تردد یک میلیون و 350 هزار خودروی فرسوده در کشور
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدمهدی طلایی، نماینده مراکز اسقاط کشور در نشست خبری بررسی وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و نقش آن بر آلودگی هوا با حضور اعضای صنف اسقاط و بازیافت خودرو کشور اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از عوامل مرگ و میر در کشور اعلام شده است که مهمترین عامل آن نیز منابع متحرک و خودروهای فرسوده است، هم اکنون نیز یک میلیون و 350 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد میکنند که این خودروها بین 60 تا 100 درصد مدل صفر مشابه خودشان بنزین مصرف میکنند و آلایندگی این خودروها 50 برابر خودروهای با استاندارد یورو4 و 22 برابر خودروهای با استاندارد یورو2 است.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای اعلام شده 50 درصد سوانح رانندگی کشور نیز مربوط به خودروهای فرسوده است، افزود: سال 1393 با اسقاط 300 هزار خودروی فرسوده معادل 13 هزار میلیارد تومان در چرخه اقتصادی کشور سود آوری داشته کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست افزایش ایمنی ناوگان، افزایش بهرهوری ایمنی حمل و نقل به همراه داشت.
طلایی ادامه داد: هم اکنون 7.7 کل خودروهای کشور فرسوده هستند که متاسفانه نوسازی خودروهای کشور به عهده وارد کنندگان واگذار شد در حالی که تنها 7 درصد خودروهای شماره گذاری درون کشور وارداتی هستند.
وی با اشاره به فعالیت 210 مرکز اسقاط خودرو در سراسر کشور گفت: ظرفیت اسقاط خودروی این تعداد مرکز تا دو میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است و متاسفانه روند نوسازی خودروهای فرسوده به شدت کاهش پیدا کرده به شکلی که ظرف شش ماه گذشته هیچ خودرویی اسقاط نشده است.
نماینده مراکز اسقاط کشور له آمار اسقاط خودروها در سال 95 اشاره و بیان کرد: سال گذشته 170 هزار خودرو در کشور اسقاط شد، در حالی که برنامهریزیهای ما برای اسقاط 800 هزار گواهی خورو بود، اما به دلایلی از جمله بسته شدن سایت ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت و ملغی شدن مصوبهای در خصوص خودروهایی که بیش از 8.5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر مصرف میکنند تا پایان شهریورماه در قبال تولید آنها باید یک گواهی اسقاط صادر میشد توسط وزارت صنعت، معدن تجارت، روند نوسازی در کشور تقریبا متوقف شود.
این مقام مسئول در مراکز اسقاط کشور به پیشنهادات صنف اسقاط کنندگان خودرو به دولت اشاره و بیان کرد: هم اکنون خودروهای عمومی و دیزلی در کشور گواهی اسقاط مصرف نمیکنند، اگر در این حوزه از گواهیهای اسقاط استفاده شود و بسته حمایتی از دولت برای مراکز اسقاط در نظر گرفته و مانع نوسانات گواهیهای اسقاط در بازار شوند شاهد رونق نوسازی ناوگان در کشور خواهیم بود.
وی به رابطه مستقیم عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به واردات بستگی دارد در حالی که این سیاست گذاری اشتباه بوده و با انسداد سایت ثبت سفارش نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور با بحران روبهرو شده است زیرا به طور میانگین سالانه 200 هزار خودرو به تعداد خودروهای فرسوده کشور افزوده میشود و به همین نسبت نیز در آینده شاهد وضعیت ناگواری خواهیم بود.
طلایی ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون تعداد زیادی گواهی اسقاط روی دست مراکز اسقاط خودرو در کشور مانده و قیمت گواهیهای اسقاط نیز تابع عرضه و تقاضای حقیقی است، وقتی گواهی اسقاط زیاد تولید میشود و در مقابل وارد کننده نیز از آن استفاده نمیکند، مشکلات بسیاری به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/