دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1396 - 11:06
شیرین هانتر:

آمریکا برجام را حفظ می‌کند اما از راه‌های دیگر به ایران فشار خواهد آورد/ واکنش‌ ضعیف جهان عرب نسبت به تصمیم ترامپ

استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا معتقد است آمریکا برجام را حفظ می‌کند اما از راه‌های دیگر به ایران فشار خواهد آورد و همین مساله بر رفتارهای ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت.
کد خبر : 244384

یک سال از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا می‌گذرد یک سالی که تصمیمات و اقدامات ترامپ در حوزه سیاست خارجی واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و براساس عقیده بسیاری از کارشناسان به بی‌اعتمادی هر چه بیشتر جامعه جهانی به آمریکا انجامید. اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، عدم پایبندی ایران به برجام و راهبرد امنیت ملی جدید امریکا از جمله مهمترین تصمیمات ترامپ در سال اول ریاست جمهوری‌اش بود. از این رو برای بررسی برخی از این تصمیمات با یکی از اساتید دانشگاه جورج تاون به گفت‌وگو پرداختیم.


شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در مورد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: این تصمیم به صلح و آرامش و یا حل مساله فلسطین کمک نمی‌کند. در حال حاضر کشورهای عربی درگیر موضوعات دیگری هستند. برهمین اساس پس از اتخاذ این تصمیم واکنش شدیدی از خود نشان ندادند. از سوی دیگر خود فلسطینی‌ها نیز بعد از سال‌ها جنگ و مبارزه خسته شدند. در حال حاضر با توجه به تظاهرات رخ داده در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم که این تظاهرات در جهان عرب بسیار ضعیف بودند.


وی ادامه داد: به طور کلی بعد از امضای توافق میان مصر و اسرائیل جبهه جهان عرب ضعیف شد و اکنون عربستان و کشورهای خلیج‌فارس نیز حاضر به برقراری ارتباط با اسرائیل هستند و در همین راستا دیگر اسرائیل انگیزه‌ای برای سازش ندارد. در چنین شرایطی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته اسرائیل را برآورده کرده است.


این استاد دانشگاه درباره روابط عربستان سعودی و آمریکا گفت: عربستان در نهایت خواهد فهمید که حمایت آمریکا از این کشور نیز حدی دارد. به طور مثال در مساله یمن آمریکا به طور مستقیم به عربستان کمک نظامی نمی‌کند و روابط نزدیک این دو کشور تنها باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده است.


هانتر در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حمایت آمریکا از برجام تاکید کرد: تصور می‌کنم آمریکا برجام را حفظ خواهد کرد اما از راه‌های دیگر به ایران فشار خواهد آورد و همین مساله به رفتارهای ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. به طور مثال اگر ایران درباره مساله فلسطین بیشتر فعال شود آمریکا نیز ممکن است فشارهایش را افزایش دهد.


وی همچنین در ادامه درباره استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان و افزایش تعداد نیروهای این کشور در افغانستان تاکید کرد: هیچ کشوری حتی آمریکا به تنهایی نمی‌تواند در افغانستان باعث برقراری صلح و ثبات شود. این امر بستگی به یک توافق منطقی و بین‌المللی دارد. این توافق باید شامل پاکستان، ایران و هند باشد و همچنین آمریکا، روسیه و چین آن را تایید کنند. در حال حاضر احتمال توافق میان این گروه‌ها وجود ندارد و راه حل دیگر برای مساله افغانستان اعزام دست‌کم 150 هزار نیروی آمریکایی است که چنین امکانی وجود ندارد.


هانتر با اشاره به راهبرد امنیت ملی جدید دولت ترامپ اعلام کرد: یکی از نکات قابل توجه این است که در این سند به آمریکا برتر اشاره شده است. با اشاره به این سند مشکل است که اعلام کنیم که آمریکا سیاست تهاجمی‌تری اتخاذ کرده است یا نه، به نظر می‌رسد که ترامپ به طور جداگانه درباره هریک از کشورها و منطقه‌های خاص تصمیم‌گیری کند.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته