دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1396 - 12:21
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نطق میان دستور؛

بودجه پیشنهادی توان بهبود معیشت را ندارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس نسبت به لایحه بودجه سنواتی، وفاق ملی و آلودگی هوای تهران انتقاد کرد.
کد خبر : 243689

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، غلامرضا حیدری درنشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: اینجا مجلس است، همان نهادی که چشم و چراغ انقلاب مشروطه بود و امام آن را در رأس امور می دانستند، تعارف ها را کنار بگذاریم، مردم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و نظام سیاسی، مالی و اجتماعی از کارآمدی مطلوب برخوردار نیست.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از آنکه فرصت های از دست برود، چاره ای برای ایران عزیز بیاندیشیم، بنیان های اجتماعی و اقتصادی، اعتماد عمومی، امید به آینده، روز به روز کمرنگ تر می شود این در حالی است که ایران در بزنگاه های تاریخی خود با تکیه بر سرمایه های اجتماعی خویش که برآمده از اقوام و تفکرات متکثر، نیروهای زبده و متفکران جوان بوده و همواره از زیر فشار مشکلات و سختی های با قدرت و استوار سر برآورده است.


وی با بیان اینکه جامعه امروز ایران به مدد دسترسی به شبکه های اجتماعی خواستار شفافیت نهادهای مختلف و پاسخگویی مسئولان نظام است، گفت: از نقاط قوت دولت روحانی تقدیم به موقع لایحه بودجه و انتشار آن درافکار عمومی است که باعث شفافیت و آگاهی مردم از بودجه دستگاه ها، نهادها و ارگان های مختلف کشور شده است.


این نماینده مجلس تاکید کرد: این امر موجب نظارت دقیق تر و پرسشگری افکار عمومی و از سوی دیگر پاسخگویی مقامات مسئول نظام شود، اما آقای رئیس جمهور شما که از آگاهی مردم نسبت به بودجه دستگاه های مختلف خرسند شدید و از سویی به نظر می رسد ضرورت وجود برخی بودجه ها توجیه پذیر نباشد، پس چرا نسبت به حذف آنها از لایحه بودجه اقدام نکرده اید؟


حیدری اعتقاد دارد که بارها تاکید شده برای پرداخت طلب اقشار زحمت کشی چون فرهنگیان و بازنشستگان پول کافی وجود ندارد.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اما نکته مهم آن است که بودجه پیشنهادی نه تنها توان بهبود معیشت و ارتقای سطح رفاه مردم را ندارد بلکه باعث کاهش قدرت خرید آنان خواهد شد، این فرآیند مانند موریانه به تدریج پایه های اقتصاد طبقات متوسط و پایین جامعه را خورده و سبک زندگی آنان را دست خوش تغییرات نامطلوب می کند.


وی افزود:در همین راستا آن طور که افزایش قیمت بنزین می تواند در تشدید مشکلات معیشتی مردم موثر باشد، افزایش سه برابری خروج از کشور مهم و قابل تامل است. دراین میان برخی از عملکردها نیز نمک بر زخم های مردم می پاشد که بازرترین آنها معضل موسسات اعتباری است که سرمایه اقشار وسیعی از سپرده گذاران را بالا کشیده است.


حیدری با تاکید براینکه این امر می تواند وجود شکبه های مافیایی را در ذهن ایجاد کند بیان داشت: پس نقش دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی در حل این بحران و کمک به ملت و نظام چیست؟ چرا هزینه ادراه کشور بیش از بازدهی آن شده است؟ چرا بخش قابل توجهی از بودجه صرف امور غیر ضروری و نهادهای موازی می شود؟ ملت می پرسد که آیا این روند موجب بهبود وضعیت رفاهی شده است؟


چرا برای ارتباط ایران با دنیا سنگ اندازی می شود؟


این نماینده مجلس با طرح این موضوع دلیل این همه سنگ اندازی داخلی برای ارتباط ایران با دنیا چیست؟ گفت: چه جریان ها و محافلی از ایجاد دیوارهای بلند فاصله که امکان گفت و گو را محدود می ساز سود می برد، یکی از مهمترین راه های نجات کشور مدیریت هوشمندانه و راهبردی تعامل با کشورهای جهان است از رهگذر این ارتباط سازنده می توان شاهد افزایش سرمایه گذاری ها در ایران باشیم که موجب اشتغال و رونق اقتصادی می شود اما نظام در صورتی می تواند در عرصه های بین المللی توفیق یابد که از حمایت و انسجام مردمی و نیروهای داخلی برخوردار باشد.


وی ادامه داد؟ تحقق این امر در پذیرش سلایق مختلف و کاهش فاصله دولت و ملت امکان پذیر خواهد بود، بدون تعارف باید گفت که در عرصه های مختلف های سیاسی و اجتماعی و مدیریت به جوانان اعتماد نکرده ایم، متاسفانه بسیاری از جوانان کارآمد، مستعد و خوش فکر با پرونده سازی ها از ورود به لایه های مدیریتی و سیاست گذاری کشور محروم شده است و در برخی موارد نیز از ادامه تحصیل باز مانده اند.


حیدری گفت: امیدواریم که این محرومیت ها و نادیده انگاشتن ها و پرونده سازی ها برای جوانان جریانی سازمان شده نباشد، مانع دیگر در راه تحقق به وفاق ملی موضوع حصر و زندانیان سیاسی است که امروز ها بارقه های امیدی برای حل آن به چشم می خورد، همه امیدواریم آغاز سال جدید پایانی بر موضوع حصر باشد.


برای آلودگی هوای تهران چاره اندیشی شود


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این روزها تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور محتاج هوای تازه اند، باید فریاد محیط زیست را شنید و چاره ای اندیشید که خدای ناکرده شاهد بحرانی و امنیت شدن آب و هوا نشویم، تهران به عنوان پایتخت در برخی شاخص ها از شماری از شهرهای کشور عقب تر است، به تناسب وسعت پایتخت، پایتخت باید از بودجه های و اعتبارات مورد نیاز حداقل برای تسریع در تکمیل شبکه مترو و نوسازی و بهبود شبکه حمل و نقل عمومی برخودار شود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر می رسد بسترهای لازم برای مدیریت یکپارچه انرژی فراهم شده و از همین روز لازم است دولت و مجلس در لایحه مربوط به اصلاح ساختار نسبت به تشکیل وزارت انرژی اقدام کند و از رئیس جمهور می خواهم برای رفع بسیاری از موانع و مشکلات جامع با مقام معظم رهبری به عنوان مسئول و سکان دار اداره کشور همواره رایزی و مشورت لازم و مستمر داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته