دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1396 - 15:24
در راستای تفاهم‌نامه آموزش و پرورش و سازمان سما صورت می‌گیرد؛

روسای ادارت آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها در راه بازدید از مراکز آموزشی سما

نخستین کارگروه مشترک مدیران آموزش و پرورش و سازمان سما در راستای بررسی مفاد و راهکارهای اجرایی تفاهم‌نامه منعقده میان آموزش و پرورش و سازمان سما با حضور دکتر زرهانی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما و مدیران مربوطه از دو سازمان تشکیل شد.
کد خبر : 245382

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سمیرا بورقانی رئیس اداره متوسطه سازمان سما با ارائه گزارشی دقیق از آمار مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش، درصد فراوانی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش به تفکیک رشته، درصد فراوانی مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش بر حسب نوع مدرسه، آمار آموزشکده‌ها تصویر جامع و کامل از مجموعه سما برای مدیران حاضر در این جلسه ترسیم کرد.


مدیر امور دانشجویی سما نیز با ارائه گزارشی از تعداد آموزشکده های فعال سما در سراسر کشور، از راه اندازی 20 آموزشکده در مناطق محروم زیر نظر آموزشکده های مادر و در راستای دستورات هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.


مهندس سیامک بختیاری با توجه به همپوشانی سرفصل دروس آموزشکده‌های سما با رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از ظرفیت بالای سازمان سما برای پذیرش دانش آموز در این دو رشته هنرستانی خبر داد.


رئیس اداره ارتباطات فراسازمانی هم با توجه به ظرفیت‌های بالای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما، گام نخست اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در حوزه آموزشکده‌ها را ارزنده ارزیابی کرد.


مینا رئیس زاده با اعلام خبر تدوین نهمین مجموعه رشته‌های مهارتی متناسب با مشاغل جدید، از سازمان سما در این زمینه همکاری خواست.


همکاری سما در برگزاری جشنواره و مسابقات مهارتی پیشنهاد دیگری بود که از سوی رئیس اداره ارتباطات فراسازمانی آموزشی و پرورش در این جلسه طرح شد.


یمنی مدیر امور مدارس سما هم با توجه به عدم همکاری برخی از روسای آموزش و پرورش در شهرستان‌ها، از مدیران حاضر در جلسه خواست تا برای رفع این مانع چاره اندیشی کنند در پاسخ به این انتقاد طرح شده برگزاری نشست تعاملی میان روسای مراکز آموزشی سما و آموزش و پرورش استان‌ها از سوی رئیس زاده به عنوان راه حل عنوان شد.


کارشناس حسابداری دفتر آموزش فنی و حرفه ای آموزش و پرورش نیز با تاکید به دقت نظر بر روی محتوای دروس و سرفصل‌ها، این عامل را زمینه‌ساز پیوستگی آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان دانست.


سید جواد هابیلی تعامل برقرار شده میان آموزش و پرورش و سازمان سما را دستاوردی مثبت و دارای امتیازات فراوان برای دو طرف برشمرد.


معاون مدیر کل دفتر کار دانش آموزش و پرورش هم با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما، برگزاری این نشست را یکی از انتظارات دیرینه مدیران آموزش و پرورش دانست.


محسن شهرستانی با تعریف 3 گروه دانش آموز بر اساس برنامه درسی ملی شامل کاردانش، فنی و حرفه ای و نظری اهداف هر یک از این سه گروه و چشم انداز درنظر گرفته شده برای آینده آنان را برشمرد.


زرهانی: می‌توان با توجه به نگاه مثبت دکتر ولایتی و دکتر رهبر این مراکز آموزشی را به مدارس تبدیل کنیم تا بخشی از بار آموزش و پرورش از سوی سما به دوش کشیده شود و جهش ملی و بزرگ در مشارکت های مردمی ایجاد کنیم

وی با یادآوری ماده اول تفاهمنامه منعقد شده، راه اندازی هنرستان‌ها را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو عنوان کرد و از سما خواست تا با ورود به رشته‌های صنعتی همچون کشاورزی کار خود را آغاز کند.


شهرستانی با توجه به فضا، نیروی انسانی ماهر و توانمندی مجموعه سما از قابلیت آموزش و پرورش برای دراختیار قرار دادن دانش آموزان به صورت برون سپاری به مجموعه سما خبر داد.


معاون مدیر کل دفتر کاردانش آموزش و پرورش استفاده از استادان سما در دوره های دانش افزایی برای هنرآموزان آموزش و پرورش را راهکار اجرایی دیگر در راستای تفاهم نام منعقد شده برشمرد.


رئیس سازمان سما نیز از تحولات سازنده و روبه جلو دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: «حوزه وسیعی از امکانات توسط دانشگاه آزاد و سازمان سما در دسترس است که می‌توان برای تعلیم و تربیت فرزندان ایران عزیز از آنها بهره جست.»


دکتر احمد زرهانی با انتقاد مجدد از حذف دوره های کاردانی، هشدار داد: «با حذف دوره‌های کاردانی، ما در یک چرخه معیوب، نوجوانان را وارد دانشگاه‌ها می‌کنیم و آنها بدون کسب مهارت و شغل دچارسرگردانی، کژروی و ناراستی خواهند شد که تبعات جبران ناپذیری برای جامعه به همراه خواهد داشت.»


وی با یادآوری روند رو به کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، از ظرفیت‌ها، امکانات و نیروی انسانی ماهر اما مازاد دانشگاه و سما یاد کرد و گفت: «می‌توان با توجه به نگاه مثبت دکتر ولایتی و دکتر رهبر این مراکز آموزشی را به مدارس تبدیل کنیم تا بخشی از بار آموزش و پرورش از سوی سما به دوش کشیده شود و جهش ملی و بزرگ در مشارکت های مردمی ایجاد کنیم.»


در ادامه این جلسه، پیشنهاد بازدید روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و استان‌ها از مراکز آموزشی سما و برخی واحدهای دانشگاهی برای بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی های استانی سما از سوی مدیران آموزش و پرورش طرح که با استقبال بالای مسئولان سما نیز روبرو و قرار شد بخشنامه ای با قید فوریت از سوی حاضرین در جلسه تدوین و به روسای دو مجموعه در شهرستان‌ها ابلاغ شود.


زرهانی با اعلام آمادگی همه جانبه مجموعه سما با آموزش و پروش و تاکید بر پیگیری فوری راهکارهای مصوب در این جلسه، دستاوردهای جلسه امروز را در راستای منافع و مصالح ملی و عمومی کشور دانست.


برطرف کردن موانع راه اندازی هنرستان‌های ضمیمه از سوی مدیران آموزش و پرورش، از دیگر مصوبات مهم جلسه امروز بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته