دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1396 - 12:51
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان:

سرمایه‌های انسانی جایگزین ذخایر نفتی شده است/باید با شعار «ما می‌توانیم» کشور را اداره کنیم

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تاکید کرد: امروز دیگر دنیا به ذخایر نفتی و معدنی خودش نمی‌بالد بلکه جهان امروز به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خود می‌بالد.
کد خبر : 242773

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا الهیاری، دبیر جشنواره جوان خوارزمی در مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: فراخوان این دوره از جشنواره در فروردین ماه از طریق وبگاه جشنواره آغاز شد و ثبت نام متقاضیان تا پایان مرداد ماه ادامه داشته است.


وی با بیان اینکه طرح‌های ارسالی در بخش‌های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای و نوآوری مورد داوری قرار گرفتند، افزود: طرح‌های پذیرفته شده در گروه‌های تخصصی فناوری نانو،‌ علوم پایه،‌ عمران، فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی،‌ مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، فناوری‌های شیمیایی، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی،‌ مکاترونیک،‌ هنر، عمران، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، معماری و شهرسازی،‌ علوم پایه، محیط زیست و هوافضا پذیرش شده‌اند.


اللهیاری با تاکید بر اینکه در این دوره از جشنواره 383 طرح ارسال شد، تصریح کرد: براساس داوری این طرح‌ها، 11 طرح به عنوان برگزیده نهایی بخش دانش پژوهان و فناوران نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد.


تولید نیمه‌صنعتی 5 طرح برتر جشنواره نوزدهم جوان خوارزمی


دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی با اشاره به بخش دانش‌آموزی این جشنواره، یادآور شد: در این بخش دانش آموزان دوره‌های متوسطه شاخه‌های نظری‌ و هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش معرفی می‌شوند که در این دوره از جشنواره 8 هزار و 269 طرح مربوط به دانش آموزان و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه‌های استانی جشنواره جوان خوارزمی ارائه شد.


وی اضافه کرد: طرح‌های پس از کارشناسی استانی در گروه‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 1199 طرح به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری راه یافتند.


اللهیاری ادامه داد: طرح‌های ارسالی در گروه‌های برق و الکترونیک،‌ کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم،‌ شیمی،‌ ریاضی، عمران و معماری،‌ علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارسی، ‌علوم اجتماعی و روانشناسی، علوم دینی و قرآن‌پژوهی، هنر،‌ نانوتکنولوژی و طرح‌های میان رشته‌ای بوده‌اند.


دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی با بیان اینکه از این تعداد 76 طرح به مرحله نیمه نهایی و در مرحله سوم 62 طرح به مرحله داوری نهایی راه یافتند، ادامه داد: در نهایت تعداد 30 طرح به عنوان طرح‌های برگزیده نهایی کشوری در بخش دانش‌آموزی انتخاب شدند.


اللهیاری، از تجاری‌سازی برخی از دستاوردهای این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: از 11 طرح بخش پژوهشگران و فناوران، 5 طرح وارد مرحله صنعتی و نیمه‌صنعتی شده و در چرخه تولید قرار گرفتند. علاوه بر آن برای 2 طرح در حوزه مکانیک نیز قرارداد تجاری‌سازی منعقد شده است.


جهان امروز به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خود می‌بالد


در ادامه این مراسم دکتر فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: اگر جشنواره خوارزمی را یک انسان فرض کنیم باید بگوییم که این انسان در اوج جوانی قرار دارد. ویژگی‌های جوانی هم سازندگی، عشق، هیجان و طبیعتا در طول این مسیر آبادانی برای کشور است.


وی در این باره اضافه کرد: توسعه مسیری است که اگر بخواهد خوب عمل کند باید متوازن گام بردارد. توسعه پایدار مسیری است که باید از طریق توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراهم شود.


مهاجرانی افزود: جشنواره خوارزمی بسترهایی را برای جوانان و نخبگان فراهم کرده است. امروز دیگر دنیا به ذخایر نفتی و معدنی خودش نمی‌بالد بلکه جهان امروز به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خود می‌بالد.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تصریح کرد: جوانان ایرانی دارای هوش بسیار هستند که برای توسعه کشورشان دغدغه‌ دارند. ما در جشنواره جوان خوارزمی در همه حوزه‌ها مانند هنر، محیط زیست، مهندسی و... آثار برگزیده زیادی داریم که این مساله نشان دهنده رشد متوازن است.


وی گفت: دلسوزان کشور باید قدرشناس سرمایه‌های ایران باشند. باید سیستم‌هایی برای استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها ایجاد شود. جشنواره خوارزمی یک رویداد بین وزارتخانه‌ای به شمار می‌رود که وزارتین آموزش و پرورش و علوم که متولی اصلی برگزاری جشنواره‌های خوارزمی است اقدامات زیادی را برای شناسایی استعدادها انجام داده است.


مهاجرانی ادامه داد: جوان 19 ساله جشنواره خوارزمی امروز در جایگاهی قرار دارد که باید آرام آرام به خلق ثروت برسد پس امروز ما باید با شعار «ما می‌توانیم» کشور را اداره کنیم. امروزه ملت‌های از راه دانش ثروتمند می‌شود و دیگر زمان اتکا به ذخایر نفتی برای تولید ثروت گذشته است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جشنواره جوان خوارزمی هرساله به همت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود که امسال در بخش دانش‌آموزی ۱۱۱۹ طرح به نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد و در نهایت ۳۰ طرح به عنوان برگزیدگان نهایی این دوره از جشنواره انتخاب شدند. در پایان این همایش از برگزیدگان جشنواره خوارزمی جوان تقدیر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته