دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1396 - 11:37
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد:

لزوم مهندسی ارتباط فردی پژوهشگران با نهادها/ پژوهش در دانشگاه عمومیت ندارد

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با طرح این سوال که آیا یک درصد بودجه هر نهادی صرف پژوهش می‌شود یا خیر، تاکید کرد: متاسفانه هر نهاد و وزارتخانه‌ای تمایل دارد یک پژوهشکده در دل خود ایجاد کند که این نگاه باید تصحیح شود.
کد خبر : 244004

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی، دکتر سید حسن صدوق در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه شهید‌بهشتی با تأکید بر بازبینی ارتباط فردی پژوهشگران با دستگاه‌ها و نهادها گفت: رابطه دانشگاه و صنعت سازماندهی‌ نخواهد شد مگر اینکه مهندسی جدید در پژوهش کشور ایجاد و ارتباط فردی پژوهشگران با دستگاه‌ها و نهادها بازبینی شود؛ این تناقض نما وجود دارد که رئیس دانشگاه از سویی باید حسن اجرای انجام کار را تضمین کند اما به بالاسری ده تا پانزده درصدی -مانند حق‌العمل بنگاه مسافرتی یا مسکن- اکتفا کند.


صدوق ضمن تقدیر و قدردانی از تمام کسانی که امر پژوهش را در دانشگاه بر عهده دارند، اظهار داشت: متأسفانه پژوهش در دانشگاه عمومیت ندارد هرچند که از یک استاد انتظار می‌رود آموزش و پژوهش را توأمان ببیند، اگر یک پژوهشگر آموزش دهد، کلاس و درس برای مخاطبان پربار خواهد بود.


رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به وضعیت پژوهش در کشور گفت: براساس آمار وزارت علوم، در حال حاضر 180 مرکز رشد، 2700 شرکت دانش‌بنیان، 4400 واحد فناور و 42 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد؛ ایران با انتشار و تولید 40هزار مقاله بین‌المللی، جایگاه 16 در جهان و 2.2 درصد سهم در تولید دانش برتر دنیا را برعهده دارد و جایگاه سوم را به لحاظ شتاب تولید مقالات علمی به خود اختصاص داده و همچنین از نظر تربیت مهندس در رتبه سوم بعد از روسیه و آمریکا قرار دارد.


صدوق افزود: براساس گزارش اسکوپوس، ایران 388 هزار و 672 اثر علمی به جامعه جهانی تقدیم کرده و از این منظر رتبه 22 را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده و در خاورمیانه نیز بعد از ترکیه در جایگاه دوم قرار می‌گیرد؛ تعداد ارجاعات به هرمقاله در منطقه 13.7 بار است و کشور ما در منطقه در رتبه نخست از این حیث قرار دارد.


رئیس دانشگاه شهیدبهشتی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت پژوهش در این دانشگاه تصریح کرد: براساس گزارش WOS و شاخص ESI، دانشگاه شهید بهشتی در پنج ساله اخیر6667 اثر علمی را به جامعه علمی ارائه داده که از این تعداد، 22 اثر مقاله برتر است و به طور متوسط به هر یک از مقالات دانشگاه 22.7 بار توسط سایر آثار علمی ارجاع شده است. اکنون در دانشگاه شهید بهشتی بالغ بر 40 محقق که بیش از یک هزار بار مورد استناد قرار گرفته‌اند فعالیت می‌کنند و به لحاظ بین‌المللی نیز تعداد 140 مقاله مشترک توسط اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشگران خارجی در سال گذشته ارائه شده است.


وی افزود: رتبه 18 پژوهشی ایران در سطح جهان موضوع قابل توجهی است و ما به وضعیت پژوهشی کشور افتخار می‌کنیم اما دولت‌مردان و مسئولین همواره از دانشگاه این سوال را دارند که در صحنه روابط دانشگاه با بیرون و حل مسائل اجتماعی و توسعه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات چه کرده‌اید؟ مقام معظم رهبری و رئیس جمهور همواره بر درخشش ایران در سطح بین‌المللی تأکید دارند و خواستار حفظ و ارتقاء تراز علمی کشور در جهان هستند.


موتور توسعه کشور از دانش و دانشگاه می‌گذرد


صدوق ادامه داد: موتور توسعه کشور از دانش و دانشگاه می‌گذرد، پژوهش برای دانشگاه به مثابه آب برای بدن است. دانشگاه بدون پژوهش مردابی راکد خواهد بود. اقتصاد دانش‌بنیان، نوآوری، ایجاد کار و اشتغال از جمله مهم‌ترین مسائل پیش رو است و از ما سوال می‌شود برای رفع نیازهای کشور چه می‌کنید؟


صدوق، پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها خواند و گفت: انتظار می‌رود پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری به ویژه در دانشگاه‌های سطح یک، به پژوهش در مسائل کشور بپردازند؛ متأسفانه نگاه به پایاننامه این است که آیا منتج به انتشار مقاله خواهد شد یا خیر، در حالی که پژوهش باید در بستر طبیعی آن به بررسی مسائل و مشکلات کشور بپردازد. آثار رتبه هفدهم در تولید مقالات کیفی جهان باید در چرخه اقتصاد نیز دیده شود.


رئیس دانشگاه شهیدبهشتی افزود: یک درصد بودجه هر نهادی باید صرف پژوهش شود، آیا اینکار انجام می‌شود؟ متأسفانه هر نهاد و وزارتخانه‌ای تمایل دارد یک پژوهشکده در دل خود ایجاد کند. این نگاه باید تصحیح شود. دانشگاه را نمی‌توان صرفاً براساس قراردادهای پژوهشی اداره کرد. بودجه پژوهشی که از طریق قراردادهای پژوهشی به دانشگاه تزریق می‌شود مسائل اعتبارات دانشگاه را حل نمی‌کند؛ متأسفانه بعضاً مشاهده می‌شود پژوهشگری که قرارداد را به دانشگاه آورده است حاضر نیست پروژه را بصورت مشترک با سایر اعضای هیات علمی گروه و یا دانشجویان دکتری انجام دهد.


صدوق در پایان از اعضای هیأت علمی که با سهیم کردن دانشجویان در پروژه‌های تحقیقاتی، زمینه اشتغال آنها را فراهم می‌کنند و در تجهیز دانشگاه از طریق اعتبارات و قرادادهایشان یاری می‌رسانند تشکر و قدردانی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته