دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 10:38

مذاکرات روی دور تند/آغاز سفر ظریف به اروپا و افزایش امیدواری‌ها به حصول توافق+ جدول

تنها10 روز تا ضرب‌الاجل ایران و غرب برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای فرصت باقی مانده است و با نزدیک شدن به زمان تعیین‌شده، واکنش‌ها درباره احتمال انجام توافق بیشتر از قبل شده است.
کد خبر : 24317

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نگارش متن توافق جامع که از یک‌سال‌واندی پیش آغاز شده است 10 روز به پایان ضرب‌الاجل مذاکره هسته‌ای هنوز برخی گره‌ها مواجه است.


چگونگی لغو تحریم‌ها و هم‌زمانی اقدامات ایران و لغو تحریم‌ها جزء این موارد است. درباره پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی) در برنامه هسته‌ای ایران نیز موضع‌گیری‌های متفاوتی مطرح شده است.


در حالی که بحث بازرسی‌ها و سابقه فعالیت‌های هسته ای ایران به عنوان یک اختلاف بزرگ بر سر راه ایران و غرب خودنمایی می کرد، به نظر می‎رسد با توجه به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اکنون دو طرف توانسته‌اند از آن عبور کنند؛ اظهاراتی که به روشنی انعطاف غرب و چرخش آن به سمت امضای توافق نهایی در موعد مقرر را نشان می‌دهد.


جان کری در اظهاراتی شفاف تاکید کرد که گذشته برنامه هسته‌ای ایران اکنون مهم نیست و آنچه اهمیت دارد آینده و دستیابی به توافق نهایی است؛ اظهاراتی که متعاقب آن حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به همراه داشت و یوکیا آمانو مدیر کل این آژانس نیز با عقب‌نشینی از مواضع گذشته خود گفت که نیازی نیست که ایران درباره فعالیت‌های گذشته خود تضمین دهد.


اکنون و پس از نزدیک به 2 سال مذاکره و دو بار تمدید ضرب‌الاجل ها و نگارش یک متن توافق ژنو و یک بیانیه تفاهم لوزان به نظر می‌رسد که مسیر هموارتری پیش روی ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان برای پایان دادن به بحران غیرضروری بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار دارد؛ مسیری که هرچند اظهارات مقامات دو طرف درباره حل و فصل نهایی آن در همین تاریخ همچنان ضد و نقیض است و شواهد بیانگر آن است که توافق بیش از هر زمان دیگری در دسترس ایران و غرب است.


تا کنون معاونان وزیران امور خارجه کشورهای ١+٥ در وین برای هماهنگ‌کردن مواضع در مذاکره با ایران نشست‌های متعددی تشکیل داده‌اند.



همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رایزنی‌های هسته‌ای خود را از دوشنبه در اروپا آغاز می‌کند؛ دیدار با فدریکا موگرینی، وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و شاید آمریکا. مکان دیدار ظریف با اروپاییان تا ظهر شنبه مشخص می‌شود؛ شهری از میان ژنو، بروکسل و لوکزامبورگ. وزیر امور خارجه در اروپا و در کنار معاونانش که از چهارشنبه گذشته تاکنون سرگرم مذاکره در وین هستند، خواهد ماند و شاید اواخر هفته با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار داشته باشد. دیدار با کری هنوز قطعی نشده است. تنها نکته‌ای که قطعی است آن است که ظریف به ایران بازمی‌گردد و ادامه مذاکرات را از تهران دنبال خواهد کرد.


در ادامه به مهمترین اظهارات یک هفته اخیر رسانه های و مقامات ایران و گروه 1+5 درباره مذاکرات و نتیجه آن اشاره شده است.

























































حسن روحانی رئیس جمهوری

در شرایطی که قدرت‌های بزرگ در برابر ما هستند ما به خوبی، با قامتی استوار و با منطق و استدلال در مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کردیم. تا این لحظه موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آوردیم و راه هنوز ادامه دارد.



جان کری وزیر امور خارجه آمریکا


آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران نگاه به گذشته ندارد بلکه به آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌نگرد.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده


در دقایق پایانی بازی بسیار طولانی هستیم. متنی حدود 20 صفحه از توافق اصلی خواهیم داشت که با ضمیمه هایش حدود 60 صفحه می شود.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


نیازی نیست تا پیش از 30 ژوئن تضمین داده شود که در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران ابعاد نظامی وجود نداشته است.
ولادیمر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ما با طرف غربی و ایران تفاهم و اتفاق نظر داریم. تنها چیزی که به نظر من غیرسازنده است و می تواند این توافقات را تضعیف کند، این است که از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی‌تواند انجام دهد و مهم‌تر این است که اجرای آن شروع شود. اجرای مفاد توافق احتمالا حدود شش ماه» طول خواهد کشید.

محمد جواد لاریجانی کارشناس ارشد مسائل سیاسی ایران


مذاکرات تا تیر به نتیجه نمی‌رسد و مهر یا آبان به نتیجه خواهد رسید.

سرگئی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد روس


5 تا 7 موضوع اختلافی همچنان در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده‌اند/ اطمینان دارم توافق هسته ای در زمان مقرر یعنی 30 ژوئن (9 تیرماه) به دست می آید.

تخت روانچی مذاکره‌کننده ایرانی و معاون وزیر امور خارجه


ایران با جدیت مذاکرات با 1+5 را ادامه خواهد داد و هیات ایرانی امیدوار است تا زمان تعیین شده 11 تیرماه به نتیجه برسد.

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا



آمریکا در هر توافق هسته‌ای با ایران خواهان راستی‌آزمایی و دسترسی به سایت‌های مشکوک در این کشور است. یک توافق خوب، توافقی است که به ما کاملا اطمینان دهد تمام راه‌های ایران برای ساخت بمب که شامل رسیدگی به راه‌های محرمانه است، مسدود می‌شود.

سناتور باک کروکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا



سال گذشته دولت به کمیته ما اطمینان خاطر داد که مسائل و نگرانی‌ها پیرامون تلاش‌های قبلی ایران در زمینه سلاح‌های اتمی قبل از هرگونه توافق نهایی یا اقدام برای تخفیف تحریم‌ها، حل‌وفصل خواهد شد.


واشنگتن باید در هر حالتی غیر از «افشای» جنبه‌های ادعایی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران یا عدم‌توانمندی برای انجام بازرسی‌های «هر زمان و هر مکان» مذاکرات هسته‌‌ای را ترک کند.



باب منندز سناتور ارشد دموکرات کنگره آمریکا



من خیلی نگران هستم که وزیر امور خارجه می‌گوید ما آمادگی داریم بدون درک کامل از میزان پیشرفت ایران در زمینه برنامه محرمانه تسلیحات هسته‌ای، تحریم‌ها را کاهش دهیم. این یک مسئله اساسی است که ما باید یک جواب کامل و قابل تایید برای آن دریافت کنیم. بدون یک راه‌حل رضایت‌بخش درخصوص این موضوع و موضوعات دیگر، توافق غیرقابل قبول خواهد بود.


جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

آنچه درباره حل نگرانی‌های آژانس درباره‌ ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود باید بخشی از یک توافق نهایی و حتی پیش از حصول توافق باشد.



سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه



نیازی به گمانه‌زنی در این باره وجود ندارد و همه طرف‌ها در حال تلاش برای رسیدن به توافق هستند. چشم انداز پایان مذاکرات برای حل مساله هسته‌ای ایران در زمان مقرر در مقایسه با اصل حل مساله، در وهله دوم قرار دارد.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته