دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر رهبر:

سیستم آموزش عالی کشور شاگردپروری نمی‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سیستم آموزش عالی کشور شاگردپروری نمی‌کند گفت: متاسفانه اکنون ارتباط بین استادان و دانشجویان قطع است.
کد خبر : 244085

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در شانزدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، گفت: بسیار خوشحالم که امروز در این جمع صمیمی استادان حضور دارم و از این جمع فرهیخته انرژی مثبت می‌گیرم. امیدوارم خداوند در این ایام عزیز که هفته وحدت حوزه و دانشگاه است، به این جلسه خیر و برکت عنایت کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این جلسه به منظور انتقال تجارب دبیران هم‌اندیش تشکیل شده است گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی کار بسیار ارزنده‌ای است و تا جایی که بنده اطلاع دارم جلسات دانش‌افزایی این مجموعه که برای استادان برگزار می‌شود تا‌کنون با حضور ٧٠ هزار نفر از استادان در شش سال گذشته انجام شده و سه هزار دوره آموزشی در موضوعات سیاسی، اخلاق حرفه‌ای، معرفت‌شناسی و غیره برگزار شده است.


وی با طرح این پرسش که فلسفه اینکه به عنوان دبیران هم‌اندیش دور هم جمع می‌شویم، چیست؟ اظهار داشت: آنچه مسلم است و به خوبی درک شده، این است که استادان رکن اصلی سازندگی کشور هستند و اگر دانشگاه‌ها بخواهند نقش اصلی خودشان را که حل مشکلات مردم و جامعه است، ایفا کنند باید از نقش اساسی استادان در دانشگاه استفاده کنند.


فرهاد رهبر خطاب به دبیران هم‌اندیش دانشگاه‌های کشور گفت: شما به عنوان افرادی که به استادان خدمت می‌کنید تا سطح آگاهی و بصیرت آنها نسبت به مسائل جامعه افزایش یابد، نقش مضاعفی نسبت به استادان دارید و پیشنهاد بنده این است که برای آگاهی از میزان اثر بخشی خود در این ماموریت‌ها مکانیزمی تهیه شود تا بر‌اساس شاخص‌های ارزیابی بتوانید نقش‌آفرینی نشست‌های هم‌اندیشی را آسیب‌شناسی کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با مثبت دانستن برگزاری جلسات هم‌اندیشی استادان گفت: برگزاری چنین جلساتی کار خوبی است و در انتقال تجارب موفق استادان موثر است.


رهبر با بیان اینکه تربیت کادر نیروی انسانی و پژوهش دو محصول فعالیت استادان در دانشگاه است، گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی محصولی هستند که استادان به جامعه تحویل می‌دهند و برای ارزیابی عملکرد استادان می‌توان جشن ورودی دانشجویان که از دبیرستان به دانشگاه می‌آیند را با جشن فارغ‌التحصیلی آنها به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم و مقایسه کنیم که در مدت تحصیل دانشجویان چه میزان فرهنگ اسلامی و عرق دینی و ملی به دانشجویان تزریق کرده‌ایم.


وی با تاکید بر اینکه محیط تحصیل و استاد در نوع رفتار، منش و دینداری، عرق ملی، خود‌باوری، خلاقیت و ابتکار دانشجویان مهم است، گفت: دانشگاه‌ها باید به وسیله شاخص‌های ارزیابی بررسی کنند که چه میزان در نقش‌آفرینی در این‌ موضوعات موفق و کارآمد بوده‌اند.


استاد باید خلاقیت و ابتکار را در دانشجو افزایش دهد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر استاد متحول بشود و سرشار از عشق به اسلام و غرور ملی و روحیه خدمت باشد می‌تواند این روحیه را به دانشجویان خود نیز منتقل کند و در این صورت است که دانشگاه نقش خود را به خوبی ایفا کرده است، گفت: استاد باید خلاقیت و ابتکار را در دانشجو افزایش دهد و آموزش را به سمت پژوهش و مساله‌محوری ببرد تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی برای جامعه مفید باشند.


رهبر ادامه داد: مقام معظم رهبری دو سال است که بر حل مسایل و آسیب‌های اجتماعی بارها تاکید کرده‌اند، چقدر از استادان ما با آسیب‌های اجتماعی آشنا هستند و به دنبال راهکارهای مقابله با آن رفته‌اند. اگر نرفته اند پس یک جای کار غلط است.


وی با انتقاد از اینکه سیستم آموزشی عالی ما شاگردپروری نمی‌کند، اظهار داشت: در گذشته این گونه بود که شاگرد به استادانی که داشته افتخار می‌کرد و استادان هم به رزومه موفق شاگردان خود افتخار می‌کردند اما اکنون در ارتقای اعضای هیات علمی چقدر به موضوع شاگرد‌پروری توجه می‌شود؟ یک استاد چقدر برای دانشجوی خود زمان می‌گذارد و خود را درگیر پایان‌نامه یا رساله دانشجویانش می‌کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: متاسفانه اکنون ارتباط بین استادان و دانشجویان قطع است و استاد کیف در دست به کلاس درس می‌آید و بعد از تدریس دانشگاه را ترک می‌کند و ارتباطی قوی بین دانشجویان و استادان ایجاد نمی‌شود.


رهبر خطاب به دبیران هم‌اندیشی دانشگاه‌های کشور گفت: وظیفه شما این است که بصیرت و آگاهی استادان نسبت به مسایل جامعه را افزایش دهید و استادان برای حل مسایل و معضلات کشور یک تیم بشوند و راهکار ارائه کنند و در این کار از ظرفیت دانشجویان خود هم استفاده کنند که وقتی دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شود علاوه بر دانش، خلاقیت و ابتکار هم آموخته باشد.


وی با انتقاد از عدم پیوند میان صنعت و دانشگاه اظهار داشت: همه درباره ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه سخنرانی می‌کنند تا زمانی که استاد ما نیاز صنعت و جامعه را نداند نمی‌توان ارتباطی میان این آنها برقرار کرد. برای تحقق این هدف باید طرحی نو درانداخت و توقع ما از نشست‌های هم اندیشی استادان است.


فرهاد رهبر در پایان این نشست به سوالات استادان شرکت‌کننده در نشست دبیران هم‌اندیش دانشگاه‌های کشور پاسخ داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب