دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1396 - 12:01
واشنگتن پست:

ایران و عربستان در حال حاضر وارد جنگ مستقیم نخواهند شد

یک روزنامه چاپ آمریکا با ادعای اینکه شکاف‌ها میان ریاض و تهران عمیق‌تر خواهد شد، نوشت: ایران و عربستان در حال حاضر وارد جنگ مستقیم نخواهند شد.
کد خبر : 244461

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری مطالعات عربستان سعودی، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: «حمایت ریاض از صدام در جنگ هشت ساله عراق با ایران تنش‌ها را عمیق‌تر کرد. به‌دنبال جنگ خلیج (فارس) در سال 1991 و تضعیف عراق، ایران و عربستان به دو قدرت اصلی منطقه بدل شدند.»


این گزارش می‌افزاید: «حملات موشکی از یمن به عربستان احتمالا در کوتاه مدت به مناقشه‌ای مستقیم میان ایران و عربستان منجر نخواهد شد، اما شکاف‌های میان ریاض و تهران را که دهه‌ها درگیر جنگ‌های نیابتی بوده‌اند، عمیق‌تر می‌کند. این رقابت در سوریه، یمن، لبنان و فرای آن خود را بروز داده است. همچنین فرقه‌گرایی یقینا در شکل‌گیری اولویت‌های سیاست خارجی ایران و عربستان سعودی موثر بوده است، اما این کشمکشی مذهبی نیست بلکه نبردی سیاسی و اقتصادی برای کنترل منابع و تسلط بر منطقه‌ای پرتلاطم است.»
واشنگتن‌پست نوشت: «حمله آمریکا به عراق در سال 2003 که به سقوط صدام منتهی شد، راه را برای قدرت گرفتن اکثریت شیعه در عراق هموار کرد. در جریان بهار عربی در منطقه، در سال 2011، ایران و عربستان از کشورها و دولت‌های بحران زده رقیب حمایت می‌کردند.»


این گزارش می‌افزاید: «ریاض نگران بود که توافق هسته‌ای ایران به پایان انزوای بین‌المللی تهران بیانجامد، از این رو روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی پیدا کرد. تنش میان دو کشور به‌دنبال حملات موشکی شورشیان حوثی (جنبش انصارالله) مورد حمایت ایران در یمن به خاک عربستان شدت گرفته است.»


طبق این گزارش، هر چند نشانه‌هایی برای ورود ایران و عربستان به جنگی رو در رو دیده نمی‌شود، اما این به این معنا نیست که نباید نگران بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته