دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1396 - 09:51
با موافقت نمایندگان:

نحوه رسیدگی به اعتراض نمایندگانی که اعتبارنامه آن‌ها رد شده مشخص شد

نمایندگان مجلس نحوه رسیدگی به اعتراض نمایندگانی که اعتبارنامه آن ها رد شده است را تعیین کردند.
کد خبر : 243555

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن با ماده 8 طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس موافقت کردند.


ماده 8 این طرح این چنین بیان می کند: در ماده 32 قانون عبارت های «12 روز» و «10 روز» به «5 روز کاری» اصلاح می شود.


لازم به ذکر است با انجام این اصلاحات ماده 32 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شکل زیر خواهد بود:


هیچ شعبه ای نمی تواند تقدیم گزارش خود را بیش از 5 روز از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد در صورتی که تاخیر به حکم ضرورت پیش آمده، رئیس و در غیاب او نایب رئیس شعبه مکلف است هیات رئیسه مجلس را مطلع سازد هرگاه هیات رئیسه علت را موجه دانست موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر اینصورت به شعبه بعد ارجاع می نماید که ظرف 5 روز پس از دریافت پرونده گزارش دهد.


در ادامه جلسه نمایندگان با 176 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن با ماده 9 طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.


ماده 9 این طرح اشعار می دارد: ماده 34 قانون به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می شود:


ماده 34- کمیسیون تحقیق حداکثر ظرف مدت 15 روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترضان رسیدگی می کند و پس از استماع و بررسی توضیحات معترض یا معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض نظر خود را برای مجلس ارسال می کنند.


تبصره یک- در صورتی که تعداد معترضان بیش از 3 نفر باشد می توانند سه نفر را به صورت مکتوب معرفی کنند تا در شعبه و کمیسیون تحقیق جهت ارائه توضیحات لازم حضور یابند.


تبصره 2- کمیسیون تحقیق موظف است حداقل 24 ساعت قبل از رسیدگی به اعتبارنامه از معترضان و نماینده ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده است به عمل آورد.


براساس این گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 170 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر با ماده 10 طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.


ماده 10 این طرح بیان می کند: ماده 35 قانون به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می شود:


ماده 35- چنانچه کمیسیون تحقیق اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تائید اعتبارنامه داشته باشد گزارش آن در مجلس قرائت می شود و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام می کند و اعتراضی پذیرفته نمی شود و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت 15 دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می شود. نماینده ای که اعتبارنامه اش رد شده است حداکثر به مدت 30 دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند ضمن اینکه می تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می شود چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب نرسد رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می کند.


تبصره یک- در صورتی که کمیسیون تحقیق ظرف مدت 15روز نظر خود را اعلام نکند نماینده ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده است یا 15 نفر از نمایندگان می توانند طرح اعتبارنامه را در صحن مجلس از هیات رئیسه درخواست کنند و هیات رئیسه موظف است در اولین فرصت گزارش شعبه را در دستورکار مجلس قرار دهد تا مطابق این ماده مورد رسیدگی قرار گیرد و به جای نظر کمیسیون نظر شعبه به مدت 15 دقیقه در صحن مطرح می شود.


تبصره 2- اگر اعتبارنامه مورد اعتراض در شعبه و کمیسیون تحقیق تائید شود اعتراض نسبت به آن در صحن مجلس امکان پذیر نیست و اعتبارنامه مصوب محسوب می شود و رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته