دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1394 - 13:44
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

عفونت‌های نسج نرم و پوست شایع‌ترین دلیل مراجعه معتادان به بیمارستان

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، عنوان کرد: شایع‌ترین علت مراجعه معتادان تزریقی به بیمارستان ابتلا به علت عفونت‌های نسج نرم و پوست است که عمدتا به صورت سلولیت، آبسه زیر پوستی، عفونت استخوان و آبسه‌های عمقی نسج نرم بروز می‌یابد.
کد خبر : 24555

دکتر مسعود مردانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره شایع‌ترین بیماری‌های عفونی منتقله از طریق تزریق مشترک بین معتادان تزریقی، گفت: معتادان مواد مخدر تزریقی به دنبال استفاده نامناسب از مواد افیونی و تزریق‌های غیر استریل در معرض بروز عفونت‌های مختلفی از قبیل هپاتیتC، هپاتیت HIV ،B، سیلیس، مالاریا و... قرار می‌گیرند.


به گفته وی مطالعاتی که در دنیا و کشور ما انجام شده است، نشان می‌دهد شایع‌ترین علت مراجعه معتادان تزریقی به بیمارستان ابتلا به علت عفونت‌های نسج نرم و پوست است که عمدتا به صورت سلولیت، آبسه زیر پوستی، عفونت استخوان و آبسه‌های عمقی نسج نرم بروز می‌یابد که در موارد شدید بیمار نیاز به بستری در بیمارستان، تجویز آنتی بیوتیک وریدی و عمل جراحی دارد.


این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، افزود: ایدز مهم‌ترین بیماری منتقله در بین معتادان تزریقی است. آمارها نشان می‌دهد تزریق مشترک در معتادان همچنان شایع‌ترین علت شیوع ایدز در کشور است. علاوه بر ایدز بیماری‌های دیگری مانند هپاتیت C و B نیز به دلیل تزریق مشترک در بین معتادان شایع است به همین دلیل وقتی این دسته از افراد به کلینیک‌های درمانی مراجعه می‌کنند پزشکان باید آنها را به لحاظ این سه نوع بیماری مورد بررسی قرار دهند زیرا برای مثال اگر فردی به HIV مثبت مبتلا باشد و تشخیص داده نشود به راحتی می‌تواند با تزریق مشترک این بیماری را به سایر افراد منتقل کند.








در سال 84 ما متوجه شدیم در یکی از زندان‌های استان‌های مرکزی شماری از معتادان دچار HIV شدند که بررسی‌ها نشان داد یک فرد در این زندان به این بیماری مبتلا بوده و به دلیل تزریق مشترک این بیماری را به سایر افراد منتقل کرده است، که متاسفانه حتی مشخص شد در برخی موارد یک سرنگ به دفعات 8 تا 9 بار مورد مصرف افراد مختلف قرار می‌گرفته است

وی در ادامه تصریح کرد: در سال 84 ما متوجه شدیم در یکی از زندان‌های استان‌های مرکزی شماری از معتادان دچار HIV شدند که بررسی‌ها نشان داد یک فرد در این زندان به این بیماری مبتلا بوده و به دلیل تزریق مشترک این بیماری را به سایر افراد منتقل کرده است، که متاسفانه حتی مشخص شد در برخی موارد یک سرنگ به دفعات 8 تا 9 بار مورد مصرف افراد مختلف قرار می‌گرفته است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: این موضوع منجر شد تا سیستم «کاهش آسیب» در کشور راه اندازی شود و بر اساس آن کارشناسان در زندان‌ها حضور یافتند تا به زندانیان در ابتدا خطرات ناشی از اعتیاد را آموزش دهند و آنها را تشویق به ترک کنند ولی اگر فردی اصرار به ادامه اعتیاد داشت با در دسترس قرار دادن سرنگ استریل یکبار مصرف از شیوع بیماری‌های عفونی پیشگیری کنند.


مردانی با بیان اینکه هپاتیت C بسیار سریع‌تر از هپاتیت B و HIV بین معتادان تزریقی منتقل می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از معتادان مبتلا به HIV که تزریق مشترک دارند همزمان به هپاتیت C نیز مبتلا می‌شوند که برای پیشگیری از این معضل توصیه می‌شود معتادانی که به تداوم اعتیاد خود اصرار دارند به مراکز مشاوره معرفی شوند .


وی اضافه کرد: زمانی که معتادان به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند اعتیاد خوراکی جایگزین اعتیاد تزریقی آنها می‌شود و برای آنها متادون درمانی آغاز می‌شود. متادون که در ابتدا در دسترس آنها قرار می‌گیرد دوز بالایی دارد که به مروز زمان از دوز آن کاسته می‌شود که به این ترتیب بسیاری از معتادان قادر به ترک مواد مخدر می شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته