انتقاد قرار داده و آنرا عاملی تحریک‌آمیز برای پیونگ‌یانگ تلقی کرده است.


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده در صورت حمله به خاک کشورش، کره شمالی را با خاک یکسان خواهد کرد. این در حالیست که پیونگ‌یانگ اعلام کرده که جامعه بین‌الملل باید این کشور را به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت بشناسد.


درخواست لاوروف از همتای آمریکایی خود برای گذر از مرحله تحریم و آغاز گفت‌وگوها با پیونگ یانگ در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن روز سه‌شنبه (26 دسامبر 2017) اعلام کرد دو تن از مسئولان بلند پایه کره شمالی را در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک این کشور مورد تحریم قرار داده است.


استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که این تحریم‌ها که با هدف منزوی کردن هرچه بیشتر کره شمالی و پاک‌سازی کامل شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای صورت گرفته است، دو تن از مسئولان ارشد برنامه تسلیحات موشکی این کشور به نام های «کیم جونگ سیک» و «ری پیونگ چول» را شامل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته