دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 16:49

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: توسعه کشور در گرو توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیرکل شورای عالی عتف در سومین نشست هم اندیشی پنج استان دارای مجوز ویژه علم وفناوری در تبریز، توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را لازمه توسعه کشور دانست.
کد خبر : 24466

به گزارش خبرگزاری آنا، در سومین نشست هم اندیشی نمایندگان استان‌های دارای مجوز مناطق ویژه علم و فناوری، دکتر احمدی درسخنانی با اشاره به اینکه شروع فعالیت در زمینه مناطق ویژه علم و فناوری کار دشواری بود، اظهار داشت: تداوم این مسیر و رسیدن به اهداف ازپیش تعیین شده دشوارتر از شروع این کار خواهد بود.


احمدی ابراز امیدواری کرد که درآینده نزدیک بتوان از برون داد فعالیت های استان ها و تیم های فعال دراین حوزه الگویی تنظیم و تبدیل به یک سازوکار مورد استناد کرد.


دبیرکل شورای عالی عتف اظهار داشت: مناطق ویژه علم و فناوری درواقع تلاشی است برای فراهم شدن زمینه ای مناسب برای قرار گرفتن تمام عناصر علم و فناوری استان ها درمحدوده ای مشخص تا به شکل منظومه ای سودمند و مفید درکنار هم فعالیت کنند.


وی افزود: خوشبختانه تیم های فعال دراین حوزه به نحو مطلوبی مسئولیت های خود را انجام می دهند و امیدواریم بازخورد این فعالیت ها مستنداتی مکتوب و قابل استناد و قابل اجرا باشند.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه بسیاری از استان ها برای دریافت مجوز مناطق ویژه علم و فناوری اعلام آمادگی کردند، گفت: یکی از عملکردهای خوب دبیرخانه، تعیین حداقل های لازم برای پیوستن به مناطق ویژه علم و فناوری است که با تشکیل یک تیم کارشناسی و با تلاش بسیار تعیین شده است.


وی درادامه افزود: درصورتی که پنج استان دارای مجوز ویژه به عنوان پیشرو این حداقل ها را رعایت کنند این جریان می تواند در تاریخ علمی ما پایدار باشد.


درادامه دکتر ابویی اردکان قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص شکل گیری فعالیت های دبیرخانه درباره مناطق ویژه علم و فناوری توضیحاتی را ارائه کرد که از آن جمله تشکیل ستاد اجرایی کوچک اما متخصص دردبیرخانه شورای عالی عتف بود.


وی افزود: درحال حاضر همه ما به شکل یک تیم منسجم و بزرگ در کشور فعالیت می کنیم و باید این شرایط را قدر بدانیم زیرا با بسط این همکاری می توانیم به جنبش نرم افزاری دربحث سیاست گذاری ملی برسیم.


دکترابویی اردکان گفت: ما درحال ورود به یک دوره خیزشی در بازطراحی شهرسازی و توسعه منطقه ای کشورهستیم که همان نوآوری درمنطقه است.


وی ادامه داد: این موضوع نیازمند همکاری بین سازمان ها است که طرح های موجود درمناطق ویژه علم و فناوری می تواند این همکاری را به وجود آورد.


دکتر ابویی اردکان از بازدید تیم کارشناسی دبیرخانه عتف ازاستان های دارای مجوز ویژه و همچنین پیگیری عملکرد آنها ازطریق دریافت گزارش از استان ها به عنوان یکی از لایه های همکاری دبیرخانه با استان ها نام برد.


قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف همچنین ازتنظیم و تصویب اساسنامه سازمان عامل به عنوان یکی دیگر اقدامات دبیرخانه شورای عالی عتف یاد کرد.


دربخش دیگر این جلسه نمایندگان پنج استان دارای مجوز ویژه علم و فناوری درخصوص عملکرد استان هایشان گزارش هایی را ارائه کردند.


درپایان سومین نشست هم اندیشی نمایندگان پنج استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری مقرر شد در راستای وظایف ملی تعیین شده برای استان ها، هراستان کارگروه مربوط به استان خود را به طور جدی پیگیری کرده وظرف مدت زمان مشخصی استان ها نظرات خود را در خصوص مزایا، مشکلات و موانع تدوین اساسنامه سازمان عامل استقرار آماده و درجلسه مشترکی که دردبیرخانه عتف برگزار خواهد شد، ارائه دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای عالی عتف
ارسال نظر
هلدینگ شایسته