دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1396 - 14:28
سخنگوی تیم امنیت ملی آمریکا:

به جای سند استراتژی ملی آمریکا، توئیت‌های ترامپ را بخوانید

هرکس می‌خواهد ببیند تحرکات بعدی آمریکا چیست،  بیهوده به خود زحمت ندهد و سند استراتژی امنیت ملی ترامپ را تفحص نکند، فقط به سراغ توئیت‌های ترامپ برود.
کد خبر : 243773

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از واشنگتن پست، سند استراتژی امنیت ملی رئیس جمهوری ترامپ که روز دوشنبه این هفته معرفی شد با سندهای مشابه روسای جمهور قبلی آمریکا تفاوتی ماهوی دارد.
این سند حتی با یک سری از سیاست‌هایی که خود ترامپ شخصاً آنها را دنبال کرده هم مغایر است، به‌خصوص درباره روسیه و چین. تکان‌دهنده‌ترین مواضع این استراتژی در قبال روسیه و چین است، در حالی‌که این مواضع کاملا مغایر با عمل و رفتار ترامپ با این دو کشور است. این سند چین و روسیه را دو رقیب خطرناک معرفی می‌کند که می‌خواهند جهان را به‌گونه‌ای شکل دهند که کاملاً با منافع و اصول و ارزش‌های ما در تضاد باشد. ترامپ در وادی عمل، نه تنها در قبال شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین کاری انجام نداده است، بلکه به مناسبت‌های گوناگون آنها را ستوده است. او حتی در نطق خود در معرفی استراتژی، از اینکه پوتین با او تلفنی تماس گرفته است از شادی در پوست خود نمی‌گنجید.
به هر حال با این سندی که ارائه شده است، مطلقاً نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد سیاست‌ها و رویکردهای آینده دولت ترامپ چه خواهد بود، به‌خصوص آنکه سخنگوی تیم امنیت ملی آمریکا هم گفته است که امکان دارد ترامپ اصلا این سند را نخوانده باشد.
درباره موضوع مهم تجارت، در مقام مقایسه، استراتژی دولتهای اوباما و بوش این بود که توافقهای تجارت آزاد را در راستای حفظ منافع ملی آمریکا می دیدند، اما دولت ترامپ آن را ابزاری در دستان حریفان برای امتیازگیری از واشنگتن می‌داند.
مخلص کلام هر کس می‌خواهد ببیند تحرکات بعدی آمریکا چیست؟ بیهوده به خود زحمت ندهد و سند استراتژی امنیت ملی ترامپ را تفحص نکند، فقط به سراغ توییت‌های ترامپ برود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته