دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران

گرانی تخم‌مرغ در سکوت وزارتخانه‌های جهاد و صمت/ وقتی بیمه‌ها دیگر کارساز نیستند

رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت:‌ وزارت جهادکشاورزی افزایش بی‌رویه نرخ نهادهای دامی را تایید کرده و گفته‌است باید با آن برخورد شود اما کدام دستگاه متولی برخورد با گران‌فروشی است؟
کد خبر : 244793

ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا،‌ گران شدن تخم‌مرغ را به دو علت اساسی ربط داد و گفت: نهادهای دامی طی دوماه اخیر با افزایش سرسام آور قیمتی یکی از چالش واحدهای مرغ‌داری بوده چراکه در قبل از این تاریخ نهادهای داملی با نرخ مبادله‌ای وارد می‌شد اما امروز با نرخ ارز آزاد وارد می‌شود؛ امروز مرغ‌داران ذرت کیلویی 700 تومان را به قیمت 1100 تومان و سویای 1400 تومانی را به قیمت 1800 تومان از بندر و بدون احتساب هزینه حمل‌ونقل خریداری می‌کنند.


وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی هم افزایش بی‌رویه نرخ نهادهای دامی را تایید کرده و گفته باید با آن برخورد شود اما کدام دستگاه متولی برخورد با گران‌فروشی است، وزارت صمت نیز هیچ حرکتی برخوردی با گران‌فروشی در دستور کار ندارد و تنها راهکار نظارتی این وزارتخانه برخورد با واحدهای تولیدی با مجوز و دارای مکانی ثابت است.


نبی‌پور با اشاره به دیگر علل افزایش نرخ تخم‌مرغ در کشور تاکید کرد: مهم‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها، کمبود سطح عرضه در بازار بوده زیرا از ابتدای مهرماه سال جاری و با شیوع بیماری تنفسی در مرغ‌داری‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان و ... عملا 5 استان از 8 استانی که در تامین تخم‌مرغ نقشی بیش از 80 درصدی داشتند، با مشکلات فراوانی دچار شده‌اند.


رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اشاره به معدوم‌سازی مرغ‌های بیمار، تصریح کرد: با شیوع این بیماری تا به امروز حدود15 میلیون مرغ معدوم شده و میزان تولید روزانه 2.5 هزارتنی به 1.3 هزارتن رسیده است.


وی با انتقاد از اینکه مسئولین هنوز این بیماری مرغی را باور ندارند، تاکید کرد: سازمان دامپزشکی با معدم‌سازی 12 میلیون مرغ در سال گذشته، پیش‌بینی گسترش این بیماری را در سال جاری داشت اما باردیگر بدون برنامه‌ریزی ایستادیم و نگاه کردیم که در انتها چه بلایی بر سر واحدهای تولیدی می‌آید.


نبی‌پور افرود: مرغ‌داران به معنای واقعی بدبخت شده‌اند زیرا مرغ‌دار،‌ مرغ‌های خود را بیمه کرده اما شرکت‌های بیمه بخاطر بدهی‌های دولتی پولی ندارند که به مرغ‌داران بدهند؛ سازمان دامپزشکی حتی یک لودر برای معدوم‌‌سازی مرغ‌های آلوده هم در اختیار ندارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته