دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1396 - 19:26
شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

زلزله یک مانور واقعی بود/ بازپس‌گیری تمامی 120 سوله مدیریت بحران تا چند ماه آینده/ من سفر نبودم!

شهردار تهران با اشاره به ایجاد وضعیت سکون و پایداری در محل وقوع زلزله ملارد گفت: پایتخت از فردا صبح از وضعیت قرمز خارج می‌شود.
کد خبر : 244703

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران پس از پایان سومین جلسه اضطراری اعضای ستاد مدیریت بحران پایتخت، با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زلزله ملارد در عین این حال که واقعی بود،‌ فرصتی برای یک مانور در تهران و بررسی عملکرد مردم و مسئولان،‌ نقاط ضعف و قوت‌شان بود، اظهار کرد: این زلزله باعث شد تا میزان آمادگی دستگاه‌های مسئول را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهیم.


وی ادامه داد: بعد از زلزله ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و شورای عملکرد مدیریت بحران بلاوقفه کار خود را آغاز کردند و قسمت‌های مختلف این حادثه توسط دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.


نجفی با بیان اینکه در آخرین گزارش کارگروه براساس رصد و پایش محل وقوع زلزله در مجموع به سمت پایداری و سکون حرکت می‌کند، عنوان کرد: نگرانی‌های ایجاد یک زلزله بزرگتر برطرف شده است و از فردا صبح تهران از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت زرد وارد می‌شود. یعنی دستگاه‌ها از شکل آمادگی صددرصد خارج می‌شوند، اما آمادگی لازم وجود خواهد داشت.


شهردار تهران با بیان اینکه جلسه امروز 10 مصوبه داشت و برای هریک از دستگاه‌ها وظیفه‌ای تعیین شد، عنوان کرد: رویکرد اصلی موضوع محله‌ای کردن مقابله با پدیده زلزله بود. همان‌ موضوع محله‌محور شهرداری تهران که باید در بحث مقابله با زلزله هم فراگیر شود. مردم باید در مواجهه با زلزله در خود محله‌شان امکانات و الزامات لازم را فراهم کنند تا مشکلات بعدی به وجود نیاید. زلزله چهارشنبه شب باعث شد بسیاری از خیابان‌های تهران دچار ترافیک شوند و این در حالی است که اگر زلزله دیگری اتفاق می‌افتاد کار امدادرسانی عملا در ساعات اولیه امکان‌پذیر نبود.


وی تصریح کرد: وقوع این اتفاق به این دلیل بود که بسیاری از شهروندان از محل زندگی خود خارج، سوار بر خودرو و عده‌ای بی‌هدف در خیابان‌ها گردش می‌کردند. این در حالی است که اگر مردم در محل جانمایی و فضای کافی داشتند، این اتفاق نمی‌افتاد.


شهردار پایتخت در ادامه به هجوم شهروندان به پمپ‌بنزین‌ها در شب حادثه اشاره و اضافه کرد: هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها یکی دیگر از نقاط ضعف عملکردشان محسوب می‌شد، این اقدام بسیار خطرناک بود، زیرا تانکرهای بنزین در میان اتومبیل‌ها حبس شده و می‌توانست اتفاق نامطلوب و غیرقابل کنترل را به وجود آورد.


نجفی تاکید کرد که عده‌ای با ظروف پلاستیکی نسبت به گرفتن بنزین اقدام می‌کردند. این کار بسیار خطرناک است و ناشی از عدم آموزش مناسب به وقوع پیوسته است. انتقال بنزین از ظرف پلاستیکی باعث ایجاد جرقه می‌شود و ممکن است کل پمپ بنزین را دچار مشکل کند.


وی با بیان اینکه در مجموع اقدامات دستگاه‌های اجرایی و مردم دارای نقاط ضعف و قوتی بود که نقاط ضعف باید برطرف و نقاط قوت باید تقویت شوند، گفت: در این جلسه بر آموزش تاکید شد و یکی از تصمیمات این بود که این آموزش‌ها از طرف صدا و سیما، در محلات از طرف شهرداری‌ها و در مدارس ظرف سه ماه آینده در تمامی مناطق تهران اتفاق بیفتد و ما مجددا در یک روز مشخص مانور زلزله‌ای برگزار کنیم تا در عین ارتقای آگاهی آمادگی به وجود بیاید. مردم نگران نباشند زیرا دستگاه‌ها در حد توان برنامه‌ریزی کرده‌اند.


در این خبرنگاری پرسید: اگر قبل از این سه ماه زلزله بیاید تکلیف چیست؟ که شهردار پاسخ داد: انشاء‌الله که زلزله نمی‌آید.


نجفی با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول برای برنامه‌ریزی‌های لازم درخواست این سه ماه را داشته‌اند، تصریح کرد: در سال 89 و در دولت وقت مصوبه‌ای درباره مسئولیت تک‌تک دستگاه‌ها در زلزله تهران مصوب شده اما به اجرا گذاشته نشده است و اکثر دستگاه‌ها آمادگی اجرای موارد ذکر شده را ندارند. به همین دلیل از آنها خواستیم تا دوباره این مصوبه را مطالعه کنند و امکانات موردنیازشان را به ستاد اعلام تا شهرداری در این خصوص با مجلس و دولت تعاملات لازم را انجام دهد.


وی تاکید کرد که در این مصوبه آمده است که هلال‌احمر باید قدرت اسکان یک میلیون نفر به همراه ارائه تغذیه را داشته باشد، اما این در‌حالی است که هلال‌احمر در‌حال‌حاضر چنین امکانی را ندارد. صبح روز چهارشنبه قبل از وقوع زلزله با حضور رئیس شورای شهر تهران با رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را داشتیم و آقای لاریجانی اصلی‌ترین موضوع را مساله پایداری و احتمال وقوع زلزله عنوان کردند و قول دادند تا در بودجه 97 برای این موضوع تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود و مسلما با شوکی که چهارشنبه وارد شد به صورت جدی مصوبات پیگیری می‌شود.


زلزله قابل پیش‌بینی نیست


شهردار تهران در ادامه با اشاره به برخی از گفته‌ها مبنی‌بر وقوع زلزله و امکان تخریب 50درصدی پایتخت عنوان کرد: این حرف‌ها صحت ندارد، زیرا بحث قدرت زلزله مطرح نیست عمق زلزله اهمیت دارد. هرچه عمیق‌تر باشد خسارت کمتری دارد؛ البته شتاب آن هم دارای اهمیت است و این‌گونه نیست که همه بافت فرسوده پایتخت از بین برود و تعداد زیادی کشته شوند.


وضعیت سوله‌های مدیریت بحران


شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر آخرین وضعیت سوله‌های مدیریت بحران پایتخت و نامطلوب بودن وضعیت این سوله‌ها برای شرایط بحرانی گفت: در تهران 120 سوله بحران که ما آن را قرارگاه یا پایگاه مدیریت بحران می‌نامیم وجود دارد. تعدادی از آنها کاربری‌شان عوض شده و برخی برای استفاده بعضی از ارگان‌ها و یا فعالیت ورزشی تغییر کاربری داده‌اند، اما شوک زلزله اخیر ما را به این سمت خواهد برد که این سوله‌ها را بازپس‌گرفته و در اختیار ستاد قرار دهیم. روز پنجشنبه در اولین ساعات روز درخواست کردم تا گزارشی از وضعیت پایگاه‌های مدیریت بحران در اختیارم قرار گیرد و هم‌اکنون از وضعیت کلی انها آگاه هستم.


نجفی با بیان اینکه این سوله‌ها طی ماه‌های آینده در اختیار ستاد قرار می‌گیرند، تاکید کرد که ممکن است بعضی از فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های ورزشی مانعی برای این سبک تغییر کاربری نداشته باشند.


وی با بیان اینکه پایگاه‌های مختلفی در تهران تحت این عنوان مورد استفاده قرار می‌گیرند، ‌اضافه کرد: 4 پایگاه بزرگ پشتیبانی در پایتخت وجود دارد که در دروازه‌های شهر تهران واقع شده‌اند که بعد از وقوع زلزله استان‌های معین در آنها مستقر می‌شوند. همچنین پایگاه‌های منطقه‌ای و عمومی وجود دارد. اینکه گفته می‌شود همه پایگاه‌ها فاقد آمادگی هستند صحیح نیست. شاید چند پایگاه این وضعیت را داشته باشند، اما در شب وقوع زلزله دیدیم که پایگاه‌های اصلی این آمادگی را داشتند که به مردم خدمات لازم را ارائه دهند. همچنین سوله‌های ورزشی، سالن‌های ورزشی و پارک‌ها آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.


شهردار تهران در ادامه به اقدام شهرداری برای آگاهی به مردم از منطقه تخلیه امن اضطراری، خبر داد و گفت: شهرداری برای تمام مناطق تهران منطقه تخلیه امن اضطراری تعیین کرده و مردم هر محله باید بدانند در هنگام وقوع زلزله، نزدیک‌ترین محل به اسکان برای آنها کجاست. هم‌اکنون این نقشه به صورت دیجیتال درآمده و در سایت شهرداری قرار گرفته است، البته شهروندان می‌توانند این نقشه را از سراهای محلات گرفته و از آن استفاده کنند. این نقشه باید در هر منزلی وجود داشته باشد. در آینده‌ای نزدیک اپلیکیشن موبایلی حاوی این نقشه طراحی و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


روز پنجشنبه تهران بودم


نجفی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود شما از روز سه‌شنبه در کیش حضور داشتید و در جلسات ستاد بحران شرکت نکردید، توضیح داد من 6 ماه است که به کیش نرفته‌ام. یکی از دوستان گفت که در فضای مجازی به من پیام دادند که شما روز پنجشنبه خارج از تهران بودید، درحالی که من ظهر همان روز با قرارگاه خاتم‌الانبیاء جلسه‌ای داشتم. من از همان روز در جلسات خودم و معاونینم شرکت کردیم. این در حالی است که من مدت‌های مددی است که به خارج از کشور نرفتم و حتی سه ماه هم است که به مشهد هم سفر نکردم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته